تولید بیش از 335 هزار تن محصولات دامی در لرستان

 تولید بیش از 335 هزار تن محصولات دامی در لرستان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی از تولید بیش از 335 هزارتن محصولات دامی در لرستان خبر داد.
ناصر نجیب‌زاده با بیان اینکه میزان تولیدات دامی استان در سال گذشته ۳۳۵ هزار و ۷۵۰ تن بوده است، افزود: سهم استان در زمینه تولید محصولات دامی در کشور ۲.۵ درصد در زیربخش دام بوده و این در حالی است که لرستان ۱.۷ درصد وسعت کشور را دارد.
وی تولید محصولات دامی لرستان را بیشتر از میانگین کشور عنوان کرد و گفت: این ظرفیت در حوزه‌های مختلف متفاوت است.
نجیب‌زاده ادامه داد: حدود ۲.۵ درصد شیر، ۳.۲ درصد گوشت قرمز و ۳.۱ درصد گوشت مرغ  کشور در لرستان تولید می‌شود و البته این بخشی از ظرفیت موجود دامپروری استان است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: لرستان یکی از ظرفیت‌های کشور برای توسعه دامپروری بوده و در این راستا چند فاکتور عمده لازم است که شرایط خوب آب و هوایی و همچنین دمای مناسب بیشتر از ۹۰ درصد حوزه جغرافیایی  لرستان را مستعد توسعه دامپروری کرده است.
وی منابع آبی جهت تامین نهاده‌های دامی و علوفه و وجود نیروی کار فراوان را از دیگر مزیت‌های استان برای توسعه دامپروری برشمرد که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز استان و کشور به صادرات خارج از کشور منتهی شود.
 نجیب زاده به استعداد صنعت دامپروری لرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ واحد صنعتی دارای مجوز دام و طیور در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۵۰ واحد تولید مرغ گوشتی بوده و مابقی واحدهای گاوداری شیری، پرواربندی گوساله و بره هستند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستات میزان تولید سالانه  گوشت قرمز استان را ۲۷، گوشت سفید ۶۵ و شیر خام را ۲۳۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: سرانه تولید گوشت قرمز در کشور ۱۰.۵ و در استان بیش از ۱۵ کیلوگرم بوده و همچنین سرانه تولید شیر خام در کشور ۱۱۰ و در استان ۱۳۰ کیلوگرم است.
وی گفت: در دو سال گذشته برای فعال سازی واحدهای دامی غیرفعال و استفاده از ظرفیت موجود، همچنین تأمین سرمایه در گردش تولیدکنندگان دام و طیور و زیر بخش‌های آن در مجموع ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
 نجیب‌زاده اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین به منظور افزایش دو قلوزایی با هدف تولید نژادهایی که گوشت و شیر بیشتری تولید کرده ‌و باعث درآمدزایی تولیدکنندگان و تأمین کننده نیاز کشور باشد را از جمله برنامه‌های سازمان اعلام کرد که در سال‌های گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com