برخی قوانین مربوط به حوزه دامپزشکی در کشور نیازمند بازنگری است

 برخی قوانین مربوط به حوزه دامپزشکی در کشور نیازمند بازنگری است
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: با توجه به اینکه برخی بندهای قانونی مربوط به حوزه دامپزشکی در کشور مربوطه به 50 سال پیش است، قوانین حوزه دامپزشکی در شرایط کنونی نیازمند به روزرسانی است.
محمد سعیدی روز دوشنبه در بازدید از مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان در نشست خبری در این مرکز در آستانه 14 مهر روز دامپزشکی، گفت: برخی مسایل و وظایف مربوط به حوزه دامپزشکی با شرایط مربوط به بهداشت و سلامت امروز دچار تغییر و تحول شده و با توجه به رسالت نظارتی دامپزشکی در کشور، قوانین این حوزه به بازنگری نیاز دارد.
وی با اشاره به اهمیت حوزه فعالیت دامپزشکی گفت: دامپزشکی وظیفه نظارت و حاکمیتی نسبت به مسایل مربوط به بهداشت و سلامت جمعیت دامی دارد و با توجه به اینکه 50 درصد بیماری های انسان با دام مشترک است، سلامت جمعیت انسانی به شدت به سلامت جمعیت دامی وابسته است و نشان از اهمیت کار دامپزشکی دارد.
وی با اشاره به برخی دغدغه ها در کشور نسبت به باقی مانده های آنتی بیوتیک در گوشت تولید در مرغداری ها، به مردم اطمینان خاطر داد و گفت: در استان سمنان از اردیبهشت 93 طرح هایی به منظور ارتقای کیفیت تولیدات گوشت مرغ در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت و این استان به عنوان یکی از قطب های تولید گوشت مرغ کشور، تولید بدون باقی مانده های آنتی بیوتیک در طیور را با هدف کسب بازارهای ملی و بین المللی را هدفگذاری کرده است.
سعیدی با اشاره به طرح نمونه گیری از تولیدات مرغداری های استان سمنان پیش از بارگیری در اجرای طرح پایش آنتی بیوتیک گفت: تاکنون 800 نمونه گیری اتفاقی از گوشت مرغ تولیدی در واحدهای مرغداری استان سمنان انجام شده و با هر گونه باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ برخورد قانونی می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: این استان سه میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح پایش باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ داشته که تخصیص نیافته است و در این زمینه نیازمند حمایت های ملی و استانی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه خانواده خودم از مرغ توزیعی در بازار استفاده می کند، گفت: گوشت مرغ مصرفی خانواده ام از محل ویژه ای تهیه نمی شود و از بازار عمومی خریداری می شود.
سعیدی با اشاره به برنامه ریزی برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک یا مرغ سبز در استان سمنان یاد آور شد: تاکنون مجوز راه اندازی به پنج واحد تولیدی در این زمینه صادر شده و اجرای کامل این طرح نیازمند فرهنگسازی بین مردم برای مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک با قیمت بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه واحدهای دارای مجوز تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک یا مرغ سبز در استان سمنان شامل 2 واحد در مهدیشهر و یک واحد در سمنان، دامغان و گرمسار است، افزود: برنامه ریزی در این زمینه این است که این تولیدات بتواند با 20 درصد قیمت بیشتر از گوشت مرغ معمولی و با ارزش بهداشتی و سلامت بهتر به مصرف کننده عرضه شود.
وی یاد آور شد: در هفته دولت امسال 10 هزار قطعه مرغ بدون آنتی بیوتیک یا مرغ سبز در استان سمنان شامل 20 تن تولید شد ولی به قیمت مرغ معمولی به مصرف کنندگان ارایه شد تا فرهنگ مصرف این نوع تولید مرغ در جامعه معرفی شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به توجه دامپزشکی استان به محقق شدن مبانی اقتصاد مقاومتی در عرصه فعالیت های این حوزه گفت: معتقدیم 2 درصد تلفات تولیدات واحدهای مربوط به دام و طیور رقم زیادی است و با اصول مبانی اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: در سال گذشته 386 تن گوشت طیور و 14 تن لاشه دام غیرقابل مصرف از سوی دامپزشکی کشف و ضبط شد و 87 تن فرآورده های دام و طیور در واحدهای عرضه این تولیدات در استان سمنان ضبط شد که تمام این رقم ها قابل توجه است و در صورت توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی باید شیوه ها و روش های تولید و عرضه در حوزه تولیدات دام و طیور در جامعه بهبود یابد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: در 6 ماهه سال 95 نیز 12 تن لاشه غیرقابل مصرف دام در استان سمنان ضبط شد و 55 تن گوشت نیز در طرح تشدید نظارت در ماه رمضان و عید قربان ضبط شد.
استان سمنان حدود 2.5 میلیون راس دام سبک و سنگین دارد که 2 برابر سرانه کشور است.
سالانه بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ توسط حدود 460 واحد مرغداری در استان سمنان تولید می شود که 70 درصد آن به خارج استان و بیشتر به استان تهران صادر می شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com