تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل

 تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل
برای نخستین بار در کشور و با هدف حفظ محیط زیست، طرح استفاده از ضایعات درخت نخل برای تولید خوراک دام با همت بنیاد برکت در استان کرمان در حال اجراست.
بنیاد برکات وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ه) وسعت نخلستان های ایران بین 185 تا 220 هزار هکتار برآورد می شود و هر سال برای برداشت خرما باید نخل ها هرس شوند.
هر نخل به طور متوسط حدود 34 کیلوگرم ضایعات حاصل از هرس تولید می کند که در زمان حاضر بخش اعظمی از این ضایعات سوزانده و باعث آلودگی زیست محیطی در مناطق نخلستانی کشور می شود.
اکنون براساس طرح مبتکری کرمانی و با مشارکت و سرمایه گذاری بنیاد برکت، قرار است از این پس ضایعات درخت نخل در صنعت دام مورد استفاده قرار گیرد.
در زمان حاضر حدود 90 درصد پروژه تولید خوراک دام از سر شاخه های درخت نخل، پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود این پروژه ظرف 6 ماه آینده به بهره برداری کامل برسد.
با بهره برداری از این طرح، روزانه 30 تن و سالانه 10 هزار تن خوراک دام از ضایعات درخت نخل تولید می شود.
در این طرح علاوه بر این که خوراک دام حاصل از ضایعات با قیمتی ارزان تر در اختیار صنعت دام کشور قرار می گیرد از سوزاندن سرشاخه ها که هر ساله موجب آلودگی محیط زیست می شود نیز جلوگیری خواهد شد.
با توجه به این که به کارگیری سرشاخه های درخت نخل به عنوان ضایعات، امری اقتصادی و سودآور تلقی می شود و برای اولین بار در صنعت خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد، سرمایه گذاری بنیاد برکت سبب شده است تا این پروژه اقتصادی در منطقه محروم استان کرمان برای 35 تن ، اشتغال ایجاد کند.
 
نظرات شما
  •  

    عبدالرضا حیدری بوشهری گفت : ۹۴/۱۱/۰۹

    با سلام در مورد تولید خوراک دام از سرشاخه خرما مطالبی شرح میدم. دوستان عزیز اینجانب در سال 88 به عنوان مدیرعامل اتحادیه دامداران استان بوشهر با همکاری معاونت امور دام استان اقدام به خرید سرشاخه از نخلداران و خرد کردن سرشاخه های خرما کردم.همچنین با درنظرگرفتن 50 تومان یارانه به سرشاخه به صورت مجانی بین دامداران توزیع شد که متاسفانه رضایت بخش نبود.مرکزتحقیقات استان بوشهر چندین کارتحقیقاتی برروی غنی سازی سرشاخه و استفاده آن در تغذیه گوسفند انجام دادند و نتیجه آن با کاه برابری می کرد.

    پاسخ...
  •  

    عبدالرضا حیدری بوشهری گفت : ۹۴/۱۱/۰۹

    ضمنا باید عرض کنم با توجه به تجربه ای که داشتم جمع آوری و حمل و همچنین فرآوری سرشاخه خرما نیازمند هزینه زیادی است و از آنجا که پس از فرآوری ارزش غذایی آن با کاه برابری می کند استفاده از سرشاخه خرما توجیه اقتصادی ندارد.البته ما بدون فرآوری فقط بصورت خرد شده بین دامداران توزیع کردیم. و تنها زمانی ارزش غذایی دارد که رگبرگ میانی یا چوب آن جدا شود و فقط برگ آن استفاده شودچون بافتی بسیارفیبری همراه با لیگنین دارد

    پاسخ...
  •  

    ارسطو سعی گفت : ۹۶/۱۰/۱۷

    ممکن است بفرمایید این طرح کجا اجرا شده و خروجی آن در حال حاضر چیست؟

    پاسخ...
  •  

    دکتر محمد اقبالی گفت : ۹۶/۱۲/۰۸

    همچین طرح خنده داری فقط ممکنه به ذهنه یک دانشجو سال دوم بخوره
    وقتی کاه گندم بیش از نیاز استان موجوده
    این همه رنج بیهوده برای بدست اوردن محصولی شبیه کاه چه مشکلی حل میکنه؟

    پاسخ...
  •  

    دهقان گفت : ۹۸/۰۴/۱۲

    با سلام، میخواستم بدونم، طرح کدوم شهر اجرا شده؟آیابه بهره برداری رسیده؟واینکه استقبال از این محصول چطور بوده.و بعداز فرآوری محصول آیا نتیجه مطلوب داشته یا خیر، واینکه جایگزین چه موادی در خوراک دام قراره بشه؟ آیا قیمت تمام شده محصول مقرون به صرفه هست؟هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده؟با تشکر لطفا پاسخ بدید.

    پاسخ...
  •  

    سیدلشکر حسینی گفت : ۹۸/۰۹/۲۲

    سلام نظر به اینکه در استانهای جنوبی نخل به وفور کاشت و ضایعات ان هم به همین تناسب زیاد میباشد اگر هزینه های لازم در اجرای پروژه را مرقوم بفرمایند ممنون میشم

    پاسخ...
  •  
    دکتر محمد اقبالی گفت : همچین طرح خنده داری فقط ممکنه به ذهنه یک دانشجو سا...

    ابراهیم مبلغ گفت : ۰۱/۰۸/۲۸

    سلام و درود
    در دیگر کشورها از برگ و تنه درخت نخل چه استفاده ای میکنند؟ آیا آنها هم آنرا دور میریزند؟ و یا آتش میزنند؟؟آیا چوب تنه نخل در نجاری کاربردی دارد؟؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com