بررسی دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در کشور

 بررسی دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در کشور
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قیمت تخم مرغ فراشهری و فرااستانی تعیین می شود و در سراسر کشور به یک میزان خواهد بود.
زهرا فیضی اظهار کرد: بیماری آنفولانزای پرندگان اواخر سال گذشته یکبار وارد کشور شد و این موضوع باعث کاهش تولید مرغان تخم گذار و در نتیجه تخم مرغ شد. بازگشت به تولید نرمال، مقداری زمان می برد که باید طی می شد. این موضوع در تمام کشور محسوس بود تا اینکه بار دیگر در سال جاری، آنفولانزای پرندگان وارد کشور شد و روند تولید را مختل کرد.
وی با بیان اینکه به دلیل کاهش تولید، قیمت تخم مرغ در کشور افزایش یافته است، اضافه کرد: تشکل های تولیدکننده تخم مرغ، عرضه مستقیم تخم مرغ با نرخ مصوب را از طریق فروشگاه های سطح شهر در دستور کار قرار دادند تا شهروندان دچار مشکل نباشند و قیمت تا حد ممکن کاهش پیدا کند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هم چنین واردات تخم مرغ برای جبران کمبود آن در بازار، در دستور کار و سیاست های اتخاذی وزارتخانه قرار گرفته است. البته اگر وارادات انجام شود، مقداری زمان می برد تا وارد بازار شده و باعث کاهش قیمت ها شود.
فیضی افزود: به طور سالیانه و بر حسب جمعیت مرغ های تخم گذار، به طور میانگین حدود 900 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که حدود 10 درصد آن یعنی 94 هزار تن سهم استان اصفهان از این میزان تولید است. میزان دقیق کاهش تولید در شرایط حاضر مشخص نیست، اما به نظر می رسد در کشور 20 تا 30 درصد تولیدکنندگان مرغ تخم گذار درگیر کاهش تولید هستند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه قیمت های مصوب برای تخم مرغ به صورت کشوری تعیین می شود، تاکید کرد: اینکه مثلا بگوییم چون استان اصفهان با مشکل آنفولانزا مواجه نشده، قیمت نباید در آن افزایش یابد درست نیست. قیمت ها فراشهری و فرااستانی تعیین می شود و در سراسر کشور به یک میزان خواهد بود.
فیضی ادامه داد: امیدواریم با کنترل این بیماری و با کمک تولیدکنندگان بخش طیور و با رعایت ضوابط و حفظ موازین بهداشتی و قرنطینه تحت نظارت دامپزشکی، مشکل برطرف شده و هر چه زودتر کمبود تولید تخم مرغ در استان و کشور مرتفع شود.
وی تصریح کرد: افزایش مدت زمان قرنطینه، دقت در موازین بهداشتی و ... هزینه هایی را به تولیدکنندگان وارد می کند و این موارد باعث افزایش قیمت نهایی تخم مرغ می شود.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در حال حاضر قیمت مصوب تخم مرع 6200 تومان به ازای هر کیلو است و برای هر شانه تخم 12500 تا 13500 قیمت گذاری شده است. خارج از این میزان تخلف محسوب می شود.
فیضی با بیان اینکه افرادی که پرنده در خانه نگهداری می کنند، با ایجاد حصار، از تماس پرندگان خود با پرندگان بیگانه جلوگیری کنند، اظهار کرد: آنفولانزا از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور شده، این پرندگان، پرندگان وحشی را آلوده می کنند و پرندگان وحشی با برقراری تماس با پرندگان اهلی، آنها را آلوده می کنند.
وی افزود: زنان باردار و کودکان باید موازین بهداشتی را برای برقراری تماس با تمام پرندگان رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.
 
نظرات شما
  •  

    حسین گفت : ۹۶/۱۰/۱۴

    واقعا متاسفم که همچین تحلیل های آبکی ازوضع موجود وجود داره البته فعلا مربوط به همین موضوع نیست کلا درکشور این رویه درسطح مدیران حاکمه.من خودم مرغدارم البته گوشتی همه چیزرودلال تعیین میکنه نه آنفولانزا نه نرخ ارز نه کمبود دربازار ونه....فعلا شیوه پاسخگویی همینه چون نوع نگرششون به مشکلات کلا با اجتماع درتعارضه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com