هشدار درباره ایجاد بحران در صنعت مرغداری کشور

 هشدار درباره ایجاد بحران در صنعت مرغداری کشور
دبیر انجمن تولید کنندگان دی و منوکلسیم فسفات کشور با اشاره به عدم تولید اسید فسفریک به عنوان ماده اولیه تولید دی و منو کلسیم فسفات جیره خوراک دام و طیور گفت: این امر منجر به توقف تولید کلسیم فسفات مورد نیاز دام و طیور شده است.

محسن سعیدیان دبیر انجمن تولید کنندگان دی و منوکلسیم فسفات کشور امروز در نشست خبری اظهار داشت: شرکت های دی و منو کلیسیم فسفات که تولید کننده بخشی از جیره غدایی طیور  کشور را تامین می‌کنند اکنون به 47 کارخانه رسیده اند و  400 هزار تن ظرفیت تولید دارند.
وی افزود: در یک سال گذشته نیاز مرغداری های کشور به منو و دی کلسیم فسفات حدود 120 هزار تن بود اما با افزایش جوجه ریزی در ماه های اخیر  تقاضا افزایش یافته است و تا 200 هزار تن از این محصول می‌رسد.
دبیر انجمن تولید کنندگان دی و منوکلسیم فسفات کشور ادامه داد: در آذر سال 98 این انجمن به سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت کتبا تعهد داد که با تامین بازار جلوی واردات گرفته شود؛ تا یک ماه قبل مشکلی برای تحقق این امر وجود نداشت و حتی برای مصرف یک ماه و نیم بیش از  20 هزار تن ذخیره صورت گرفت اما اکنون شرایط تغییر کرده است.
وی با اشاره به اینکه اخیرا تولید اسید فسفریک به عنوان ماده اولیه تولید دی و منو کلسیم فسفات با مشکلات تولید از قبیل خرابی دستگاه و نیروی انسانی مواجه شده است افزود: دو شرکت داخلی تامین
کننده این ماده اولیه هستند؛ یکی شرکت آریا فسفریک جنوب که زیر نظر پتروشیمی رازی است اخیرا برای تولید با مشکل مواجه شده است.
سعیدیان گفت: این شرکت با وجود مشکلاتی که در تولید دارد از محل ذخایر خود یک سوم نیاز  اسید فسفریک تولید کنندگان انجمن رو تامین کرد اما اکنون نیز ذخایر این شرکت نیز تمام شده است.

وی افزود: شرکت دیگر تولید کننده اسید فسفریک نیز دو ماه است که  تعطیل شده؛ شرکت کمیا داران کویر یزد به جای تولید اسید فسفریک به درخواست دولت به سمت تولید کود شیمایی رفته است.
سعیدیان با بیان اینکه انجمن تا به امروز اجازه نداده است که قیمت دی و منو کلسیم فسفات ها در بازار افزایش یابد یا کمبود ایجاد شود اما اکنون ماده اولیه برای تولید نداریم گفت: کارخانه ها از ذخایر خود این محصولات را با قیمت تعیین شده در بازار توزیع کردند و اجازه ندادند که افزایش یابد که قابل تقدیر است؛ بر این اساس قیمت هرکیلوگرم دی کلیسیم فسفات 12500 تومان، منو کلسیم فسفات  14800 و منو دیکلسیم فسفات 13800 به فروش میرسد.

وی با بیان اینکه وارد کنندگان در این شرایط خود را برای واردات محصول نهایی آماده می‌کنند گفت: این افراد در صورتی که قصد واردات دارند به جای محصول نهایی، اسید فسفریک را به کشور آورند تا آن را در داخل کشور تبدیل به منو و دی کلسیم فسفات کنیم هر چند که خود تولید کنندگان می‌توانند واردات انجام و واسطه ها را حذف کنند.
سعیدیان گفت:  دولت اکنون درشرایطی نیست که به راحتی بتواند تامین ارز کنند و عدم تولید ما باعث بالارفتن قیمت دی کلسیم و منوکسید فسفات می‌شود که متاسفانه این امر خود امکان عرضه کالای واردات آماده را در بازار فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: دو شرکت تامین کننده ماده اولیه قول داده اند که  اسید فسفریک مورد نیاز ما را در این هفته تولید کنند؛ذخایر ما اکنون تمام شده و برای عرضه به مرغداران وجود ندارد که این امر می‌تواند صنعت مرغداری کشور را با مشکل مواجه کند.

وی تاکید کرد که دی و منو کلسیم فسفات منبع تامین فسفر و کلسیم مرغ و دام است؛ در صورتی که این محصولات به دستشان نرسد شیر دهی گاو ها پایین می‌آید و پای آنها ضعیف و شکننده میشود همچنین پوسته تخم مرغ شکل نمی‌گیرد و استخوان های مرغ نیز شکننده میشود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com