کشتار دام در مراکز غیرمجاز، مخاطرات و پیامدهای پیدا و پنهان آن

 کشتار دام در مراکز غیرمجاز، مخاطرات و پیامدهای پیدا و پنهان آن
کشتار غیرمجاز دام در برخی نقاط حاشیه شهرهای استان ایلام از جمله در مبادی اصلی ورودی استان همچون مهدی آباد و شباب، تبدیل به یک معضل بهداشتی و تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و ایجاد مخاطرات بهداشتی شده است.
روابط عمومی دامپزشکی استان ایلام گفت: این قبیل اقدامات بویژه در مهدی آباد و شباب که از مجاری اصلی تردد محسوب می شوند چهره نازیبایی به این مناطق بخشیده است.
کشتار دام و آویزان بودن لاشه آنها، ریختن خون آبه و فضولات حاصل از کشتار دام در جوی کنار معابر چهره زشت و نازیبایی به این مناطق داده و موجب نارضایتی مردم بخصوص مسافران عبوری را بدنبال داشته است.
ریختن فضولات و امحا و احشا حاصل از ذبح دام در محیط زیست و عدم وجود سیستم فاضلاب و چاه دفن فضولات علاوه بر آلودگی های زیست محیطی باعث تجمع حیوانات ولگرد، حشرات و جوندگان ناقل بیماری در این مناطق شده که نقش مهمی در شیوع و انتقال بیماری های عفونی دارند.
کارشناس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی ایلام می گوید: تولید و عرضه گوشت در شرایط غیر بهداشتی تهدید علیه بهداشت عمومی و باعث شیوع انواع بیماری ها است و عواقب خطرناکی به همراه دارد.
سعید صیدیوسفی افزود: فعالان کشتارگاه های غیر مجاز دام و عرضه گوشت در حقیقت با عرضه غیر بهداشتی شرایط را برای شیوع و انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام فراهم می کنند.
وی یادآور شد: کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها و در معابر عمومی شهری و بین شهری یک کار غیر فرهنگی و نشان دهنده عدم رعایت اصول و مبانی نوین شهرنشینی است.
به گفته وی، از جنبه روانشناسی نیز ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم اطفال و کودکان تاثیر منفی بر روح و روان آنان می گذارد چون با دیدن صحنه کشتار دام که گاه با خشونت همراه است آثار زیانبار روانی در کودکان ایجاد و زمینه ساز رفتارهای خشونت بار آنان در آینده است.
وی اظهار کرد: از نظر قانونی نیز کشتار دام خارج از کشتارگاه، خلاف است و به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی و مواد چهار و 12 قانون سازمان دامپزشکی کشور قابل پیگرد در مراجع قضایی است.
صید یوسفی با بیان اینکه برخی بیماری ها مانند هاری، کزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت ها فقط قبل از کشتار در دام زنده قابل تشخیص است، تاکید کرد: باید دام ها قبل از کشتار از حیث وجود این بیماری ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند تا در صورت مشاهده علایم بیماری زا این دام ها از چرخه کشتار حذف شوند.
وی ادامه داد: همچنین دام هایی که دارای سابقه مصرف دارو باشند به علت وجود باقی مانده های دارویی در لاشه، تا زمان گذراندن دوره پرهیز از مصرف دارو (withdrawal time) اجازه کشتار و مصرف ندارند.
وی افزود: دام های سالم و فاقد بیماری نیز بصورت شرعی و حلال زیر نظر ناظر ذبح شرعی مستقر در کشتارگاه ذبح شده و سپس بعد از ذبح نیز دام مجدد مورد بازرسی کامل سر، کبد، ریه، غده های لنفاوی پیش کتفی و پیش رانی و سایر اندام ها قرار می گیرد و در بازرسی ازاین اندام ها در صورتی که ضایعه یا عامل بیماری تشخیص داده شود آن عضو یا اندام توسط کارشناس دامپزشکی از چرخه کشتار حذف و معدوم می شود.
کارشناس نظارت بربهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: در مراکز غیر مجاز کشتار دام، دام ها بدون هیچ نظارت و بازرسی کشتار و عرضه می شوند که در این بین مخاطره عرضه دام های بیمار و آلوده به عوامل عفونی و انگلی وجود دارد.
وی تاکید کرد: علاوه بر این موارد، لاشه دام های دارای سابقه مصرف دارو با توجه به اینکه زمان پرهیز از مصرف دارو را نگذرانده اند، حاوی باقیمانده های دارویی این دام ها زمینه ایجاد سرطان ها و بیماری های لاعلاج را در مصرف کنندگان فراهم می سازد.
بیش از 800 نوع عامل بیماری زای مشترک بین انسان و دام وجود دارد که از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده های خام دامی آلوده از جمله گوشت، قابل انتقال به انسان است.
بیماری های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری های نوظهور جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری انگلی کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل های پوستی و جلدی، انواع قارچ ها از جمله مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند.
حال خود مصرف کنندگان و خریداران باید قضاوت کنند که با وجود انواع بیماری های پیدا و پنهان مشترک بین انسان و دام، خرید گوشتی که در کشتارگاه ها و توسط ناظران و کارشناسان دامپزشکی مورد بررسی و تایید قرار گرفته مقرون به صرفه است یا گوشت مراکز غیر مجاز کشتار دارم که فاقد هر گونه نظارت و تاییدیه سلامت است؟
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com