آخرین تحولات بازار مرغ

 آخرین تحولات بازار مرغ
نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را حدود ۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: مرغداران با چالش کمبود و گرانی جوجه روبرو هستند.
 حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: واحدهای مرغداری مکلف به عرضه مرغ با نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه ها هستند که با این وجود هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان باید عرضه شود.
 وی افزود: بنابر اطلاعات رسیده به ما هر کیلو گوشت مرغ تا نرخ ۳۰ هزار تومان هم در مغازه ها عرضه می شود که این امر شروع نابسامانی و عدم نظارت و کنترل در بازار است.
اسداله نژاد ادامه داد: گرچه در زمان بحران قبلی بازار مرغ، واحدهای مرغداری با نرخ مصوب مرغ را عرضه می کردند، اما انحراف در زمان توزیع منجر به التهابات بازار مرغ شد.
این مقام مسئول با تاکید بر نظارت بازار مرغ بیان کرد: نظارت از واحدهای مرغداری تا کشتارگاه و همچنین از کشتارگاه مستقیم تا بازار مصرف باید صورت گیرد تا توزیع در مسیر منحرف نشود.
به گفته وی، در مقاطع قبلی که بحران ایجاد می شد، بارها مشاهده کردیم که هیچ نظارتی از کشتارگاه تا واحد صنفی صورت نگرفته ، مضاف بر اینکه فشاری که در خصوص تخلیه مرغ در برخی استان ها وجود دارد، باید کم شود تا مرغ در واحدهای مرغداری به وزن مورد نظر برسد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر آمار تا چند روز گذشته ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفت و هم اکنون باید منتظر ماند و دید که در چند روز آتی با پایان ماه میزان جوجه ریزی به چه رقمی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تحقق میزان جوجه ریزی به برنامه ستاد تنظیم بازار دور از انتظار است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که میزان جوجه ریزی به ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون قطعه برسد. گرچه به اعتقاد بنده همین میزان هم باید راستی آزمایی شود چرا که بسیاری از واحدها برای جوجه ریزی بدنبال تامین جوجه هستند.
اسداله نژاد با اشاره به اینکه جوجه یکروزه بیش از ۲ برابر نرخ مصوب در بازار عرضه می شود، بیان کرد: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان است که با این وجود دولت باید ورود جدی کند، چنانچه قیمت جوجه را متعادل نکند،تولید دچار چالش می شود و همواره بحران گذشته تکرار می شود.
به گفته وی، با وجود افزایش مولفه های تولید در سایه نبود نظارت و کنترل دولت منطقی نیست که قیمت محصول نهایی تغییر نکند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر کنترل قیمت مولفه های تولید افزود: دولت قیمت مولفه های تولید را باید کنترل کند تا افزایش نیابد و همواره جوجه با نرخ مصوب بدست مرغدار برسد، چنانچه دولت توان این کار را ندارد، قیمت را اصلاح کند.
اسداله نژاد در پایان در واکنش به تاخیر بارگذاری نهاده در سامانه بازارگاه گفت: در حال حاضر بارگذاری در سامانه بازارگاه با تاخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه انجام می شود، درحالیکه در گذشته این تاخیر ۲ تا ۳ روزه بود که عملا با این وجود مرغدار نیمی از دوره تولید را نهاده از بازار آزاد خریداری کرده که این امر در افزایش هزینه های تولید تاثیر بسزایی دارد. ضمن آنکه مرغداران با چالش کمبود یا گرانی جوجه روبرو هستند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com