۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با ایجاد تولیدی واکسن طیور در سمنان

 ۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با ایجاد تولیدی واکسن طیور در سمنان
 مدیرعامل شرکت آویواک واریان گفت: فعال شدن این واحد در تولید واکسن طیور برای کشور ۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی دارد.
عباس نصیری گفت: شرکت آویواک واریان با سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و روسیه، سهامی خاص، برای تهیه و تولید انواع واکسن‌های طیور و کیت‌های تشخیصی با دارا بودن گواهینامه GMP از اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه روز پنجشنبه هفدهم بهمن ۹۸ در شهرک صنعتی شرق سمنان کلنگ‌زنی می‌شود.
وی یادآور شد: تمام محصولات این شرکت مطابق با ضوابط  EU GMP ۲۰۱۸ تولید و به بیش از ١۵ کشور اروپایی، حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا صادر خواهد کرد.
وی یادآور شد : برآورد سرمایه‌گذاری واحد تولید واکسن ۱۲ میلیون یورو است که با ساخت و راه‌اندازی کامل این واحد تولیدی در استان سمنان حداقل ۵۰ درصد واکسن‌های مورد نیاز بازار کشور در خصوص محصولات تولیدی این شرکت برطرف می‌شود.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت آویواک واریان افزود: سالانه حدود ۴۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات داروهای و واکسن‌ها دامی تخصیص می‌یابد که  ۷۰ تا ۸۰ میلیون یورو از این مبلغ، به منظور تامین واکسن‌ها صرف می‌شود.
نصیری بیان کرد: طبق ظرفیت در نظر گرفته شده با راه‌اندازی واحد تولیدی واکسن با مشارکت سرمایهگذاران روسیه امید می‌رود، سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو ذخیره ارزی برای کشور به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به همکاری دولت‌های ایران و روسیه در تولید فرآورده‌های بیولوژیک، تصریح کرد: احداث این واحد تولیدی واکسن در راستای افزایش همکاری دو کشور با حضور بخش خصوصی شرکت دانش‌بنیان آویواک روسیه و شرکت دارویی پارس دوفارما ایران است.
نصیری ابراز داشت: زمین اختصاصی برای احداث این واحد تولیدی ۱۵ هزار متر مربع در شرکت شهرک‌های سمنان است که یک هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنای بخش‌های مختلف گام اول مانند بخش اداری، انبار و آزمایشگاه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ۴۵ درصد از زمین اختصاصی برای احداث این واحد تولیدی نیز مربوط به گام دوم است.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت آویواک واریان به احداث بخش زباله سوز واحد تولیدی واکسن طیور اشاره و تاکید کرد: به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت زیست محیطی و خنثی‌سازی پساب‌ها، بخش زباله سوز در این واحد تولیدی طراحی شده است.
نصیری با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید واکسن‌های ویروسی و میکروبی در واحد تولیدی واکسن طیور، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز ضروری کشور در خصوص واکسن طیور با بهره‌برداری از گام اول احداث این واحد، این نوع واکسن‌ها تولید می‌شود.
مدیرعامل شرک آویواک واریان یادآور شد: تمام واکسن‌ها به علت نوع فناوری و مواد اولیه مورد نیاز در کشور تولید نمی‌شود.
وی با ابراز امیدواری از بهره‌برداری گام اول واحد تولیدی واکسن در ۲۴ ماه آینده، افزود: حدود ۱۶ تا ۱۸ واکسن کشته مربوط به انواع طیور گوشتی، تخمگذار و مزارع اجداد در گام اول تولید می‌شود.
نصیری با بیان اینکه ۱۲ تا ۱۵ میلیون یورو ارزش سرمایه‌گذاری گام‌ های اول و دوم واحد تولیدی واکسن طیور است، تصریح کرد: این مساله در گام اول حدود ۶ میلیون یورو است.
