آنفلوآنزای جدید مرغی به مرغ‌ها نرسید

 آنفلوآنزای جدید مرغی به مرغ‌ها نرسید
معاون سازمان دامپزشکی کشور درباره شیوع ویروس جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت که این ویروس از طریق پرندگان مهاجر به پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر وارد شده و با اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی هیچ نقطه‌ای را تاکنون آلوده نکرده است.
علی صفر ماکنعلی در این باره به گفت: ویروس جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که همان سویه H۵N۶ است برای نخستین بار در ماه می ۲۰۱۴ مصادف با اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ در چین شناسایی شد که حاصل بازآرایی ویروس‌های در گردش بود، در ۱۸ ژانویه یعنی حدود سه هفته پیش این ویروس در انگلستان مشاهده شد و در ۱۹ ژانویه تا روز گذشته نیز در ایرلند رخ داده است که مجموعا به ۱۲ نقطه می‌رسد.
وی با بیان اینکه مسیر پرندگانی که حامل این ویروس بوده‌اند از شمال کشور و کریدور موجود در منطقه است، می‌گذرد افزود: پرندگان وحشی وقتی وارد منطقه‌ای می‌شوند ویروس را از طریق مدفوعشان دفع می‌کنند که این مدفوع در تماس با سایر پرندگان قرار گرفته و بقیه را نیز آلوده می‌کند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره چگونگی ردیابی و شناسایی بیماری این گونه توضیح داد که با توجه به سیستم شناسایی بیماری که از پیش طراحی کرده بودیم، تلفات از سوی همکاران محیط زیست گزارش شده و پس از انجام آزمایش‌های دامپزشکی متعدد سویه H۵N۶ تشخیص داده و به سازمان جهانی بهداشت اعلام شد. جالب است که در  سال 2006  ویروس H۵N۱ به ایران وارد شد و در همین تاریخ در سال جاری میلادی سویه جدید H۵N۶ وارد شد که نشان می‌دهد پترن مهاجرت پرندگان آلوده به این بیماری که در انزلی در سال ۲۰۰۶ سویه H۵N۱ را به کشور وارد کرد، امسال با همان شیوه سویه جدید وارد شد.
ماکنعلی ادامه داد: در حال حاضر این ویروس تنها در منطقه پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر شناسایی و گزارش شده است. بر اساس گزارش‌های واصله حدود ۱۵۰۰ تلفات به وجود آمد که همه آنها دفع بهداشتی شدند و ضمن رصد مناطق اطراف کانون بیماری گزارش شده قرنطینه لازم صورت گرفته و همه چیز تحت کنترل است.
وی با بیان اینکه تاکنون تلفات سویه جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تنها در حیات وحش گزارش شده و به طیور بومی و صنعتی نرسیده است، گفت: اقدامات نظارتی و کنترلی سازمان دامپزشکی در این منطقه به شدت ادامه پیدا خواهد کرد ودرصددیم اجازه ندهیم این ویروس به طیور بومی یا صنعتی نفوذ پیدا کند. چرا که هم‌اکنون این پارک تعطیل شده است، اما بر اساس توصیه‌های بین‌المللی حق نداریم از طیور حیات وحش نمونه‌برداری کنیم و باید طیوری که تابلوی بالینی ندارند در صورت گزارش تلفات اقدامات آغاز شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: برنامه سازمان دامپزشکی در این زمینه تحت عنوان دیده‌وری فعال تشدیدی به گونه‌ای است که ضمن داشتن حضور فعال پس از شناسایی و گزارش تلفات تشخیص در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد و اقدامات قرنطینه‌ای، بهداشتی و اطلاع‌رسانی نیز صورت گیرد.
ماکنعلی با بیان اینکه ورود و خروج به پارک ملی بوجاق کیاشهر ممنوع شده و سیستم کنترلی و نظارتی تشدید شده است، گفت: توصیه می‌کنیم مردم در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیرعادی در طیور حیات وحش، بومی و صنعتی سریعا به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش شود، از ورود به مناطقی که توسط سازمان دامپزشکی قرنطینه اعلام شده است، خودداری کنند، از بازدیدهای کنجکاوانه پرهیز کنند و مرغداران روستایییان هر گونه تابلوی بالینی مشکوک از جمله تلفات غیرعادی، کاهش مصرف دان، آب و ... را به دامپزشکی گزارش کنند و کارگران به واکسیناتورها و مرغداران در چنین شرایطی به هیچ وجه از مراکز آلوده و مناطق مشکوک بازدید نکنند و در آنجا حضور نیابند و نگه داشتن طیوری مانند اردک و ... در کنار مرغداری‌ها بسیار خطرناک است و کارگران مرغداری و واکسیناتورها از نگهداری پرنده در داخل منزلشان خودداری کنند.
 
نظرات شما
  •  

    ورشکسته گفت : ۹۶/۱۱/۲۳

    با سلام
    من فقط می خوام به این برادر عزیز که مثلا معاون دامپزشکی کشور است بگم که منشا انتشار و گسترش انفولو انزا پرندگان وحشی نیستند بلکه مدیران ما هستند که با سو مدیریت خود به مشکل اساسی دامن زده اند. من می خوام از این معاون محترم سازمان دامپزشکی سوال کنم که چرا در سطح شهرها این همه مرغ زنده فروشی وجود داره ایا شما مسئول محترم به این امر واقف نیستید که عامل اصلی انتشار این ویروس همین مرغ زنده فروشها هستند. من برای شما فقط شهر کرمانشاه را مثال می زنم اگر کسی این ادعا را قبول نداشت فقط کافی بیاد در کوچه خیابانهای شهر کرمانشاه یه نیم نگاهی داشته باشد. بالغ بر دو هزار مغازه مرغ زنده فروشی فقط در سطح خود شهر کرمانشاه وجود دارد. باید به مدیران محترم که ناظر و تماشاگر این قضیه هستند و نادیده می گیرند خسته نباشید گفت.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com