تولید عسل ۷۰ درصد کاهش یافت

 تولید عسل ۷۰ درصد کاهش یافت
کاهش شدید بارندگی و تداوم خشکسالی موجب کاهش قابل توجه پوشش گیاهی مراتع و عرصه‌های کوهستانی خلیل‌آباد شده و این امر میزان تولید عسل در زنبورستان‌های این شهرستان را با کاهش ۷۰ درصدی روبرو کرده است.

امسال برای زنبورداران شهرستان خلیل آباد سالی نفس‌گیر است؛ برداشت عسل از زنبورستان‌های این شهرستان درحالی آغاز شده که کندوها نیمه خالی است و زنبورداران از همین حالا به فکر زنده نگه داشتن این حشرات دوست داشتنی در فصل زمستان هستند.

نتایج طرح آمارگیری سراسری از زنبورستان های خلیل آباد، نشان می دهد، میزان تولید عسل در زنبورستان ها کاهش 70 درصدی داشته است.

دشت‌ها و ارتفاعات استان ظرفیت در آغوش کشیدن زنبورهای عسل را ندارند و این موجودات ریز و باهوش در خطر نابودی قرار دارند؛ موضوعی که فکر زنبورداران این شهرستان را مشغول کرده و آنان را به چاره‌اندیشی وا داشته است.

کاهش شدید بارندگی و تداوم خشکسالی موجب کاهش قابل توجه پوشش گیاهی مراتع و عرصه‌های کوهستانی شهرستان شده است.

صنعت زنبورداری خلیل آباد در آستانه نابودی است / نابودی این صنعت باعث نابودی کشاورزی می شود

محمدحسین دولتشاهی، یکی از زنبورداران شهرستان خلیل آباد ؛ با بیان اینکه 35 سال سابقه زنبورداری دارم و چندین سال زنبوردار نمونه شهرستان شدم، اظهار داشت: سال های گذشته برداشت خوبی از کندوهای عسل داشتم و حتی تا 200 زنبوردار پرورش داده ام.

وی با تاکید بر اینکه هوای داغ و خشکسالی در سال جاری خسارت زیادی را به کندوهای عسل زد و تلفات زیادی را در تعداد زنبورها و تولید عسل داشتیم، خاطرنشان کرد: 70 درصد کندوهای ما تا به امروز از بین رفته، به نحوی که همه ساله به طور میانگین 15 کیلو هر کندو عسل داشته در صورتی که سال جاری تنها 4 کیلو برداشت عسل از هر کندو داشتیم.

این زنبوردار خلیل آبادی با بیان اینکه این میزان برداشت عسل هزینه ایاب و ذهاب را جوابگو نیست و صنعت زنبورداری را در معرض نابودی قرار داده است، تصریح کرد: برای کاهش تلفات، 12 نوبت کندوها را به نقاط مختلف کشور کوچ داده ایم ولی نبود گل و گرمای هوا خسارت زیادی را به کندوهای سطح شهرستان وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان به هر طریقی که می توانند از صنعت زنبورداری حمایت کنند، چون زنبورداری هزینه ای برای دولت ندارد ولی درآمد خوبی را برای کشور دارد، اذعان کرد: زنبورداری صنعت مفیدی برای کشاورزی است و اگر زنبور از بین برود مطمئناً باعث نابودی کشاورزی خواهد شد.

زنبورداران به دلیل پایین بودن تعهدات بیمه، رغبتی به بیمه زنبورستان ندارند
یکی دیگر از زنبوداران شهرستان خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: 22 سال است که سابقه زنبورداری دارم و سال جاری خسارت زیادی به دلیل خشکسالی به صنعت زنبورداری وارد شد و تقریباً 70 درصد کلونی های زنبور عسل ما از بین رفته است.
وی با بیان اینکه برداشت عسل به شدت کاهش پیدا کرده و از مسئولان تقاضا داریم که حمایت لازم را داشته باشند تا بتوانیم صنعت زنبورداری را احیاء کنیم، خاطرنشان کرد: اکثر زنبورداران منطقه به دلیل پایین بودن تعهدات بیمه، رغبتی به بیمه کردن زنبورستان های خود نیستند.

البرز گستر دارو


کاهش 70 درصد تولید عسل در خلیل آباد/ افزایش بهره وری باید در دستور کار زنبورداران باشد
محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با بیان اینکه شهرستان خلیل آباد دارای 54 بهره برداری تولیدکننده عسل با حدود 2 هزار کلونی است، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی هایی که در دو سال اخیر در شهرستان خلیل آباد بوده، خسارت های زیادی به زنبورستان های ما وارد شده است و تقریباً حدود 70 درصد خسارت را در کندوهای عسل داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه میانگین برداشت عسل در سال های گذشته از هر کندو به طور متوسط 15 کیلوگرم و حتی بیشتر بوده ولی در سال جاری بعضاً به 3 کیلو در هر کلونی رسیده است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان عسل شهرستان خلیل آباد با توجه به شرایط موجود بایستی افزایش بهره وری را در دستور کار قرار دهند تا توجیه اقتصادی پرورش زنبور عسل از بین نرود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین تصریح کرد: ایجاد واحد بسته بندی بهداشتی و صنایع تبدیلی عسل در شهرستان بایستی در دستور کار زنبورستان ها و تولیدکنندگان عسل در قالب شرکت تعاونی باشد تا ارزش افزوده بیشتری را به دست بیاورند.

خشکسالی موجب افزایش آفت و ضعیف شدن کندوها می شود
وحید احمدی، مدیر دامپزشکی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ خشکسالی را تهدیدی بزرگ برای زنبوداران شهرستان و منطقه دانست و اذعان کرد: متاسفانه بروز خشکسالی بی سابقه در منطقه که با کاهش گل و گیاه همراه بوده، علاوه بر افت شدید تولید عسل موجب افزایش آفت ها و بیماری هایی چون نوزما و در نهایت ضعیف شدن کندوها شده است.

وی با بیان اینکه با وجود قشلاق کندوها در فصول سرد سال به استان های جنوبی، متاسفانه شاهد تلفات شدید در کندوها هستیم، عنوان کرد: استفاده از تغذیه های دستی کمک شایانی به تامین زنبور عسل می کند، اما ملکه برای تخم ریزی به مکملهایی با پروتئین ببالا چون کیک گرده نیاز دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد با اشاره به اینکه استفاده از داروهای ارگانیکی چون اسیداگزالیک در مبارزه با انگلها موجب تقویت کندوها می شود، تشریح کرد: رعایت حریم های بهداشتی بین کلونی ها از الزامات زنبوداری است که متاسفانه به دلیل فقر مرتع رعایت نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی کارشناسان شبکه دامپزشکی بیش از 80 درصد کندوها درگیر انگل واروا هستند و مبارزه جدی با این انگل باید در رأس اقدامات اتحادیه زنبورداران شهرستان باشد، بیان کرد: تامین شکر با قیمت مناسب و همچنین داروهای ضد انگلی چون اسید اگزالیک از طرف دولت از درخواست های زنبورداران است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com