تولید مازاد کنترل می‌شود

 تولید مازاد کنترل می‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: با توجه به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تقاضا برای مرغ گوشتی به دلیل تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت مرغ، ۱۰۰ میلیون جوجه برای نیاز بازار کافی است، در همین راستا برای کنترل تولید مازاد، تصمیم‌گیری شده است.

محمدرضا صدیق‌پور، درخصوص چهار مصوبه کارگروه برنامه‌ریزی تولید مرغ کشور، اظهار کرد: این مصوبات ماحصل کارگروهی است که تشکل‌های ملی در آن حضور داشتند و به این نتیجه رسیدند بخشی از مازاد تولید آذرماه را با ایجاد گردش به ماه‌های پر مصرف دی و بهمن منتقل کنند تا برای تأمین مرغ شب عید شرایط بهتری فراهم شده و این تولید مازاد نیز مدیریت شود.

وی افزود: با توجه به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تقاضا برای مرغ گوشتی به دلیل تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت مرغ، ۱۰۰ میلیون جوجه برای نیاز بازار کافی است اما افزایش تولید از پیش برنامه‌ریزی شده بود که اکنون تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: در این راستا پیشنهاد شد، مازاد تولید آذرماه به ماه‌های پایانی سال منتقل شود. همچنین شرکت پشتیبانی امور دامی متعهد شده که تولید مازاد ۱۰۰ میلیون شهریور، ۱۲۰ میلیون مهرماه و بالغ بر ۱۲۵ میلیون جوجه‌ریزی آبان‌ماه را خریداری کند تا وقفه‌ای در تولید مرغ گوشتی ایجاد نشده و ضرر و زیان تولیدکنندگان نیز جبران شود.

صدیق‌پور اضافه کرد: اکنون وضعیت تولید مناسب است و حدود ۲۰ میلیون جوجه‌ریزی بیش از نیاز بازار انجام می‌شود که ناشی از برنامه‌ریزی‌های پیشین است.

وی تصریح کرد: دولت می‌خواهد از تولید حمایت کند اما این موضوع در عمل تحقق نیافته است.

به گزارش ایمنا، مصوبات کارگروه برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ کشور به شرح زیر است:

۱- در راستای تولید جوجه مورد نیاز دی و بهمن‌ماه سال جاری و تأمین گوشت مرغ ایام پایان سال ۱۴۰۱ و ماه مبارک رمضان، انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا تولیدکنندگان این بخش با انتقال خواباندن ۱۰ تا ۲۰ درصد از تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار تولیدی به هفته‌های بعد، تأمین جوجه یک‌روزه مورد نیاز ماه‌های دی و بهمن‌ماه را فراهم کنند.

۲- در راستای برنامه‌ریزی برای تولید و حفظ تولید پایدار در ماه‌های آتی، حذف مزارع و مرغ مادر گوشتی در هر سنی صرفاً پس از موافقت دفتر امور طیور امکان‌پذیر است و در صورتی که به هر دلیل از جمله افت تولید، نگهداری گله اقتصادی و مقرون به صرفه نباشد، معاونت‌های بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها پس از اخذ مجوز از دفتر امور طیور نسبت به تولک بری اقدام کنند. در ضمن حذف گله‌ها پس از ۱۱۰ هفتگی نیاز به اخذ مجوز نخواهد داشت.

۳- با توجه به اینکه کاهش قیمت گوشت مرغ برای هفته‌های آتی قابل پیش‌بینی است، به منظور حفظ تداوم تولید، شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی خرید گوشت مرغ مازاد بازار را داشته باشد.

۴- اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران و انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نسبت به عقد تفاهم فی‌مابین برای قیمت و میزان مورد نیاز جوجه یک‌روزه گوشتی در ماه‌های آتی به‌گونه‌ای اقدام کنند که هیچ‌یک از حلقه‌ها متضرر نکردند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com