۴۰ درصد نهاده‌ های دامی، سنتی تولید می‌شوند

۴۰ درصد نهاده‌ های دامی، سنتی تولید می‌شوند
موافق قدیری گفت: کارخانه‌های خوراک دام و طیور با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و ۴۰ درصد نهاده‌ها به صورت سنتی تولید می‌شود.
مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، ارزش واردات نهاده‌های دامی تولید خوراک دام را بیش از ۴.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارز صرف واردات انواع ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مواد افزودنی خوراک دام، طیور و آبزیان می‌شود.

وابستگی ۸۰ درصدی نیاز کشور به نهاده‌های دامی
او با اشاره به اینکه ایران طی ۵۰ سال اخیر جز کشور‌های مطرح دنیا در حوزه واردات نهاده‌های دامی تولید خوراک دام به شمار می‌رود، افزود: به طور میانگین ۸۰ درصد از نیاز کشور به این کالا‌ها وابسته است که این امر بدان معناست که در تامین امنیت غذایی باید هوشیاری بیشتری داشته باشیم.
موافق قدیری اظهار کرد: علی رغم آنکه ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان را کارخانجات صنعتی خوراک دارند، اما متاسفانه این واحد‌ها با حدود ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و ۴۰ درصد نیاز کشور توسط واحد‌های مرغداری و دامداری و آبزی پروری به روش سنتی تولید می‌شود.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه انحصاری در واردات نداریم، گفت: امروز بیش از ۴۰۰ شرکت در واردات نهاده‌های دامی در حال فعالیت تجاری هستند که با این وجود انحصاری در کار نیست.

وجود چالش‌های متعدد عرضه نهاده در سامانه بازارگاه
او با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی بیان کرد: فروش اعتباری نهاده در کشور بر اساس زمان بارگیری محاسبه می‌شود، در حالی که سررسید پرداخت اعتباری در سامانه بر اساس زمان سفارش طراحی شده است و با توجه به قطعی نبودن زمان بارگیری نیاز است که این مورد در سامانه اصلاح شود.
موافق قدیری با بیان اینکه امکان تسویه و پرداخت جزئی یا حتی بارنامه به سفارش مهیا نیست، افزود: خریدار به اجبار تنها امکان پرداخت یکجای مبلغ کل خرید پس از تحویل کل تناژ خریداری شده را دارد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: عدم هماهنگی اطلاعاتی مانند آدرس و کدپستی خریدار با سایر سامانه‌ها دلیل لغو سفارش است.
او در پایان با اشاره به اینکه عرضه‌کننده کالا در پنل کاربری خود امکان مشاهده تابلو عرضه را ندارد، تصریح کرد: امکان ویرایش کوتاژ عرضه شده، فراهم نیست و فقط امکان حذف آن وجود دارد. بررسی کوتاژ عرضه شده بسیار زمانبر بوده و امکان تأیید عرضه بعد از ساعت اداری فراهم نیست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com