«نهاده دامی»دغدغه تولیدکنندگان

 «نهاده دامی»دغدغه تولیدکنندگان
دامداران اصفهانی در 2 هفته گذشته نسبت به پائین‌بودن قیمت شیر تولیدی و همچنین کمبود نهاده‌های دامی و کمبود آب در پی خشکسالی‌های اخیر اعتراض داشته و معتقد‌ند جهاد کشاورزی باید در روند این اقدامات برایشان تسریع کند.
حسین ایراندوست، اظهار داشت: عمده علت اعتراض دامداران اصفهانی این بود که چرا قیمت مصوب شیر خام را اعلام نمی‌کنند که در گذشته یک تیمی مرکب از جهاد کشاورزی، وزارت صمت، اتحادیه دامداران قیمت شش هزار و 400 تومان را مصوب کردند و مقرر بود که در تنظیم بازار کشور مصوب و ابلاغ شود.
قیمت 6400 تومان خرید شیر خام از دامداران ابلاغ شد
وی افزود: افرادی در دولت گفتند افزایش این قیمت به صلاح نیست و همین موضوع موجب شد تا دامداران اعتراض کنند و مجدد موضوع پیگیری شد تا ابلاغ تسریع شود که توسط وزیر موضوع را در شورای قیمت‌گذاری مطرح کردند و از آن طریق ابلاغ شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: دامداران در کنار قیمت شیر انتظارات دیگری هم داشتند که یکی از آن‌ها موضوع صادرات دام بود که ما امروز با مازاد دام در کشور مواجه شدیم و با کمبود علوفه درگیر هستیم. خوشبختانه این موضوع هم در شورای قیمت‌گذاری مطرح و صادرات دام هم اجازه آن گرفته شد.
وی ابراز داشت: استان اصفهان در کل رتبه اول تولیدات دام را در کشور دارد و تولید اول شیر خام را دارد و در تولید گوشت قرمز رتبه چهارم را دارد و از نظر تعداد دام نزدیک به 600 هزار دام سنگین شامل گاو و گوساله و نزدیک به سه میلیون و 460 هزار دام سبک داریم و در این دو سال گذشته هم که وضعیت مراتع و آب بهتر بود و بازار دام سبک هم خوب بود ما با یک افزایش قابل توجه‌ای در دام سبک مواجه شدیم.
ایراندوست بیان کرد: امروز که ما با خشکسالی مواجه شده‌ایم استان اصفهان جزء آسیب‌پذیرترین استان‌ها شده و بین هفت استانی قرار گرفته که بیشترین تاثیر را از خشکسالی دیده بر این اساس ما از وزارت‌خانه نهاده‌های دامی زیادتری را مطالبه کردیم که خوشبختانه قبول کردند و از دو هفته پیش تا کنون نهاده‌های مازاد را به عنوان نهاده‌های مقابله با خشکسالی در اختیار دامداران قرار می‌دهیم.

تحریم‌ها بر موضوع تامین نهاده‌ها اثرگذار بوده است
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: تحریم‌ها در کنار خشکسالی بر موضوع تهیه نهاده‌ها اثرگذار بوده است و در واقع محدودیتی‌هایی را که برای درآمدهای ارزی ایجاد کرده مقداری تامین و تخصیص دلار مورد نیاز را برای نهاده‌ها با تاخیر مواجه کرد.
وی گفت: عدم تامین ارز مورد نیاز موجب شد که یک مدت زمان زیادی را از دست بدهیم و با توجه به اینکه نهاده در بنادر بود نمی‌شد آن را ترخیص کرد تا این ارز تخصیص پیدا کند که همین موضوع بر روی کارها تاثیر گذاشته بود و یا بر روی صادرات شیرخشک که داشتیم تحریم‌ها اثر خود را گذاشته و دولت با راهکارهایی که اندیشیده توانستیم به راحتی از این موضوع و این مرحله عبور کنیم.
ایراندوست افزود: خوشبختانه موضوع تحریم‌ها دیگر آن تاثیرگذاری خودش را از دست داده و امروز با یک مقدار مدیریت دقیق‌تر و هماهنگی بیشتر و ارتباط تنگاتنگی بین تشکل‌ها، دامداران و مجموعه های دولتی می‌توانیم به راحتی از این شرایط عبور کنیم که در دو هفته گذشته ما هم ارسال نهاده‌ها از بنادر را به خوبی شاهد هستیم و نگرانی‌ها تا حد زیادی رفع شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com