تولد گوساله‌های مرده در کشتارگاه‌ها

 تولد گوساله‌های مرده در کشتارگاه‌ها
صنعت دامداری جایگاه ویژه‌ای در تامین نیازهای غذایی مردم دارد، اما متاسفانه این روزها این صنعت به دلایل بی کفایتی برخی مسئولان به مخاطره افتاده است.
مصرف لبنیات و گوشت قرمز که از دام به دست می‌آید بخش بزرگی از زنجیره غذایی انسانی است لذا نیاز است تا دولتمردان و همچنین فعالان این صنف با نگاهی چند وجهی دامداری ها را مد نظر قرار دهند.
طی سالهای گذشته بخش اعظمی از نیاز لبنی و گوشتی کشور با واردات تامین می‌شد اما اکنون درصد کمی از واردات کشور را تشکیل می‌دهد اما خشکسالی و عدم بارش مناسب نزولات آسمانی در کنار تحریم‌های ظالمانه شکل گرفته علیه کشور و همچنین برخی تصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشناسی مدیران، باعث شده تا در نهایت نگاهی واحد برای بر طرف کردن مشکلات پیش آمده در این صنعت را شاهد نباشیم.
این همه باعث شده است که پرورش دام سبک و سنگین برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل برخی از دامداران، گاوهای مولد و آبستن خود را به کشتارگاه‌ها سپرده‌اند تا با فروش آنها بتوانند برای سایر دامهای خود غذا تامین کنند و این در حالی است که برای پرورش یک دام سنگین زمانی در حدود سه سال لازم است و با این رویکرد طی چند ماه آینده شاهد کاهش توزیع گوشت و مواد لبنی در کشور خواهیم بود.
حسین عبداللهی دامدار موفق شهر زنگی آباد کرمان،  او بسیار جوان و پرتلاش به نظر می رسد، در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: در ابتدا کار خود را با ۱۰۰۰ رأس گاو شروع کرده و هم اکنون این تعداد به ۱۵۰۰ رأس رسیده است.
وی عنوان کرد: با کارخانه پگاه مراوده خوبی دارم از سال ۹۶ تا ۹۷ روزی ۷۰۰ کیلو شیر در اختیارشان قرار می دادم اما اخیرا به دلیل کمبود نهاده شیر گاوها هم کم شده است که باعث شد تا ما ضرر زیادی متحمل شویم.
عبداللهی بیان کرد: وقتی به گاو خوراک نرسد دچار سوء تغذیه شده و شیرش هم کم خواهد شد.
این دامدار زنگی آبادی تصریح کرد: ذرت و علوفه خشبی در سال گذشته کیلویی ۵۰۰ تومان بود اما از ابتدای خرداد سال جاری ۸۵۰ تومان تحویل گاودار می شود و متاسفانه دستی که هیچگاه کوتاه نشده و نمی شود دلالان و واسطه گران هستند که باعث می شود هزینه ها چندین برابر افزایش یابد.
عبداللهی عنوان کرد: ما مجبوریم شیر خود را با قیمت سال قبل ۴ هزار و ۴۰۰ تومان و خیلی فوری به کارخانجات تحویل دهیم زیرا شیر خیلی سریع فاسد می شود و نمی شود آن را نگه داشت.
وی تاکید کرد: متاسفانه کارخانجات نیز در هنگام تحویل، پول شیر دریافتی را پرداخت نمی کنند.
این دامدار جوان اذعان کرد: متاسفانه علوفه ای که در استان خودمان تولید می شود به سایر استان ها از جمله خراسان جنوبی، اصفهان  و یزد فرستاده می شود و این در حالی است که گاوهای داخل استان از بی علوفه ای دچار سوء تغذیه می شوند.
عبداللهی بیان کرد: متاسفانه انبارهای جهاد کشاورزی کرمان پر از علوفه است اما به دلیل اینکه نهاده های وارداتی هنوز در گمرک باقی مانده و کامیونی نیست تا آنها را بارگیری کنند این نهاده را تحویل دامداران نمی دهند.
وی تصریح کرد: باید خسارت زیادی متحمل شویم تا مسئولان بی درد و مرفه به فکر چاره باشند.
عبداللهی خاطرنشان کرد: دامداران امروز به دلیل کمبود علوفه مجبورند دام مولد خود را تحویل کشتارگاه دهند تا بتوانند با هزینه آن علوفه ای از بازار سیاه تامین کنند و گاهی اوقات متاسفانه این سوء تغذیه سبب شده تا گاو های مولد نیز در خطر تلف شدن قرار گیرند.
این دامدار زنگی آبادی افزود: در شهر کرمان ۴ سال گذشته ۵۰۰ تن شیر تولید می شده است اما درحال حاضر این تعداد به ۱۵۰ تن کاهش یافته است و تنها دلیل آن هم کمبود نهاده است.
وی بیان کرد: بر همین اساس اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی نامه ای در تاریخ ۶ تیر ماه به وزیر جهاد کشاورزی ارسال کردند با مضمون اینکه دامداران در تولید محصولات غذایی نقش بسزایی دارند و صنعت غذایی هر کشور جزو امنیت آن کشور محسوب می شود و در همین راستا دامداران با وجود کلیه مشکلات م کمبود نهاده ها و عدم حمایت دولت در خصوص خرید تضمینی گوشت و شیر از دامداران، آنها با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت از تولید و خودکفایی کشور و عدم وابستگی به بیگانگان اقدام به تولید کرده اند.
درست است که این مشکل و چالش کشوری است اما اجازه ندهیم که بی کفایتی و بی تدبیری برخی مسئولان سبب شود تا نظام زیر سوال رود و سفره های مردم هر زمان به دلایلی نامعلوم کوچک و کوچک تر شوند، باید سلامت جامعه مد نظر باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com