عدم تدبیر در تامین نهاده‌ها شوک قیمتی ایجاد می‌کند

 عدم تدبیر در تامین نهاده‌ها شوک قیمتی ایجاد می‌کند
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با افزایش خطر کاهش واردات نهاده ها، گندم و دان مرغ در سایه تداوم بحران اوکراین، این احتمال داده می‌شود در صورت عدم تدبیر فوری برای تامین و واردات نیاز‌های کشور، در تامین مرغ، گوشت، گندم و نان با شوک‌هایی مواجه خواهیم شد.

قدرت اله امام وردی؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص اهمیت تامین نهاده‌ها و محصولات زراعی مورد نیاز کشور در بحران جنگ اوکراین، گفت: بی شک دولت هر چه زودتر باید برای جلوگیری از کمبود‌های احتمالی برای واردات نهاده ها، گندم و جو اقدام کند. در داخل نیز هر چه زودتر برنامه‌هایی برای کشت‌های قراردادی با کشاورزان داشته باشد، از این جهت برنامه ریزی و از دست ندادن زمان بسیار حائز اهمیت است.

وی در این باره توضیح داد: به این دلیل که تولید برخی از مواد غذایی سیکل مخصوصی دارد. مثلا جوجه یک روزه‌ای که تولید می‌شود، نهایتا تا به مرحله‌ای برسد که قابل فروش باشد حداقل یک دوره ۴۵ روزه یا دو ماهه زمان می‌برد.

قدرت اله امام وردی در این باره تصریح کرد: این موضوع در خصوص تامین گوشت گاو و گوسفند متفاوت است، چرا که برای پرورش گاو و گوسفند و استفاده از گوشت آنها، حداقل دوره زمانی یکی دو ساله‌ای لازم است. ضمن اینکه تامین نهاده‌های دامی و علوفه دامداری‌ها در تامین گوشت و عرضه به موقع به بازار، بسیار موثر است.

این کارشناس اقتصادی درباره خطرات بی توجهی به این موضوع گفت: واقعیت این است که طبق روال همیشگی کشور، برنامه ریزی که سازمان تامین کننده نهاده مرغ برای کشور دارد برای یک دوره دو ماهه است. در بحران جنگ اوکراین و خطر کاهش نهاده ها، گندم و دان مرغ این احتمال داده می‌شود که در صورت عدم تدبیر فوری برای تامین و واردات نیاز‌های لازم در این حوزه، در چند ماه آینده بازار در تامین مرغ و گوشت و حتی گندم و نان با شوک‌هایی مواجه خواهد شد.

وی در خصوص اخطار‌های سازمان‌های تامین کننده و وارد کننده نهاده‌ها و دانه‌های روغنی به دولتمردان گفت: سازمان‌ها و تشکل‌های وارد کننده دانه‌های روغنی و نهاده‌های دام و طیور به دولت اخیرا هشدار داده بودند که تا یک ماه دیگر قادر به تامین نهاده‌های اولیه دامی هستند. این هشدار از این جهت حائز اهمیت است که تاخیردر تدبیر واتخاذ تصمیم درست برای این منظور، در اوایل سال آینده کشور را دچار شوک می‌کند، بنابراین راهی جز رایزنی با سایر کشور‌های تولید کننده برای واردات هر چه زودتر نداریم، حتی اگر قیمت بالاتری به ما بفروشند، بنابراین، در شرایط فعلی مجبور به واردات با هر قیمتی هستیم، چرا که چشم انداز جنگ اوکراین مشخص نیست و ممکن است طولانی شود.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: دولت هر چه زودتر باید تدابیرلازم را برای جایگزینی کشور‌های وارد کننده در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم از منابع مطمئن تری نهاده وارد کنیم. در این بخش قطعا دو مرحله افزایش قیمت خواهیم داشت. یک مرحله به خاطر شوک در کوتاه مدت، چرا که در حال حاضر، دچار وقفه و تاخیری درتامین نهاده‌ها شده ایم.

وی در ادامه افزود: یک مرحله نیز در ایام عید و اوایل سال آینده مشکل افزایش قیمت را خواهیم داشت، در عین حال در بلند مدت درچشم اندازی که در نظر می‌گیریم وارداتی با قیمت‌های بیشتری خواهیم داشت که در کل در بلند مدت روی قیمت‌ها چه در داخل ایران و چه به صورت جهانی تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که در صورت ایجاد تورم، آیا دولت امکان حمایت از اقشار ضعیف، در صورت افزایش تورم غذایی جهانی را دارد، گفت: متاسفانه دولت ظرفیتی برای حمایت ندارد، همچنان که قبلا در مساله کرونا از اقشار مختلف و اصناف حمایتی صورت نداد، از این رو، چشم اندازی برای حمایت دولت دیده نمی‌شود.

امام وردی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت در دو سه سال گذشته به غیر از اختصاص وام یک میلیونی و اعطای یارانه‌های معیشتی برای خانواده‌های نیازمند از طریق بهزیستی حمایت‌هایی صورت داده است. در صورتی دولت می‌تواند از طبقات محروم حمایت کند که پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود. در صورت حصول توافق و به نتیجه رسیدن برجام دولت می‌تواند از این طریق از مردم حمایت کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com