۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت زنبور عسل استان اردبیل تلف شدند

۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت زنبور عسل استان اردبیل تلف شدند
رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل اعلام کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت زنبور عسل استان اردبیل در ایام زمستان گذرانی سال گذشته و نیز در روزهای نخست سال جاری تلف شده است.
رسول حمزه‌ای با اشاره به بروز تلفات در میان کلنی همه زنبورداران استان گفت: تلفات زنبورعسل در ایام زمستان گذرانی در سال‌های گذشته بسیار ناچیز و کم بود ولی امسال تلفات در جمعیت کلنی‌های زنبورداران استان غیرمتعارف و بسیار زیاد بوده است.
وی آخرین آمار کلنی‌های زنبور عسل استان را بیش از ۴۵۵ هزار کندو ذکر و بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد تلفات این کلنی‌ها رقم بالایی است و هنوز علت اصلی این میزان تلفات غیرمتعارف مشخص نشده و زنبورداران هم اطلاع دقیقی از این میزان تلفات ندارند ولی شواهد نشان می‌دهد که بیماری نوزما، نوع تغذیه، کنه زنبور عسل، تغییرات اقلیمی، شرایط محیطی و دمای به نسبت گرم ماه‌های گذشته علت این تلفات بوده است.
رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل اضافه کرد: کارشناسان دامپزشکی استان در حال بررسی علت تلفات در جمعیت زنبور عسل استان اردبیل هستند و نتیجه قطعی پس از بررسی‌های کارشناسی مشخص و اعلام خواهد شد.
وی جایگزینی تلفات اتفاق افتاده در زنبورستان‌های استان اردبیل را با توجه به خشکسالی حادث شده در استان بسیار سخت خواند و ادامه داد: برخی از زنبورداران استان با تلفات اتفاق افتاده و نیز بالارفتن هزینه تولید عسل، فعالیت در این عرصه را رها و تعطیل کرده‌اند.

حمزه‌ای، با اشاره به تداوم شرایط خشکسالی و احتمال خسارت بیشتر زنبورداران در ماه‌های آینده گفت: در پاییز و زمستان سال گذشته بویژه در ۱.۵ ماه سال جاری بارندگی مناسبی در مناطق نگهداری زنبور عسل استان اتفاق نیفتاده و با توجه به فقر مراتع و نبود شهد و گرده گل کافی، شرایط سختی برای زنبورداران پیش آمده است.
وی همچنین تغذیه با شکر ملکه و کلنی‌ها در ایام پیش رو و قبل از آغاز فصل تولید عسل را نیاز کنونی جامعه زنبورداران استان ذکر کرد و افزود: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به خصوص برابر کردن قیمت شکر تحویلی به زنبورداران با شکر تحویلی به صنعت شیرینی و شکلات و قنادی‌ها اجحاف در حق این جامعه تولیدی است.
رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل خواستار تحویل شکر به زنبورداران به قیمت شکر تحویلی به شهروندان شد و گفت: تولید عسل با چند برابر شدن هزینه خرید شکر، دارو، موم، کندو، حمل و نقل و دستمزد کارگر برای زنبورداران دیگر مقرون به صرفه نیست.
وی همچنین با اشاره به کاهش میزان صادرات و حتی مصرف داخلی عسل پس از شیوع کرونا بیان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور باید برای تامین نهاده‌های تولید عسل در کشور تصمیم اساسی اتخاذ کند.

حمزه‌ای همچنین نگهداری زنبورعسل در استان اردبیل با هزینه‌های جاری کنونی را بسیار سخت عنوان و بیان کرد: هم اکنون سه هزار و ۳۰۰ خانوار به صورت مستقیم و حدود یک هزار خانوار نیز به صورت غیرمستقیم در تولید عسل در استان اردبیل مشغول به کار هستند ولی با ادامه وضع موجود، همه این افراد متضرر خواهند شد.

زنبورداران استان اردبیل سال گذشته از حدود چهار هزار مزرعه پرورش زنبور عسل هفت هزار و ۳۴۲ تن عسل برداشت کردند.
سال گذشته تعداد کندوهای مدرن زنبور عسل استان اردبیل ۴۵۵ هزار و ۱۵۲ عدد و تعداد کندوهای سنتی این استان نیز سه هزار و ۸۲۰ کندو بوده ولی با تلفات اتفاق افتاده، هم‌اکنون تعداد کلنی‌های زنده استان کمتر از این رقم است.
میانگین تولید عسل از کندوی مدرن در زنبورستان‌های استان اردبیل ۱۶.۱ کیلوگرم و میانگین تولید عسل در کندوهای سنتی نیز ۴.۵ کیلوگرم اعلام بوده است.
یک هزار و ۴۹۷ نفر از زنبورداران استان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بوده و ۴۱۱ واحد از زنبورستان‌های استان نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.
استان اردبیل در تولید عسل رتبه چهارم کشور را دارد و هفت درصد عسل کشور در این استان استحصال می‌شود.
عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان به خصوص در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.
سالانه حدود ۱۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.
سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۰۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهم‌ترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از ۶۰۰ هزار تا یک میلیون ریال قیمت دارد.
عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، شهرت ملی و جهانی دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز همواره پررونق بوده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com