افزایش 3 برابری قیمت گوشت قرمز از تولید تا مصرف

  افزایش 3 برابری قیمت گوشت قرمز از تولید تا مصرف
 رییس اتحادیه مرکزی دامداران گفت: قیمت خرید دام زنده سال‌هاست کیلویی 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان است اما گوشت قرمز کیلویی 35 تا 40 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
حسین نعمتی اظهار کرد: وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور مناسب است اما دامداران از وضعیت فروش خود و ماندن محصول تولید شده روی دست‌شان گله‌مند هستند.
وی افزود: میانگین تولید گوشت قرمز طی سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که حدود 10 درصد نیاز به واردات داریم که البته می‌توان آن را از طریق بهبود وضعیت تولید و افزایش سن کشتار در دام‌های سبک جبران کرد تا دیگر نیازی به واردات گوشت وجود نداشته باشد.
کشتار زودهنگام دام‌های سبک به خاطر بی‌پولی
رییس اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: براساس گزارش‌های به دست آمده از وضعیت کشتار دام‌های سبک در دامداری‌های سراسر کشور میانگین سن کشتار در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است، چرا که دامداران برای تامین علوفه مورد نیاز خود و هزینه‌های تولید‌شان با مشکل مواجه‌ هستند و مجبور می‌شوند دام‌های پروار شده خود را زودتر به کشتارگاه بفرستند.
نعمتی گفت: فرهنگ در جامعه به گونه‌ای است که تعداد زیادی از خانواده‌ها در روز عید قربان اقدام به کشتار دام و قربانی‌دادن می‌کنند؛ بنابراین فروش دام زنده و کشتار آن در کشور افزایش پیدا می‌کند که می‌توان این فرهنگ را به گونه‌ای تغییر داد که مراکزی در محله‌های مختلف شهر برای کشتار بهداشتی و شهری در نظر گرفت که البته این وضعیت هم‌اکنون بهتر از گذشته بوده است.
فاصله چند برابری قیمت خرید تا مصرف گوشت قرمز
وی اعلام کرد: فاصله چند برابری بین قیمت خرید تا مصرف دام زنده و گوشت قرمز وجود دارد که البته این شکاف در قیمت خرید و فروش همه محصولات کشاورزی به ویژه محصولات پروتئینی وجود دارد و باید دولت فکری برای بهبود و اصلاح این روند کند.
رییس اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خرید دام زنده سال‌هاست کیلویی حدود 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان است و گوشت قرمز در بازار کیلویی 35 تا 40 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
نعمتی گفت: یکی از علت‌هایی که باعث شده قیمت گوشت در بازار نسبت به قیمت آن در مبدأ خرید شکاف بالایی داشته باشد تعدد بالای مرکز عرضه این محصولات و فروشندگان آن است، چرا که در کشورهای پیشرفته تعداد معدودی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مانند هایپرمارکت‌ها وجود دارند و این محصولات را با حجم انبوه و قیمت منطقی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.
وی تصریح کرد: یکی‌دیگر از مشکلاتی که در بازار گوشت قرمز در ایام پرمصرفی مانند عید قربان وجود دارد، این است که قیمت‌ها به شکل غیرمنطقی افزایش می‌یابد که حاصل خرابکاری دلالان است، در حالی که در کشور‌های دیگر هنگامی که فروش یک کالا افزایش می‌یابد، قیمت آن نیز از سوی فروشندگان با اعلام تخفیف‌های ویژه برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com