تهاتر دام زنده با نهاده غیر ممکن است

 تهاتر دام زنده با نهاده غیر ممکن است
رئیس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: بانک‌های کشورها با ما مراوده مالی ندارند، این مهم صادرات دام را دشوار کرده و از آنجایی که صادرات دام هزینه‌بر است از قرنطینه 14 روزه آن گرفته تا اجاره دامداری، کارگر، هزینه‌های دامپزشکی و.... صادرات صرف مالی ندارد.

منصور پوریان، درباره روند صادرات دام زنده، گفت: چند وقتی است که در خصوص صادرات دام سبک و سنگین بحث‌های مطرح شده اما هنوز از چگونگی نحوه صادرات آن شیوه نامه‌ای ارائه نشده است.
وی با بیان اینکه مسئولیت صادرات به شرکت پشتیبانی امور دام واگذار شده است، خاطر نشان کرد:  در گذشته نیز در بیشتر فصول صادرات دام از سوی معاونت‌های بازرگانی وزارت صمت صورت می‌گرفت و بخش خصوصی و دامدارانی که دارای کارت بازرگانی بودند دام مشخصی را صادر می‌کردند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: صادرات دام زنده ملزوم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دامپزشکی است.
وی با بیان اینکه نمی‌توان برای کشور مقصد تعیین تکلیف کرد که چه دامی را خریداری کنند، افزود: ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند که دام عشایر صادر شود اما ما نمی‌توانیم برای کشور مقصد تعیین کنیم آنها خود با توجه نیاز خود خریداری می‌کند. باید توجه داشت که دام عشایر به دلیل کم آبی ضعیف شدند.

 به گفته پوریان بیشتر دام پرواری صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه بازگشت ارز به یکی از مشکلات صادرات در چند سال اخیر تبدیل شده است گفت: بانک‌های کشورها با ما مراوده مالی ندارند، این مهم صادرات دام را دشوار کرده و از آنجایی که صادرات دام هزینه‌بر است از قرنطینه 14 روزه آن گرفته تا اجاره دامداری، کارگر، هزینه‌های دامپزشکی و.... صادرات صرف مالی ندارد.

 پوریان با اشاره تعامل سازمان دامپزشکی با صادرکنندگان گفت: خرید دارو و واکسن دام هزینه بر است از این رو باید برای صادرات دام زنده شیوه نامه‌های جدید وضع کرد.

وی با بیان اینکه صادرات دام یک ضرورت است. گفت: حجم زیادی دام پرواری در کشور وجود دارد که باید صادر شود و بازار داخلی به دام رغبت چندانی ندارد بنابراین نیاز به صادرات داریم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه گفته شده است در ازای صادرات دام  نهاده وارد شود، گفت: این پروژه نمی‌تواند در عمل موفق باشد چراکه دام به کشورهای که از آنها نهاده وارد می‌کنیم صادر نمی‌شود. نهاده دام بیشتر از کشورهای آمریکای لاتین و روسیه وارد می‌شود. بنابراین تهاتر به این نحو در عمل موفقیت پذیر نخواهد بود.
به گفته وی کشورهای هدف صادراتی ما عبارتند از عراق، کویت، عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس.
پوریان با اشاره به اینکه هزینه‌بر بودن صادرات، گفت: وزیر جهاد کشاورزی به نقشی که مجمع ملی صادرکنندگان دام، در این زمینه می‌تواند داشته باشد اشاره نکرده است. هدف از صادرات حمایت از تولید کنندگان است از این‌رو این حمایت باید به درستی صورت بگیرد.

پوریان افزود: ریسک صادرات بالاست و بدون تردید در حجم کم صادرات محقق خواهد شد و هم اکنون صادرات چند لایه شده است هم اتحادیه‌ها و هم شرکت پشتیبانی امور دام مسئولیت صادرات را برعهده گرفته‌اند به همین دلیل نمی‌دانیم چه کسی این وسط عهده‌دار این مهم است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com