تولیدکننده و مصرف‌کننده از شرایط فعلی ناراضی‌اند

 تولیدکننده و مصرف‌کننده از شرایط فعلی ناراضی‌اند
نابسامانی و سرگردانی از وضعیت شیر تو شیر بازار شیر در خراسان رضوی باعث گلایه و نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است، به طوری که دامداران نیشابوری امروز با تجمع در مقابل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و ریختن شیر در کف خیابان به این وضعیت اعتراض کردند.

 در پی اعتراض مکرر دامداران در نقاط مختلف کشور مبنی بر عدم تعادل قیمت عرضه فرآورده‌های لبنی و دامی باقیمت تمام‌شده و نیز عدم بهره‌مندی واحدهای دامداری از یارانه دولت و ارز ۴ هزار ٢٠٠تومانی، وزیر جهاد کشاورزی با صدور بخشنامه‌ای  قیمت شیر خام را ۶ هزار و ۴٠٠ تومان اعلام کرد، ولی بلافاصله رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان داد و تأکید کرد: در جلسه با حضور وزرای صمت و جهاد کشاورزی و فعالان بخش خصوصی تشکیل در خصوص افزایش قیمت شیر تا۶۴۰۰ تومان تبادل‌نظر می‌شود و  تا تعیین تکلیف نهایی هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازار اعمال نخواهد شد.
بااین‌وجود اگرچه تا امروز برگزاری جلسات مشترک وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در قالب ستاد تنظیم بازار منجر به اعلام نرخ شیر نشده است، اما گویا برخی از واحدهای عرضه شیر در شهرستان‌های خراسان رضوی با استناد به نامه وزیر جهاد کشاورزی  خودسرانه دست به افزایش قیمت شیر زدند.
 از ٢٠تیرماه در برخی از واحدهای لبنیات کیلویی ٧هزار تومان عرضه می‌شود، این در حالی است که جواد خزاعی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی روز یکشنبه ٢١ تیرماه اعلام کرده است تاکنون بخشنامه‌ای در خصوص افزایش قیمت شیر به استان‌ واصل نشده است و  افرادی که خودسرانه نسبت به افزایش قیمت شیر اقدام کنند، پس از تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.
قیمت شیر در واحدهای عرضه لبنیات در کاشمر با یکدیگر متفاوت است، به‌طوری‌که برخی از واحدها همچنان با نرخ ۵ هزار و ۴٠٠ تومان شیر تولیدی دامداران را عرضه می کندو برخی دیگر با نصب قیمت ٧هزار تومان در تابلو شیر را به این قیمت به مصرف‌کنندگان تحویل می‌دهند.
در همین خصوص رئیس اداره صمت کاشمر با اشاره به اینکه نرخ نامه جدید عرضه شیر خام از روز شنبه ٢٠تیرماه ابلاغ‌شده است، گفت:  بخشنامه دریافتی برای ما لازم‌الاجراست.
ملکی ابراز کرد: بر این اساس واحدهای لبنیاتی شیر خام را کیلویی ۶هزار و ۴٠٠تومان از دامداری‌ها خریداری می‌کنند و با حدود ١٠درصد سود باقیمت ٧هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.
همچنین رئیس تعزیرات حکومتی کاشمر هم در خصوص عرضه شیر باقیمت جدید گفت: تاکنون قیمت جدیدی برای عرضه شیر اعلام‌نشده است و همچنان شیر با همان قیمت قبلی باید عرضه شود.
محمد دهقان با اشاره به اینکه افزایش قیمت عرضه شیر قبل از ابلاغ مصوبه تخلف محسوب می‌شود، یادآور شد: علاوه بر اینکه بازرسان در این حوزه ورود می‌کنند و ضمن سرکشی از واحدهای عرضه فرآورده‌های لبنی بر قیمت عرضه شیر نظارت می‌کنند و با متخلفین برخورد می‌کنند، از شهروندان نیز درخواست داریم هرگونه افزایش قیمت در این خصوص را به تعزیرات حکومتی اعلام کنند.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر هم با اشاره به اینکه افزایش قیمت شیر طی روزهای اخیر از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعلام‌شده است، گفت: به دلیل اینکه افزایش قیمت شیر باید در ستاد تنظیم بازار مصوب شود، هنوز افزایش قیمتی در این خصوص اعمال نمی‌شود.
