ترخیص نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰تومانی ادامه دارد

 ترخیص نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰تومانی ادامه دارد
عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی گفت: ترخیص نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰تومانی تا امروز ادامه داشته است اما تیم اقتصادی دولت اطلاع‌رسانی درباره زمان دقیق حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و ایجاد الزامات لازم برای اجرای این طرح نداشته است.

محمد مهدی نهاوندی عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی اظهار داشت: مشکل اجرای طرح تغییر نرخ پایه واردات نهاده‌های دامی بلاتکلیفی و شفاف نبودن دولت، برای اجرای این طرح است و فعالان بخش خصوصی اطلاعی درباره شرایط بعد از اجرای این طرح ندارند.

وی افزود: ما به‌عنوان واردکننده نهاده دامی نمی‌دانیم؛ قرار است ارز واردات نهاده‌های دامی را به‌صورت نقدی دهند یا اعتباری، قرار است ارز مورد نیاز خود را از صادرکننده خریداری کنیم یا بانک مرکزی تأمین می‌کند، نرخ این ارز ثابت است یا شناور، کالای وارداتی در بازارگاه عرضه می‌شود و مشمول قیمت‌گذاری می‌شود یا در بازار آزاد عرضه خواهد شد، نوسانات قیمت جهانی نهاده‌های دامی و نوسانات قیمت ارز بر قیمت تمام‌شده نهاده چگونه اعمال می‌شود، منابع ریالی لازم برای 5 تا 6 برابر شدن نرخ ارز چگونه تأمین می‌شود، واردکنندگان چقدر فرصت دارند که منابع خود را از ارز 4200تومانی به نیمایی تغییر دهند؟ و سؤالات متعدد دیگری وجود دارد که دولت تا امروز پاسخی به آنها نداده است.

وی ابراز کرد: با وجود پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از عسگرزاده معاون وزیر جهاد کشاورزی، وی تا امروز اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بعد از حذف ارز 4200تومانی نهاده‌های دامی نداشته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی ادامه داد: حرف‌های متناقضی درباره حذف ارز 4200تومانی زده می‌شود  که این امر خودش هزینه‌های زیادی به فعالان اقتصادی وارد کرده است و در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

وی تصریح کرد: واردکننده و تولیدکننده باید بتواند 5برابر رقم فعلی نقدینگی برای خرید نهاده دامی داشته باشد اما مشخص نیست که قرار است از کجا تأمین شود؛ این امر باعث شده است که بسیاری از فعالان اقتصادی فعالیت خود را متوقف کنند یا به‌طور کلی دست از این کار بکشند که این امر خود خسارت بیشتری خواهد داشت.

نهاوندی خاطرنشان کرد: بعد از حذف ارز 4200تومانی بسیاری از واردکنندگان دیگر نخواهند توانست به کار خود ادامه دهند و نقدینگی لازم برای ادامه کار را نخواهند داشت.

وی متذکر شد: در زمان حاضر نیز برخی واردکنندگان محصولات خود را در بازارگاه عرضه کرده‌اند و محصول آنها به دست تولیدکنندگان رسیده است اما بیش از 60 روز است که پول آنها تسویه نشده است.

نهاوندی تأکید کرد: ایجاد اختلال در واردات نهاده‌های دامی در اقتصاد کلان کشور تأثیرگذار خواهد بود و ستاد اقتصادی دولت این سؤالات را بی‌پاسخ گذاشته است.

وی یادآور شد: تا امروز واردات نهاده‌ها کماکان با ارز 4200تومانی صورت گرفته است اما چون تخصیص ارز به واردکننده با تأخیر صورت گرفته است زنجیره تأمین با کندی صورت می‌گیرد و موجودی نهاده‌های دامی در بندر امام کاهش یافته است.

 عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌ها، تفاوت قیمت هرکشتی نهاده با ارز نیمایی و 4200تومانی را 700 تا 800 میلیارد تومان دانست و گفت: دلیل کاهش واردات این است که واردکننده نمی‌داند کشتی نهاده‌ای که وارد می‌کند باید پولش را با قیمت نیمایی به‌ارزش یک‌هزار میلیارد تومان یا با ارز 4200تومانی با ارزش 200میلیارد تومان پرداخت کند؛ به همین منظور برخی از فعالان بخشی خصوصی دست از واردات کشیده‌اند زیرا در صورت تغییر نرخ ارز نمی‌توانند نقدینگی لازم را تأمین کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com