بازگشت ارز صادراتی معضل جدی صادرکنندگان است

 بازگشت ارز صادراتی معضل جدی صادرکنندگان است
رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده گفت: تاکنون مصوبه صادرات دام غیرمولد اجرایی نشده است، زیرا قیمت تمام‌شده یک رأس گوسفند برای صادرات به خارج از کشور بالاست و در حال حاضر با معضل برگشت ارز به کشور روبرو هستیم.

منصور پوریان، در خصوص اجرای مصوبه صادرات دام غیرمولد، گفت: تاکنون این مصوبات اجرایی نشده است، زیرا قیمت تمام‌شده یک رأس گوسفند برای صادرات به خارج از کشور بالاست بنابراین برای بازرگان صادرات دام صرفه‌ای ندارد.

وی افزود: در حال حاضر با معضل برگشت ارز به کشور روبرو هستیم و متأسفانه جز بخشنامه‌هایی بود که بر تجارت و اقتصاد کشور مخصوصاً در آن اعمال‌شده است به کاهش و نابودی صادرات و تولیدشده است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده بیان کرد: برگشت ارز یک روز گوسفند با احتساب مبلغی که بانک مرکزی و گمرک نکرده است برای یک گوسفند ۴۰ کیلویی باید ۲۰۰ دلار برگشت ارز داشته باشیم به همین دلیل این مصوبه اجرایی نشده است.

پوریان اظهار کرد: بازگشت ارز، هزینه‌های داخلی، قرنطینه، حمل‌ونقل، جابجایی دریایی و... سبب شده است که اجرای پروژه صادرات دام سخت شود.

وی در ادامه گفت: قیمت دام در خارج از کشور دو برابر ایران است یعنی اگر در ایران دام کلی ۵۰ هزار تومان بوده در خارج از کشور که ۲۰۰ هزار تومان است این در حالی است که این قیمت مربوط به بازار خرید عادی بوده و قیمت دام در تجارت و عمده پایین‌تر است.

پوریان اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی این بخشنامه را به‌درستی تعریف نکرده است و اگر قرار باشد سیاست حمایتی برای تولید برنامه‌ریزی و اعمال شود باید اجازه صادرات مستقیم دام توسط دامدار صورت می‌گرفت و یا اینکه صادرکننده، دام را مستقیم خریداری و صادر می‌کرد تا تمامی مشکلات بر عهده خود صادرکننده باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com