آنفلوانزا 20 هزار میلیارد ریال به واحدهای مرغ تخم گذار خسارت زد

 آنفلوانزا 20 هزار میلیارد ریال به واحدهای مرغ تخم گذار خسارت زد
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران روند افزایشی قیمت تخم مرغ در بازار را ناشی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور دانست و اعلام کرد: این بیماری تاکنون بیش از 20 هزار میلیارد ریال به واحدهای تولیدی خسارت وارد کرده است.
«ناصر نبی‌پور» درباره علل روند افزایش نرخ تخم مرغ در بازار و علت پایین بودن واردات آن با وجود صدور مجوز ثبت سفارش آن افزود: اکنون بیشتر استان های کشور به ویژه بزرگترین استان های تولید کننده تخم مرغ از جمله قزوین، تهران، البرز و آذربایجان شرقی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند و با کمبود تولید تخم مرغ مواجه هستیم.
وی اظهارداشت: براساس گزارش های رسیده، تا هفته گذشته بین 13 تا 14 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده بود که به نظر می رسد تاکنون تعداد آن به نزدیک 16 میلیون قطعه رسیده باشد.
نبی پور واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار را به صرفه ندانست و تصریح کرد: با وجود صدور مجوز واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار این محصول توسط وزارت جهاد کشاورزی، تاکنون واردات اندکی صورت گرفته است.
وی علت واردات پایین و استقبال نکردن تجار از واردات تخم مرغ را افزایش نرخ ارز در ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به نرخ 42 هزارریالی هر دلار آمریکا، نه تنها واردات این محصول برای وارد کنندگان به صرفه نیست بلکه کشورهای همسایه نیز با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند که همین امر نیز در بالا رفتن نرخ محصول وارداتی تاثیرگذار است.
به گفته وی، اگر یک وارد کننده با نرخ 42 هزارریالی هر دلار، تخم مرغ وارد کند، هرکیلوگرم تخم مرغ بین 65 هزار ریال تا 66 هزار ریال تمام می شود که اگر با احتساب سود بازرگانی واردکننده، قیمت تمام شده واردات هر کیلوگرم تخم مرغ 70 هزار ریال خواهد بود که تفاوتی با قیمت داخلی آن نمی کند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران قیمت نهاده های طیور را در افزایش قیمت تخم مرغ بی تاثیر ندانست و اضافه کرد: قیمت جهانی نهاده های طیور افزایش چندانی نداشته است اما با توجه به نوسان نرخ ارز، این نهاده ها با قیمت های متفاوتی به کشور ما وارد می شوند که در نرخ نهایی محصول بی تاثیر نیست اما بر این باورم که قیمت نهاده ها تاثیر چندانی در این محصول نداشته است.
نبی پور مشکل عمده تولید را نبود مدیریت و منابع مالی مناسب عنوان کرد و افزود: اکنون بیمه توان پرداخت خسارت واحدهای مرغ تخم گذار را ندارد و از سوی دیگر بانک ها نیز به واحدهای خسارت دیده تسهیلاتی ارایه نمی کنند که این سوء مدیریت ها در بازار آینده تخم مرغ تاثیرگذار خواهد بود.
نبی پور با بیان اینکه واحدهای تولید کننده مرغ تخم گذار برخی استان هایی که هنوز با بیماری آنفلوانزا درگیر نشده اند، نیازمند حمایت هستند اظهار داشت: به نظر می رسد دولت باید با حمایت های لازم در بخش بیمه ای و بانکی از تولید کنندگان این صنعت، علاوه برحفظ واحدهای تولید کننده فعلی از تولیدکنندگان خسارت دیده نیز حمایت کند تا با مشکل کمبود طی ماه های آتی مواجه نشویم.
وی اضافه کرد: اگر امروز دولت حمایت های لازم را به عمل آورد برای پنج تا شش ماه آینده مشکل بازار تخم مرغ حل می شود در غیر این صورت با مشکل اساسی روبرو خواهیم شد.
اعلام آمار معدوم سازی واحدهای مرغ تخم گذار به دلیل شیوع بیماری آنفلانزای فوق حاد پرندگان در حالی از سوی فعالان صنفی رسانه ای شده است که تاکنون سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی این امر، آماری درخصوص شیوع بیماری و واحدهای درگیر و خسارت دیده منتشر نکرده است.
سال گذشته نیز واحدهای مرغ تخم گذار از شیوع این بیماری آسیب دیدند به طوری که به گفته مهدی خلج رئیس وقت سازمان دامپزشکی کشور بیش از 10 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد.
براساس آمارها 1600 واحد مرغ تخم گذار در کشور فعال است که روزانه 2600 تن تخم مرغ تولید و به بازار عرضه می کنند.
طبق آمارها اکنون قیمت ذرت در بندر 11 هزار ریال، کنجاله سویا 18 هزار و 500 ریال است که با احتساب هزینه حمل و نقل هر کیلوگرم ذرت 12 هزار ریال و کنجاله سویا 19 هزار و 500 ریال درب مرغداری ها تحویل داده می شود.
کاهش عرضه تخم مرغ به بازار در هفته های اخیر، قیمت آن را افزایش داده به شکلی که در نخستین روزهای فصل زمستان قیمت هر شانه تخم مرغ 30 تایی از مرز 180 هزار ریال عبور کرده است و حتی در برخی مناطق شهر تهران به قیمت 21 هزار ریال عرضه می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com