اعمال نرخ قانونی شیر خام وظیفه وزارت جهادکشاورزی نیست

 اعمال نرخ قانونی شیر خام وظیفه وزارت جهادکشاورزی نیست
وزیر جهادکشاورزی در زمینه اجرایی نشدن نرخ مصوب شیر خام، گفت: این موضوع در دولت ستاد تنظیم بازار، معاونت امور اجرایی ریاست جمهوری و سازمان حمایت از تولیدکنندگان دنبال می شود، وزارت جهادکشاورزی مسوول اجرای این مصوبه قانونی نیست.محمود حجتی روز سه شنبه در حاشیه سومین گردهمایی مدیران وزارت جهادکشاوزری برای آغاز سال زراعی 94 - 95، ابراز امیدواری کرد که همکاران در سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان موفق اعمال نرخ مصوب 1440 تومانی شیر خام از دامداران شوند تا تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گیرند.
وی درخصوص وضعیت خرید گندم کشور نیز گفت: در سال 92 حدود 4 میلیون و 800 هزار تن گندم و در سال 93 شش میلیون و 800 هزارتن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده بود که با تلاش های صورت گرفته این رقم به 8 میلیون تن رسید. حجتی اظهار داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران که به 70 هزار نانوایی در سراسر کشور تعهد دارد تا آرد مورد نیاز آنان را تامین کند که تاکنون نیز این امر محقق شده است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد حدود 1.5 میلیون تن گندم برای دیگر مصارف به کشور وارد شود.
وزیر جهادکشاورزی با بیان آنکه با وجود تمام مشکلات اقتصادی همه باید با خدا معامله کنیم، گفت: توانایی های مناطق و شهرستان های کشاورزان پیشرو ما در حدی است که باید سعی کنیم برای کشاورزان و تولیدکنندگان مشکل ایجاد نکنیم زیرا اینگونه می توانیم در اکثر مسائل پیشرو خواهیم بود.
وی افزود: آنچه تاکنون در زمینه گندم انجام شده با پول محقق نشده بلکه با خون و دل و پیگیری و تلاش به تحقق پیوست، چرا که آن زمانی که پول داشتیم و به کشاورزان نپرداختیم وضعیت بدتر شد و زمانی که نداشتیم و پرداخت کردیم، وضعیت بهتر از گذشته پیش رفت.
حجتی تصریح کرد: انتظار می رود برای پیشگیری از تبخیر آب پشت سدها و آبی که در چمن و فضای شهری مصرف می شود، چاره ای اتخاذ کرد که البته در بخش تحقیقات کشاورزی این مسائل مورد توجه ویژه قرار دارد.
وی با اشاره به یکی از مشکلات فرهنگی کشور، گفت: اگر آب کمتر مصرف کنیم و تولید محصولی مانند گندم بهبود یابد شاهد اعتراضاتی مبنی بر هدررفتن آب در تولید گندم هستیم که برخی از این اعتراض ها شبهه ناک است، چرا که امسال آب کمتری نسبت به سال های گذشته مصرف شد و هنوز مشخص نیست این اعتراضات و کم لطفی ها چه دلیلی دارد.
وزیر جهادکشاورزی به تولید 320 هزار تن کلزا اشاره کرد و گفت: دو سال قبل به دلیل کمبود از بذر معمولی F2 (راندمان پائین) استفاده شد اما معتقدم باید از بذرهای هیبرید بهره مند شویم و یا آنکه از بذرهای وارداتی استفاده کنیم.
حجتی تاکید کرد: واردات بذر مورد نیاز کشور به معنای قدردان نبودن از دستاوردهای محققان داخلی نیست بلکه باید از دستاوردهای کشورهای پیشرفته نیز بهره مند شد.

** پرداخت 500 میلیارد تومان پول گندمکاران تا آخر هفته
وزیر جهادکشاورزی درباره مطالبات معوق گندمکاران، گفت: از 9 هزار و 200 میلیارد تومان ارزش گندم خریداری شده تا روز گذشته حدود 8 هزار و 200 میلیارد تومان آن به حساب کشاورزان واریز شده و امیدواریم با کمک دولت و بانک ها مابقی مطالبات نیز پرداخت شود.
حجتی تصریح کرد: طی چند روز آینده حدود 500 میلیارد تومان دیگر به گندمکاران دیگر پرداخت می شود و احتمال دارد تا پایان هفته بدهی دولت به کمتر از 400 میلیارد تومان برسد.

** افزایش تولید علیرغم کاهش 10 میلیارد مترمکعبی آب طی سال گذشته
وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه همه چیز در کشاورزی حول محور آب تعریف می شود، گفت: با وجود این میزان آبی که در اختیار ماست بسیار بیشتر از این تولید داشته باشیم به طوری که سال گذشته 10 میلیارد مترمکعب آب کمتر از سال قبل آن در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت که منجر به افزایش تولید نیز شد.
وی ضمن قدردانی از اقدامات موسسه خاک و آب و سازمان حفظ نباتات کشور برای توجه به مسئله کود و سم بخش کشاورزی در دولت یازدهم، گفت: درگذشته نحوه استفاده صحیح کود و سم بخش کشاورزی فراموش شده بود که مشکلات بسیاری برای بخش کشاورزی و سلامت مردم ایجاد کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه عده ای آشغال به جای کود به کشاورزان عرضه می کنند که به وفور در بازار وجود دارد و باید تشکر کرد که ستادهای ملی در این زمینه ها تشکیل شده و در این زمینه ها مقاومت کردند و از این به بعد نیز بیشتر خواهد شد.
حجتی تاکید کرد: در آینده نزدیک باید هر کودی را که گواهی ثبت و نظارت نداشته باشد به عنوان متخلف و ایجادکننده آثار سوء بر محیط زیست و مردم مورد پیگرد قانونی قرارداد و نباید سم و کودی وارد و یا در کشور تولید شود که گواهی ها و تاییدیه های لازم را نگرفته باشد که در این زمینه ها عقب هستیم.

** عدم نیاز بخش کشاورزی به سه شرکت دولتی
وزیر جهادکشاورزی بر تقویت خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت تاکید کرد و گفت: جهت گیری ما به سمت خصوصی سازی خدمات و پشتیبانی است.
وی براین باور است که بخش کشاورزی نیازی به شرکت خدمات حمایتی، شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران ندارد و باید فعالیت های این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود: به طور مثال، سال گذشته یکی از شرکت تعاونی های دامداران قزوین 1000 میلیارد تومان گردش مالی داشته که این امر می تواند در 31 استان کشور تعمیم داده شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com