دامپزشکی به دلیل محدودیتهای اعتباری تعداداندکی ازبیماریهارا تحت کنترل دارد

 دامپزشکی به دلیل محدودیتهای اعتباری تعداداندکی ازبیماریهارا تحت کنترل دارد
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: این سازمان به دلیل محدودیتهای اعتباری ،تنها قادر به کنترل تعداد کمی از بیماریهای قابل انتقال بین دام وانسان است.
کریم امیری روز سه شنبه در همایش' بیماریهای قابل انتقال بین دام وانسان ' در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت:در مجموع از کل اعتباراتی که این سازمان برای مقابله وکنترل بیماریها نیاز دارد،تنها 10 درصد آن تامین می شود.
وی،با بیان اینکه اقدام برای مقابله با برخی بیماریهای خطر آفرین نظیر ' تب مالت' بدون تامین اعتبار لازم بی فایده است، افزود: واکسیناسیون وسیع دامها و پاکسازی مناطقی که احشام به بیماری تب مالت آلوده شده است، از مراحل مهم پیشگیری از شیوع این بیماریست.
امیری با اشاره به این که 20درصد گله های دام در کشور به تب مالت آلوده است افزود:چنانچه سیستم بهداشتی ناگزیر به کشتار گله های آلوده شود،باید 70درصد جمعیت دام،بخصوص دام سبک را از بین برد ،که این امر برای دولت هزینه های اقتصادی بالایی دارد و تا حدی غیر ممکن است.
وی،با بیان کاهش میزان واکسیناسیون دام از سال 88 تا اوایل سال 91 علیه بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام اظهارداشت: در سال 88 به دلیل کاهش اعتبارات سازمان دامپزشکی، برای سه سال متوالی، واکسیناسون دام سبک بخصوص برای بیماری تب مالت ،کاهش یافت و برخی بیماریهایی را که می شد ریشه کن کرد به دلیل توقف واکسیناسیون ،به سختی کنترل شد.
امیری افزود: در این سالها با کاهش واکسناسیون ابتلای دام، ابتلای افراد به بیماریهای قابل انتقال بین انسان وحیوان افزایش یافت.
امیری بیان داشت: البته از سال 93 به بعد روند مایه کوبی دامها در کشور رو به افزایش است و مایه کوبی برای برخی بیماریها در پنج ماهه امسال به میزان کل یکسال اقدامات واکسیناسیون انجام گرفته است.
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی ، پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام را نیازمند همکاری تمامی دستگاه وارگانهای دولتی دانست وبیان داشت: کنترل برخی بیماریها نظیر هاری سگها با وجود اینکه بخوبی در کشور در حال اجراست به کنترل حیات وحش نیاز دارد که این امر خارج از کنترل سازمان دامپزشکی است وهمکاری ادارات دیگر را می طلبد. همایش بیماریهای قابل انتقال بین دام و انسان به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در حال برگزاری است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com