۱۰ میلیون تن نهاده دامی با ارز دولتی بلاتکلیف است

۱۰ میلیون تن نهاده دامی با ارز دولتی بلاتکلیف است
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس بیان کرد: حدود ۱۰ میلیون تن نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده اما در اختیار تولیدکننده قرار نگرفته است.
علیرضا عباسی با بیان اینکه تأمین غذای کافی برای مردم یکی از وظایف دولت‌هاست، اظهار کرد: در برنامه پنجم و ششم توسعه این وظیفه بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است تا سبد غذایی ایمن را برای استفاده مردم تعریف کنند.
وی تصریح کرد: در این سبد غذایی مقدار کالری حدود ۳۰۳۹ کیلو کالری است که باید از ۱۷۷۳ گرم ماده غذایی شامل ۸۵ درصد منبع گیاهی و ۱۵ درصد منبع حیوانی تأمین شود.
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس بیان کرد: نهاده دامی در داخل کشور وجود دارد، حدود ۱۰ میلیون تن نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود اما این نهاده در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد و مصرف‌کننده هم از این ناهماهنگی سود نمی‌برد.
وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس تاکنون جلسات متعددی با دستگاه‌های متولی (گمرک، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی) برگزار کرده است و علی‌رغم وجود قانونی به نام قانون تمرکز وظایف که تمام وظایف مربوطه را در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی می‌داند، متأسفانه آقای رئیس‌جمهور مانع اجرایی شدن این قانون شدند و به همین علت شاهد دوگانگی‌ها و ناهماهنگی‌ها در این حوزه هستیم.

تعدد دستگاه‌های متولی موجب ناهماهنگی می‌شود
عباسی افزود: طبق قانون تمرکز وظایف، تأمین نهاده‌ها و توزیع آنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد ولی اکنون متولی بخشی از آن وزارت جهاد کشاورزی و متولی بخشی دیگر وزارت صمت است که باعث ناهماهنگی می‌شود.
وی تصریح کرد: نهایتاً باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم. تولیدکننده‌ها برای تأمین نهاده‌، ۳۰ درصد از ارز دولتی و ۷۰ درصد را به صورت آزاد تهیه می‌کنند.
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس با بیان اینکه برخلاف تخصیص دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت، تولیدکننده و مصرف‌کننده ناراضی هستند، متذکر شد: فقط دلال به خاطر رانتی که ایجاد می‌شود سود می‌برد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com