آنچه احتمال سخت زایی دام‌ها را افزایش می‌دهد

 آنچه احتمال سخت زایی دام‌ها را افزایش می‌دهد
رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: دامدار باید در زمینه مدیریت گله بسیار دقیق عمل کند به نحوی که میش‌ها در زمان جفت گیری به وزن و جثه مناسب رسیده باشند و همچنین در انتخاب قوچ دقت زیادی داشته باشد؛ در غیر این صورت بره‌ها در شکم مادر درشت جثه خواهند شد و احتمال سخت زایی در گله بالا می‌رود.

هادی کاووسی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل زایش معدودی از دامها دچار سخت زایی شده که نیاز به مراجعه به دامپزشک دارند.
به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه، وی گفت: دامدار باید در زمینه مدیریت گله بسیار دقیق عمل کند به نحوی که میش‌ها در زمان جفت گیری به وزن و جثه مناسب رسیده باشند و همچنین در انتخاب قوچ دقت زیادی داشته باشد که جثه قوچ و میش‌ها با یکدیگر همخوانی داشته باشد در غیر اینصورت بره‌ها در شکم مادر درشت جثه خواهند شد و احتمال سخت زایی در گله بالا می‌رود ولی در صورت رعایت این موارد و برخورد با موارد سخت زایی در گله انجام نکاتی توصیه می‌شود.

وی افزود: کانال زایمان را به مقدار ده سی سی بتادین و 90 سی سی آب جوشیده سرد ضدعفونی کنید و دستان خود را به خوبی بشویید و سپس دستکش مامایی یک بار مصرف دستتان کنید.

کاووسی ادامه داد: دستکش را با یک ماده چرب یا مقداری اکسی تتراسایکلین رقیق آغشته کنیدو   همزمان با زور زدن میش مادر، اقدام به بیرون آوردن بره کنید و حواستان باشد که بره را به سمت پایین بکشید تا مشکلی برای میش مادر پیش نیاید.

وی بیان کرد: هنگام بیرون آمدن بره بهتر است برای مدتی بره را وارونه بگیرید؛   به منظور تنفس راحت بره تازه متولد شده دماغ و بینی بره را تمیز کنید؛ در صورتی که حال عمومی میش بد باشد نیاز به انجام دارودرمانی بوده و رعایت حفاظت فردی شامل استفاده از دستکش، ماسک و عینک نیز باید مد نظر قرار گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com