کمیسیون کشاورزی مجلس:
۴۵ درصد از نهاده‌های دامی در بازار سیاه عرضه می‌شود!

۴۵ درصد از نهاده‌های دامی در بازار سیاه عرضه می‌شود!
کمیسیون کشاورزی مجلس در گزارشی آورده است: شرکت‌های واردکننده مجموعاً ۵۵ درصد از نهاده وارداتی را در سامانه بازارگاه بارگذاری می‌کنند و ۴۵ درصد از طریق بازار آزاد (بازار سیاه) به فروش می‌رسد.

در این گزارش آمده است: در حال حاضر تأمین همه نهاده‌های دامی، صرفاً از طریق ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) انجام می‌شود از این رو با توجه به روال‌ها، امکانات و نظارت‌های فعلی، بستر سوءاستفاده‌های احتمالی از امتیاز اعطاشده فراهم شده است و ماحصل آن را در گرانی‌های اخیر منابع عمده پروتئینی کشور از جمله لبنیات و گوشت می‌توان مشاهده کرد. در ادامه گزارش فوق آمده است: برای شرکت‌های تولید‌کننده (مرغداری و دامداری) این امکان فراهم است که بخشی از سهمیه نهاده تخصیصی را در واحد تولیدی خود مصرف نموده و مابقی را از طریق بازار آزاد به فروش برساند. از تعداد بیست و چهار هزار شناسه یکتا (واحد تولیدی شناسنامه‌دار)، تعداد نه هزار شناسه به خاطر انجام یا امکان خطا و تخلف در تحویل نهاده، به عنوان شناسه متخلف یا خطای محاسباتی، شناسایی شده است.کارخانه‌های روغن کشی و واحدهای تهیه فروکتوز و خوراک دام، امکان فروش محصول خود را به قیمت بازار آزاد دارند و بعضاً این تخلف اتفاق می‌افتد.

این گزارش همچنین در جمع‌بندی خود آورده است: ضروری است مصوبه سی و پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه مورخ ۲۲/۰۴/۹۸ مبنی بر انتقال اختیارات وزارت جهاد کشاورزی (بند ۱ ماده یک قانون تمرکز) به وزارت صمت و الحاق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و شرکت‌های زیر مجموعه آن به وزارت صنعت معدن و تجارت در اسرع وقت لغو و کلیه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز اختیارات وظایف بخش کشاورزی مصوب ۲۴/۰۱/۹۱ مجلس شورای اسلامی به این وزارتخانه واگذار گردد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com