چالش قیمت مرغ داریم

 چالش قیمت مرغ داریم
تصویر:گوشت مرغ
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: اگر مشکلی پیش نیاید و دچار چالش نشویم هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین گوشت در شب عید نداریم.
عطاءالله حسن‌زاده با بیان اینکه منافع ملی، سرمایه گذاری، تولید و مصرف و آنچه که مربوط به مشکلات بخش و بازار است این اعتبارات نزدیک می‌تواند بسیاری از مشکلات که از چالش‌های بخش کشاورزی است را با همفکری و رهنمودهای لازم و مشکلات را بیان کردن بین تولید و دولت مردان، تولید و مصرف کننده خیلی از مشکلات که امروز داریم را خیلی راحت می توان ساده و روان و واقع بینانه در اختیار کسانی قرار داد که واقعا دچار ضرور زیان می شوند.
وی با بیان اینکه دو چالش مهم هزینه تمام شده و ارزش بهره‌وری در بخش کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: تکنولوژی و منابع در بخش هزینه تمام شده بسیار مهم است و در کشاورزی ما به‌دلیل واسطه‌هایی که وجود دارند و نقدینگی بسیار پایین کشاورزان، وصل به منابع بانکی می‌شوند و عمدتا به‌دلیل چالش‌های بازار دچار ضرور و زیان می‌شوند و نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران خاطرنشان کرد: یکی از اهداف صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، امنیت و تامین منابع مالی است و به واسطه همین صندوق بسیاری از تشکل‌های ما احیا شدند. 
حسن‌زاده تصریح کرد: وضعیت قیمت بازار مرغ ما به‌دلیل همخوانی نداشتن هزینه تمام شده و قیمتی که مرغداران عرضه می‌کنند در حال تخریب است.
وی با بیان اینکه امروز صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی  می‌تواند به بخش کشاورزی در زمینه تسهیل در منابع مالی و پرداخت منابع مالی کمک کند، افزود: هر چه ظرفیت سرمایه گذاری صندوق را بالا ببریم می‌تواند بسیاری از مشکلات بخش مالی ما را برطرف کند. 
عضو هیئت مدیر صندوق طیور کشور گفت: منابع مالی امروز می‌تواند در کاهش هزینه تمام شده بر امنیت و کیفیت تولید تاثیرپذیر باشد.
حسن‌زاده با بیان اینکه حدود دو هزار و 400 بهره‌بردار مرغ گوشتی در سطح استان داریم که میانگین ظرفیت تولید ما حدود 17 هزار قطعه است، اضافه کرد: در هر دوره برای پرورش و تولید 40 میلیون قطعه ظرفیت سازی کردیم.
وی با اشاره به تولید حدود 10 تا 11 درصد تولیدات گوشتی کشور در مازندران، گفت: حدود 230 تا 250 هزار تن تولید ما است که حدود 63 درصد آن وارد استان‌های همجوار می‌شود. 
حسن‌زاده با بیان اینکه یک هزار و 900 بهره‌بردار دارای پروانه رسمی هستند، تصریح کرد: برای واحدهایی که دارای پروانه نیستند فراخوان دادیم که برای دریافت پروانه اقدام کنند و بعضی از این واحدها در کمربند حفاظتی شهر یا روستا قرار دارند و باید انتقال پیدا کنند.
وی در زمینه تامین سوخت مرغداری‌ها، اظهار کرد: بخشی از واحدهای ما در بالادست هستند و در فصل سرد دچار مشکل می‌شوند و با نشستی که با مسئولان و ستاد سوخت استان داریم این موضوعات را برطرف می‌کینم که عمدتا در زمینه استفاده از منابع گازی است که سعی کردیم لوله کشی‌ها تا نزدیکی مرغداری‌ها انجام دهیم تا مشکلی نداشته باشیم.
حسن‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت جوجه‌ریزی کشور نسبت به سال گذشته حدود هفت درصد پیش‌بینی افزایش داریم، بیان کرد: پیش‌بینی جوجه‌ریزی در دی ماه حدود 120 میلیون قطعه است و در بهمن و اسفند چیزی حدود 120 میلیون قطعه پیش‌بینی تولید ما است و اگر مشکلی پیش نیاید و دچار چالش نشویم هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین گوشت در شب عید نخواهیم داشت. 
وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که ماهی حدود 10 الی 15 هزار تن سرریز تولید داشته باشیم و به مسئولان تنطیم بازار کشور هشدار دادیم که اگر به موقع جمع نشود چالش قیمتی خواهیم داشت. 
حسن‌زاده با بیان اینکه به مرغداران گوشتی سراسر کشور گفتیم که با توجه به شرایط تولید و پیش بینی تولید جوجه‌های یک روزه قطعا قیمت جوجه چهار هزار تومانی نه به صلاح تولید و نه تولید کننده است، افزود: چون بازار به اندازه کافی هم دارد تولید می‌کند و هم ذخیره لازم را داریم و اگر چالش قیمتی را داشته باشیم دولت جلوگیری می‌کند پس سعی کنیم قیمت جوجه را با همان قیمتی که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده دو هزار و 500 تومان بیشتر نخریم که ضرر به خود تولید کننده برمی‌گردد. 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با تاکید بر اینکه بارها اعلام کردیم که مرغ لاین به‌عنوان ذخیره ژنتیکی قطعا باید تغییرات ژنتیکی انجام شود که نیاز به سرمایه گذاری و شرایط خاصی فنی دارد که سرمایه لازم را به این بخش قرار دهند تا بتواند با شرایط بازار وقف دهد، گفت: امروز وقتی یک ژن وارد بازار می‌شود و توجیه اقتصادی و رشد خوبی داشته باشد و تغذیه پاسخ دهد بازار خود را پیدا می‌کند مگر شرایط خاصی که امروز ما دچار چالش‌ها شویم این ذخیره را باید حفظ کنیم در کنار حفظ این ذخیره باید تغییراتی را ایجاد کنیم که شرایط خاص را پاسخگو باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com