لزوم بهره برداری از پسماند میادین میوه و تره بار برای تولید خوراک دام

 لزوم بهره برداری از پسماند میادین میوه و تره بار برای تولید خوراک دام
صنایع کشاورزی و باغبانی پسماندهای فراوانی تولید می‌کنند که در حال حاضر با بازده بسیار پایین استفاده می‌شوند. اما با استفاده از این ترکیبات می‌توان مجموعه‌ای از مولکول‌های زیستی مختلف را که در صنایع مختلف کاربرد دارند، تولید کرد.

روزانه مقادیر بالایی از پسماندهای آلی در میادین میوه و تره بار و مشاغل همچون میوه فروشی و گل فروشی در شهرهای بزرگ تولید می شود. انتقال این پسماندها به محل های دفن نه تنها موجب هدر رفتن منابع ارزشمند می شود بلکه موجب ایجاد خطرات زیست محیطی و تولید شیرابه می شود.

براساس هرم مدیریت پسماند دفن پسماندها آخرین گزینه به شمار می آید و تا حد امکان می بایست از گزینه های اجتناب از تولید، به کارگیری مجدد، بازیافت و باز استفاده استفاده کرد بنابراین برای دفع پسماندهای آلی نیز پایدارترین گزینه باز استفاده از آنها در غالب اصلاح کننده خاک و کمپوست است.

میوه

رضا خدارحمی رئیس گروه پایش آلاینده‌ها و پسماندها از دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی  درگفت و گویی درمورد راهکارهای کاهش خسارت ناشی از مدیریت نادرست پسماند اظهار کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند، دو دسته پسماند عادی و ویژه داریم. اگرچه پسماند عادی در بخش کشاورزی زیاد تولید می‌شود اما کشاورزان با دانش بومی خود حتی الامکان پسماند تولید نمی‌کنند و البته این دلیل نمی‌شود که به پسماند این حوزه توجهی نکنیم.

خدارحمی با بیان اینکه پسماندهای ویژه در بخش کشاورزی شامل پسماندهای دامپزشکی و سموم می‌شود اظهارکرد: خوشبختانه سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مدیریت پسماندهای ویژه در بخش کشاورزی بودیم و امسال هم تکلیف مابقی آن مشخص خواهد شد.

رئیس گروه پایش آلاینده‌ها و پسماندها از دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: ما بعد از تصویب قانون مدیریت پسماند در سال 1383، تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی پسماند در بخش کشاورزی را پیگیری و در این راستا از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم.


این مقام مسئول با بیان اینکه ساختارسازی و کارهای مقدماتی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه انجام شده گفت: ما نیازهای فناورانه را در حوزه دام و شیلات احصا کردیم و استفاده پسماند و ضایعات باغبانی در خوراک دام نیز بحث مهمی بود که شرکتهای دانش بنیان به آن ورود کردند.

پسماند میوه

ساخت کود گیاهی یکی دیگر از کاربردهای پسماندهای میوه و سبزیجات است و حتی می توان این محصول را در خانه تولید کرد و به جای انتقال روزانه ده‌ها تُن پسماند میادین میوه و تره بار تهران به مرکز دفن زباله ، می‌توان این ضایعات را به کود گیاهی تبدیل و از آن استفاده بهینه کرد.

با توجه به حجم بالای کشاورزی در ایران و عدم وجود صنایع تبدیلی با ارزش افزوده بالا ارتقا این بخش و استفاده بهینه از باقی مانده میوه ها علاوه بر کاهش هزینه ها در بخش های مختلف و مقرون به صرفه بودن در بخش محیط زیستی می شود همچنین موجب ارتقا کیفیت خوراک دام ها و ایجاد کود حاصل خیز نیز می شود.

به ثمررسیدن این امر نیازمند همکاری میادین میوه و تره بار، شهرداری، محیط زیست و حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان است تا از این ظرفیت مهم در کشور به نفع همه مردم استفاده شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com