محمد شجعی یادآور شد: پس از مطرح‌شدن موضوع افزایش قیمت شیر در ستاد تنظیم بازار و تصمیم اعضای این ستاد، قیمت جدید شیر پس از ابلاغ به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی و اجرا خواهد شد.

تجمع اعتراضی دامداران نیشابور و ریختن شیر در کف خیابان
دامداران نیشابور نیز در اعتراض به قیمت مصوب شیر با برگزاری تجمع در مقابل مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان و ریختن شیر در کف خیابان خواستار تعیین تکلیف و اعلام نرخ جدید شدند.
معترضین با اشاره به بالا بودن قیمت آذوقه و خوراک دام، اعلام کردند که به دلیل نامتعادل بودن هزینه‌های تولید باقیمت تعیین‌شده برای عرضه محصولات دیگر توان ادامه فعالیت در حوزه تولید را ندارند.
یکی از دامداران شرکت‌کننده در این تجمع گفت: متأسفانه کارخانه‌های شیر را حداکثر کیلویی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان از ما تحویل می‌گیرند و این در حالی است که به دلیل اینکه شیر یک محصول فاسدشدنی است، چاره‌ای جز تحویل شیر را ندارم.
وی با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت خوراک دام، کاه و یونجه افزود: با این وضعیت قیمت نهاده‌ها، هر کیلو شیر حدود ۸ هزار تومان برای دامدار تمام می‌شود و عرضه شیر زیر این قیمت به ضرر تولیدکننده است.
این دامدار نیشابوری با تأکید بر اینکه مشک دامداران تنها قیمت شیر نیست، بیان کرد: دام زنده را کیلویی ۷۰ هزار تومان از دامدار می‌خرند، اما گوشت را کیلویی ۱۴۰ هزار تومان به مصرف‌کننده می‌فروشند، آیا این نحوه قیمت‌گذاری و نظارت صحیح است؟ چرا شیر را از دامدار کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بخرند اما باقیمت ۷ هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند؟
یکی دیگر از دامداران نیز مشکل اصلی صنعت دامداری در کشور را عدم نظارت و جولان دلالان دانست و گفت: متأسفانه کاه را افراد سودجو و دلال از تولیدکننده در شهرهای شمالی خریداری می‌کنند و با چند برابر قیمت به دامداران در مناطق مختلف کشور می‌فروشند.
وی ابراز کرد: اگر شرایط و زمینه طوری فراهم شود که کاه بدون واسط در اختیار دامداری‌ها قرار گیرد، قطعاً شاهد افزایش ۵ تا ۶ برابری آن‌که سود هنگفت آن به جیب دلالان می‌رود نخواهیم بود، بنابراین قطعاً با نظارت جدی دست دلالان قطع خواهد شد.
دامدار دیگری هم با تأکید بر اینکه قیمت یک لیتر شیر از نوشابه ارزان‌تر است، بیان کرد: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی از سال گذشته، بیشتر دامداران به خاطر عدم تأمین هزینه‌ها و مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید دام‌هایشان را به کشتارگاه می‌برند تا از این طریق بتوانند هزینه‌های سایر دام‌ها را تأمین کنند.
این دامدار نیشابوری با اشاره به سلاخی تعداد زیادی دام آبستن در کشتارگاه‌ها طی یک سال اخیر، اذعان کرد: با وضعیت قیمت نهاده‌ها و نیز قیمتی که برای عرضه محصولات تولیدی واحدهای دامداری تعیین‌شده، چاره‌ای جز کشتار دام و تعطیلی واحدهای دامداری باقی نمانده است، چرا دیگر دامداران به دلیل نبود نقدینگی و عدم تعادل قیمت توانایی ادامه فعالیت در این صنعت را ندارند.
