تلف شدن 260 هزار قطعه طیور خراسان‌جنوبی در اثر نیوکاسل

 تلف شدن 260 هزار قطعه طیور خراسان‌جنوبی در اثر نیوکاسل
 مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: تعداد 60 واحد مرغداری استان در سال جاری مبتلا به بیماری نیوکاسل شده و بطور متوسط 20 تا 30 درصد جمعیت طیور موجود شامل 260 هزار قطعه در آن تلف شده‌اند.
علیرضا رفیعی‌پور با اشاره به شیوع بیماریهای طیور اظهار کرد: بیماری نیوکاسل جز بیماری‌های وابسته به فصل نیست و در تمام فصول می‌تواند بروز کند و شایع باشد.وی ادامه داد: در فصل زمستان مرغداری‌ها برای تامین مناسب دمای داخل سالن‌، از سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌کنند که وضعیت اکسیژن‌ و گازهای سمی داخل سالن دچار تغییر شده و با توجه به نقص تهویه در اکثر واحدهای مرغداری، بعضی از بیماری‌های تنفسی از جمله نیوکاسل افزایش می‌یابد.
مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه بیماری نیوکاسل در تمام دنیا شایع است‌، افزود: این بیماری ویروسی واگیردار شایع در میان بسیاری از انواع پرندگان است‌ که دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و دستگاه عصبی را درگیر می‌کند. نشانه‌های تنفسی شامل تنگی نفس و سرفه، نشانه‌های عصبی چون افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، گیج خوردن سر و گردن، به دور خود چرخیدن، لرزش،‌ تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، ناهنجاری و کاهش تخم در پرندگان تخم‌گذار است.
وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل‌ باید رعایت مسائل بهداشتی و انجام واکسیناسیون انجام شود، تصریح کرد‌: علایم نیوکاسل با توجه به نوع ویروس، میزان سلامتی، سن پرنده و گونه میزبان متفاوت است.
مدیر کل دامپزشکی استان ‌با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه‌ بیماری نیو‌کاسل، گفت: مهمترین راه پیشگیری و مبارزه با این بیماری خطرناک، دور نگه داشتن طیور از ویروس عامل بیماری است، در چنین شرایطی اجرای قرنطینه همراه با رعایت کامل اصول بهداشتی، می‌تواند در کنترل بیماری بسیار مفید باشد. طیور حساس، طیوری هستند که پیش از این به بیماری نیوکاسل مبتلا نشده و یا از تخم مادر مبتلا به این بیماری بوجود نیامده باشند.
مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلا و گسترش بیماری نیوکاسل فقط رعایت اصول بهداشتی کافی نیست علاوه بر آن باید با انجام واکسیناسیون‌های لازم و به موقع، طیور را از مبتلا شدن به این بیماری نجات داد.
وی با بیان اینکه درمان بیماری در درجه آخر اهمیت قرار دارد، افزود: درمان بیماری نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه نیست، بلکه موفقیت آن نیز بسیار کم است. به طورکلی اگر پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل هدف باشد، باید مدیریت بهداشت و واکسیناسیون در کنار یکدیگر اجرا شود.
وی یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کلیه بهره‌برداران، ارائه برنامه‌های واکسیناسیون، تشدید نظارت بر عملکرد جوجه‌ریزی، تشدید نظارت بر عملکرد کشتارگاه‌ها و فرآوری کود مرغ قبل از انتقال و گرفتن مجوز حمل و نقل از جمله اقدامات انجام شده برای جلوگیری از این بیماری است. همچنین بازدید و نمونه‌برداری از واحدهای دارای علایم بیماری، انجام مراقبت‌های فعال و غیرفعال و معرفی مرغداران خاطی به مراجع قضایی انجام شده است.
رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده‌اند.
 
نظرات شما
  •  

    دكتر بهروز شيرازي گفت : ۹۴/۱۰/۲۷

    واكسيناسيون طيور بومي منطقه جواب ميده وload ويروس را كم ميكند .واكسن كشته نيوكاسل مهم است ولي اكثر مرغداران به واكسنهاي زنده بسنده مي كنند.ايمني جوجه در ميزان بيماري زايي نقش مهمي داره.تخليه جوجه ئدر سنين مورد هدف وجلوگيري از پرورش با وزنهاي بالا.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com