۵۰ درصد کاهش شمار کانون بیماری دامی در خراسان شمالی

 ۵۰ درصد کاهش شمار کانون بیماری دامی در خراسان شمالی
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال شمار کانون بیماری دامی در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۱۳۷ کانون بیماری استراتژیک رسید.

حسن قاسمی فرد شمار کانون های بیماری استراتژیک شناسایی شده استان را در سال گذشته ۲۷۴ کانون دانست.

وی افزود: در سال گذشته بیشتر کانون بیماری دامی با  ۱۳۶ کانون مربوط به تب برفکی بود اما امسال بیماری آبله با  ۱۰۴ کانون بیشترین کانون ها را به خود اختصاص داده است.

قاسمی فرد خاطرنشان کرد:  در سال جای بیشترین کانون ها در شهرستان فاروج و در سال گذشته بیشتر کانون ها در شهرستان مانه و سملقان گزارش شده است.

وی درباره علت افزایش کانون های آبله در استان گفت: محدودیت های واکسن در محدوده زمانی مناسب برای واکسیناسیون از علت های افزایش شمار کانون های بیماری است، علاوه بر آن وقوع خشکسالی هم سبب ضعف بدنی و کاهش سطح ایمنی دام شده است.

وی گفت: در این زمینه واکسیناسیون دام، برگزاری کلاسهای آموزشی، انجام مراقبت های فعال و غیرفعال در کانون های بیماری و نقاط پرخطر و اعمال قرنطینه در کانون های بیماری از جمله برنامه های دامپزشکی برای کنترل بیماری است.

 رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر کانون های بیماری درسال جاری مربوط به بیماری آبله بوده واکسیناسیون فراگیر در خصوص آبله و  به صورت رایگان در جمعیت گوسفند و بز استان در سال آتی در برنامه قرار می گیرد.

خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com