وی بابیان اینکه در صورت استمرار شرایط فعلی، در آینده‌ای نه جندان دور شاهد کاهش چشمگیر دام مولد در کشور خواهیم بود، افزود: برای تأمین گوشت موردنیاز کشور باید به سمت واردات گوشت یخ‌زده رفت.
این دامدار نیشابوری با اذعان به اینکه فعالان این صنعت عمدتاً راه پدران و پدربزرگشان را ادامه دادند، خاطرنشان کرد: عمده دامداران هیچ شغل دیگری جز دامداری ندارند که با ورشکستگی و تعطیل شدن واحد دامداری‌شان به دلیل اینکه حرفه و هنر دیگری ندارند خانه‌نشین می‌شوند.
یکی دیگر از تجمع‌کنندگان با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و ۱۰۰ رأس گوسفند پرواری آماده فروش دارم، گفت: روزانه باید چند تن آذوقه برای این تعداد دام تهیه کنم، اما به دلیل گران بودن قیمت نهاده‌ها ناچارم گوسفندان را برای چرا به بیابان ببرم که در آنجا هم به دلیل خشک‌سالی و بی‌آبی علوفه‌ای نیست و هرروز نه‌تنها بر وزن گوسفندان اضافه نمی‌شود، بلکه از وزنشان کاسته می‌شود و عملاً تمام زحمات و هزینه‌هایی که در این مدت داشتم از بین می‌رود.

گرانی شیر به تربت‌حیدریه هم رسید
گرانی این روزها که به عضوی جدایی‌ناپذیر  بدل شده است، به‌طوری‌که هرروز به نام یک کالا قلم می‌خورد و تا مردم می‌خواهند به افزایش یک قیمت کالا عادت کنند، نوبت کالای بعدی می‌رسد.
یک شهروند تربتی با اشاره به اینکه در مدت یک هفته اخیر شاهد افزایش قیمت شیر در سطح شهر بودیم، گفت: هفته قبل قیمت شیر در تربت‌حیدریه کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود، که با افزایش ۹۰۰ تومانی در هر کیلو به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش‌یافته است.
علی وحیدنیا ابراز کرد: با گران شدن شیر خام طی چند روز آینده نیز باید شاهد افزایش قیمت سایر فرآورده‌های لبنی هم باشیم.
مسئول واحد عرضه لبنیات در تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه عملاً با گران شدن قیمت شیر، شاهد حذف و پر کشیدن شیر و لبنیات از سبد غذایی مردم می‌شود، گفت: قطعاً این افزایش قیمت در شرایط اقتصادی فعلی سطح توان خرید شیر و لبنیات را در مردم کاهش می‌دهد.



محمد حسن‌زاده بابیان اینکه قیمت مصوب هر کیلو شیر خام ۴هزار و۵۰۰ تومان است اما کارخانه‌های لبنی بعضاً باقیمت بیش از ۵ هزار تومان شیر را از دامدار تحویل می‌گیرند، افزود: با افزایش قیمت شیر خام به مرز ۶ هزار و۴۰۰ تومان نرخ محصولات لبنی هم ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت و با این روند توان خرید محصولات لبنی در مردم به‌طور محسوسی کاهش خواهد یافت.
وی با اذعان به اینکه به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود علوفه ناشی از خشک‌سالی ضروری است به‌صورت کارشناسی نسبت به تعیین قیمت محصولات تولیدی دامداران اقدام شود، یادآور شد: با هزینه‌هایی که در واحدهای دامداری انجام می‌شود، قیمت محصولات تولیدی همخوانی ندارد، بنابراین در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و حذف واسط و دلال در تأمین نهاده دامی و یا محصولات تولیدی باید قیمت‌ها اصلاح شود.
