۳ میلیون راس دام کشور ضعیف شدند

۳ میلیون راس دام کشور ضعیف شدند
رییس شورای تامین دام کشور خاطر نشان کرد: ضریب گوشت دام ضعیف به 28 درصد رسیده است که باید این دام ضریب گوشت‌اش به 43 درصد برسد. فقر مرتع، گرما، بی آبی و گران بودن خوارک دام سبب این وضع شده است.

منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور، با بیان اینکه صنعت دامپروری بحرانی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، گفت: سرمایه دامداران در سایه فساد، قانون گریزی و تخلفات گسترده در واردات و توزیع نهاده‌های دامی و همچنین واردات گسترده دام زنده آلوده و گوشت بی ‌کیفیت خارجی در حال از بین رفتن است و تعلل عمدی شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید تضمینی دام زنده، بر این مشکلات اضافه کرده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات مکرر دامداران با مسئولان در هفته‌های اخیر، تصریح کرد: مطابق با ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری و ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت کشاورزی ملزم به خرید تضمینی دام زنده با قیمت تمام شده و نیز آزادی بی‌‍قید و شرط صادرات دام زنده با توجه به ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است. این در حالیست که وزارت کشاورزی هیچگونه اراده‌ای در زمینه انجام وظایف قانونی خود ندارد.

پوریان با طرح این پرسش که آیا ساداتی‌نژاد توانای رفع مشکلات حوزه دامپروری را دارند؟ اذعان کرد: تصمیمی جهت خروج دامدار از بحرانی که ساخته دست وزارتخانه است وجود ندارد؛ سیاست خسته کردن تولیدکننده و دامدار با جلسه، وعده و وعیدهای تو خالی به نتیجه نخواهد رسید. بعد از آزادسازی قیمت‌‌ها دامداران نهاده‌ها را با افزایش قیمت چند برابری تهیه می‌کنند اما هنوز وزیر و وزارتخانه در مورد اینکه چه کسی و به کجا باید دام را صادر کند به نتیجه نرسیده است.
رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به ضعیف شدن دامداران، افزود: امروز بخش قابل توجهی از دام دامداران استان‌های کم آب و بی‌مرتع مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه و فارس ضعیف شدند این در حالیست که شرکت پشتیبانی امور دام فقط دام چاق گوشتی درجه 1 دامدار را به‌صورت کارتنی منجمد خریداری می‌کند و دام‌های ضعیف بدون مشتری مانده‌اند از این‌رو صادرات دام نیم گوشت شده این استان‌ها باید صادر شود چرا که کشورهای عربی دام ضعیف ایران را خریداری و آن را پروار می‌کنند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه میزان جمعیت دام ضعیف‌ شده حدود 3 میلیون راس دام است، ادامه داد: ضریب گوشت دام ضعیف به 28 درصد رسیده است که باید این دام ضریب گوشت‌اش به 43 درصد برسد. فقر مرتع، گرما، بی آبی و گران بودن خوارک دام سبب این وضع شده است.
پوریان تهیه گوشت برای بازار را وظیفه مهم وزارت کشاورزی معرفی کرد و افزود: سیاست‌های محدودکننده و عدم صدور مجوز صادرات باعث شده است که دامداران انگیزه و رغبتی برای تولید نداشته باشند و میزان تولیدشان را کم کنند در حالی‌که در بخش تولید گوشت ظرفیت بالای برای تامین بازار داخلی وجود دارد.
وی کاهش نقدینگی را بزرگترین و اساسی‌ترین مشکل دامداران دانست و گفت: قیمت خوارک دام چند برابر شده است و از سوی دیگر با افزایش نرخ گوشت بازار داخلی بی‌رمق شده است و با صادرات بخش زیادی از صنعت احیا می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com