افزایش طول دوره جوجه‌ریزی میزان تولید گوشت مرغ را ۳۰درصد کاهش می‌دهد

 افزایش طول دوره جوجه‌ریزی میزان تولید گوشت مرغ را ۳۰درصد کاهش می‌دهد
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: افزایش ۲۰ روزه هر دوره جوجه‌ریزی باعث کاهش میزان ۳۰درصدی تولید گوشت مرغ می‌شود و دولت برای جبران آن باید راه کاری مدنظر قرار دهد.


علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت تولید گوشت مرغ در کشور، گفت: سرانه مصرف سالانه مرغ برای هر نفر حدود 25 تا 33 کیلوگرم است که بر اساس آن باید سالانه 2 و نیم میلیون تن مرغ در کشور تولید شود، درحال حاضر تنها ظرفیت تولید مرغداری‌های دارای مجوز حدود 6 میلیون تن در سال است.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بازار مرغ محدودیت‌هایی وجود دارد که یکی از آنها تامین نهاده‌های مورد نیاز مانند ذرت است، ادامه داد: نیاز سالانه ذرت برای تولید 2 و نیم میلیون تن گوشت مرغ حدود 9 میلیون تن است که تنها یک میلیون تن آن در داخل کشور تامین می‌شود که نشان از عدم خودکفایی در زمینه نهاده‌های دامی دارد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در مسیر خودکفایی تولید نهاده‌های دامی گام موثری برداشته نشده است، عنوان کرد: کشت برخی از نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور مانند ذرت آب بر هستند و امکان توسعه کشت آنها وجود ندارد اما می‌توانستیم طی سال‌های گذشته محصول جایگزین آن را تولید کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نظارت میدانی تیر ماه سال جاری از بندر امام خمینی(ره) شاهد بروز مشکلاتی در زمینه حمل نهاده‌های دامی بودیم، افزود: در برخی از مقاطع برای تامین ارز مورد نیاز واردات 8 میلیون تن ذرت وارداتی مشکلاتی را شاهد هستیم.

عباسی با اشاره به اینکه اگر به سمت بومی سازی کامل صنعت مرغ گام برداریم می‌توانیم سالانه 6 میلیون تن گوشت مرغ تولید کنیم، ادامه داد: در زمینه تامین جوجه یک روزه با مشکلاتی مواجه هستیم و مجبور به واردات تخم مرغ نطفه دار شده‌ایم درحالی که در فروردین و اردیبهشت سال 99 به دلیل تولید بالای جوجه یک روزه با پدیده جوجه کُشی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در حوزه تولید جوجه یک روزه با مشکل کمبود مواجه شده‌ایم، تصریح کرد: افزایش طول دوره جوجه ریزی از 70 روز به 90 روز به دلیل کمبود جوجه یک روزه است، افزایش 20 روزه هر دوره باعث کاهش میزان 30درصدی تولید گوشت مرغ می‌شود و دولت برای جبران آن باید راه کاری مدنظر قرار دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com