وی کلنگ‌زنی گام دوم را منوط به تامین منابع مالی برشمرد و افزود: حدود ۲۵ درصد از سرمایه اولیه را سرمایه گذاران ایرانی و روسی تامین کرده اند و ۷۵ درصد باقی مانده با بهره‌مندی از تسهیلات بانکی است که در این بخش به علت محدودیت منابع مالی بانک‌ها مشکلاتی وجود دارد.
عضو هیات مدیره شرکت آویواک واریان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود، گام دوم در ۱۸ ماه آینده آغاز و حدود ۱۸ نوع واکسن زنده در این مرحله تولید شود.
نقض قوانین در ارتباط با سرمایه‌گذاری خارجی مهم‌ترین مشکل است
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت آویواک واریان گفت: نبود تعریف دقیق از سرمایه گذاری و نقض قوانین در ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی مهم ترین مشکل در این مقوله است که سبب بازماندن در حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی افزود: کاغذبازی‌های اداری به ویژه در ارائه مدارک هیات مدیره در خصوص سوء پیشنه افراد خارجی، یکی دیگر از موانع در همکاری سرمایه گذار با طرف خارجی است.
وی با اشاره به حمایت حرفه‌ای معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان و درک وضعیت و سختی کار سرمایه گذار، بیان کرد: مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز همکاری مطلوبی با این شرکت داشت اما نقض قوانین و کمبود نیروهای کارشناس و متخصص در نهادهای نظارتی سبب به تعویق افتادن اقدامات در راه‌اندازی این واحد شده بود.
نصیری تاکید کرد: ثبت محصولات فرایندی پیچیده و نیازمند دقت است، اما این دقت عمل نباید زمان‌بر باشد تا عامل بی‌انگیزگی در فعالان اقتصادی و افزایش هزینه‌های سرمایه گذار شود.
وی با بیان اینکه شرکت آویواک واریان ۲ سال است که به ثبت رسیده است، افزود: شرکت می توانست طی این مدت بیش از ۲۰ محصول را ثبت و نیاز صنعت مرغداری کشور را برطرف کند، اما تنها هشت نوع واکسن ثبت کرده است.
وی تصریح کرد: شرکت آویواک واریان ۶ واکسن طیور دیگر در ماه‌های آتی ثبت می‌کند.
نصیری اظهارداشت: حمایت از سرمایه گذار خارجی فقط روی کاغذ نباشد و بند به بند این روند مشخص و نیز فرایند ثبت محصول در کنار دقت سرعت داشته باشد.
ارتباط بانکی خارجی نیازمند تصویب اف ای تی اف
وی ادامه داد: فدراسیون روسیه قانون اف ای تی اف را تصویب کرده است، ولی در ایران این مساله انجام نشده است.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت آویواک واریان تصریح کرد: برای ارتباط گیری با بانک‌های کشور روسیه نیاز است تا قوانین را به گونه‌ای هماهنگ کرد و ناهماهنگی بین بانکی دو طرف به علت این موضوع، گاهی اوقات اقدامات را به طور کامل متوقف می‌کند.
وی گفت: به عنوان یک کارآفرین و فعال اقتصادی در حوزه فراورده بیولوژیک دامی می‌گویم، این اقدام دست ما را از همه جا کوتاه کرده است.
نصیری با اشاره به نیروهای متخصص و تحصیلکرده در کشور در حوزه اجرای طرح‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: مشکلات جنبی دست و پای تولیدکنندگان را بسته و تمام انرژی را از فعالان این بخش گرفته است و انرژی آنان صرف حل معضلاتی می‌شود که مسوولش نیستند.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت آویواک واریان یادآور شد: طبق قوانین جزو گروه‌های دریافت کننده ارز دولتی هستیم اما تخصیص ارز دولتی با روندی کند به ما تعلق می گیرد.
استان سمنان یکهزار و ٨٢٠ پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن دارد و حدود ۴۵ درصد از داروهای دامپزشکی کشور در این استان تولید می‌شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com