عرضه گسترده نهاده‌های دامی در کشور آغاز شد

 عرضه گسترده نهاده‌های دامی در کشور آغاز شد
محمدرضا طلایی با اعلام این خبر که عرضه گسترده نهاده‌های دامی از امروز در سراسر کشور در حال انجام است، اظهار کرد: این محموله‌ها در سه بندر چابهار، امام خمینی (ره) و بندر عباس تخلیه و بارگیری شده و در استان‌های کشور توزیع می‌شود.
وی ادامه داد: به دلیل اختلالات ایجاد شده در تأمین و ترخیص ارز به مدت ۴ الی ۵ ماه، مشکلاتی در واردات و عرضه نهاده‌های دامی به وجود آمد و در دو ماه گذشته مقرر شد که شرکت پشتیبانی امور دام علاوه بر وظیفه ذاتی خود که حفظ ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی است، در حوزه خرید و تنظیم بازار این نهاده‌ها نیز ورود کند.
طلایی تصریح کرد: طی دو ماه گذشته ۳۰ کشتی نهاده دامی به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خریداری شده که ارزش یورویی آن ۴۵۰ میلیون یورو بوده و با ارزهای متفاوت تأمین شده است.
وی با اشاره به اینکه این تأمین ارز و خرید با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی انجام شده، خاطرنشان کرد: این نهاده‌ها از هندوستان، برزیل و آرژانتین خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه از امروز توزیع این نهاده‌ها آغاز می‌شود، عنوان کرد: روزانه ۶ تا ۷ هزار تن نهاده در سراسر کشور توزیع می‌شود و طی روزهای آینده این رقم به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن خواهد رسید.
طلایی با تأکید بر اینکه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه عرضه می‌شوند، اذعان کرد: با توجه به تغییراتی که در این سامانه انجام شده، امیدوار هستیم کمبودهای ایجاد شده در بازار به مرور رفع شود.
وی افزود: تا قیمت نهاده‌ها در بازار متعادل شود، زمان لازم داریم و پیش بینی می‌کنیم با این توزیع گسترده بین دو تا سه ماه آینده بتوانیم قیمت نهاده‌ها را به حداقل برسانیم.
طلایی، بر افزایش نظارت بر واردات نهاده ‌دامی تأکید کرد و گفت: امروز نظارت بر تامین نهاده‌های دامی بسیار دقیق‌تر شده و تمام محموله‌ها پیش از ترخیص از گمرک باید وارد سامانه بازارگاه شوند، در غیر این صورت، محموله از گمرک ترخیص نخواهد شد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با حل بحران کمبود کنجاله در کشور گفت: نیاز ماهانه کشور به کنجاله سویا ۴۰۰ هزار تن است که ما تا پایان شهریور این رقم را تأمین می‌کنیم، همچنین برای ماه مهر نیز مشکلی در تأمین کنجاله سویا نداریم و تدابیر لازم برای این منظور اندیشیده شده است.
وی در رابطه با تعیین قیمت کنجاله سویا توسط این شرکت افزود: بحث قیمت به حوزه ما مربوط نیست، ما در حوزه تأمین و توزیع نقش داریم و این کار را انجام می‌دهیم.
طلایی ادامه داد: به هر حال با توزیعی که انجام می‌شود، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد اما به حداقل رسیدن آن نیاز به تداوم توزیع دارد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی، اظهار کرد: تا جایی که اطلاع داریم چنین سیاستی فعلاً مطرح نیست و دولت در حال حاضر چنین قصدی ندارد اما این یک بحث ملی است و به عنوان یک بحث کارشناسی بررسی می‌شود و کارشناسان و مسئولان مربوطه معایب و مزایای آن را بررسی می‌کنند، ولی در حال حاضر چنین بحثی اصلاً مطرح نیست.
وی با اشاره سهم شرکت پشتیبانی امور دام در بازار نهاده‌های دامی بیان کرد: سهم شرکت پشتیبانی امور دام ۲۰ درصد از بازار نهاده‌های دامی است اما با توجه به کمبودها و شرایط خاصی که وجود داشت، سهم ما در بازار افزایش پیدا کرد و میانگین آن ۴۰ تا ۴۲ درصد است، همچنین بحث اختلال ارزی همان طور که برای بخش خصوصی وجود داشت برای ما نیز بوده است با این تفاوت که ما ذخایری داشتیم که از آنها برای تنظیم بازار استفاده کردیم.
 
نظرات شما
  •  

    علی گفت : ۹۹/۰۶/۱۹

    تجربه ثابت کرده هر وقت مسولین وعده یا قول چیزیو دادن شرایط بدتر شده

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com