رئیس اتحادیه  خواروبارفروشان تربت‌حیدریه هم بابیان اینکه افزایش قیمت شیر در بالا رفتن قیمت ده‌ها قلم کالای لبنی و مشتقات آن اثر مستقیم دارد، گفت: با این کار دوباره شاهد پر شدن جیب دلالان و خالی شدن سفره‌های مردم از محصولات لبنی خواهیم بود.
رامین مصطفوی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر  بی‌کفایتی مسئولان یک‌بار دیگر نمود پیدا کرد، ابراز کرد: درحالی‌که نتوانستند توزیع  خوراک دام را در کشور مدیریت کنند و عدم بی‌کفایتی خود را در کنترل مافیای توزیع خوراک نشان دادند، تنها  راه فرار و جلوگیری از اعتراض دامداران را افزایش قیمت شیر مطرح کردند تا از این طریق مجدد در جیب مردم دست کرده باشند.
وی ادامه داد: پیشنهاد افزایش قیمت شیر خام از ۵ هزار تومان به ۶ هزار و ۴۱۰ تومان را در دستور کار خود قراردادند ، که این افزایش قیمت فقط مسکنی بر درد دامداران و دزدی از جیب مردم است.
باوجود پی گیری‌های خبرنگار فارس در تربت‌حیدریه روسای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت شهرستان در خصوص بازار نابسامان شیر و مشکلات دامداران حاضر به پاسخگویی نشدند.

افزایش قیمت شیر در قوچان بعد از انتخابات
قیمت شیر که طی چند روز اخیر و پس از اعلام وزیر جهاد کشاورزی دستخوش تغییر شده است، اما گویا این تغییر قیمت از حدود یک ماه قبل گریبان گیر مردم قوچان شده است.
یکی از شهروندان قوچانی با اشاره به افزایش قیمت شیر و لبنیات در این شهرستان، گفت: متأسفانه هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و هر کاسب دلخواه قیمت می‌دهد و اگر اعتراضی هم بشود جوابشان این است بروید از جای دیگر بخرید ما نداریم.
وی تصریح کرد: تا قبل از انتخابات شیر محلی را کیلویی ۶ هزار تومان می‌خریدیم اما بعد انتخابات یک‌باره قیمت هزار تومان افزایش پیداکرده و نه اتاق اصناف و نه تعزیرات جوابگوی این بی‌انضباطی نیستند.
یکی از فروشندگان عرضه لبنیات در قوچان نیز با تأکید بر اینکه قیمت شیر حدود یک ماه است در این شهرستان دارای افزایش هست، اظهار کرد: قبلاً از دامدار شیر کیلویی ۵ هزار و ۳۰۰ خریداری و به مشتری کیلویی ۶ هزار تومان فروخته می‌شد.
وی بیان کرد: الآن دامدار ۶ هزار و ۲۰۰ تومان شیر را درب مغازه به کاسب می‌فروشد و ما هم برای اینکه ضرر نکنیم شیر را کیلویی ۷ هزار تومان به مشتری می‌دهیم و این قیمت توسط همه عرضه‌کنندگان لبنیات محلی رعایت می‌شود، البته برخی کاسبان دریکی از خیابان‌های اصلی شهر، قیمت را تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان نیز افزایش داده‌اند.
این کاسب قوچانی تأکید کرد: افزایش قیمت شیر روی فراورده‌های لبنی مثل ماست یا کره محلی نیز تأثیر مستقیم گذاشته و حدود ۴۵ درصد قیمت این محصولات را نیز افزایش داده است.
مصطفی پیرایش؛ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان بابیان اینکه در حال حاضر شیر درب کارخانه ۶ هزار و ۲۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود، گفت: هنوز به‌طور رسمی بخشنامه‌ای ارسال نشده اما دولت خرید تضمینی را در دستور کار قرار داده و هر کیلو شیر ۶ هزار و‌۴۰۰ تومان خریداری می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com