گلستان به اندازه کل کشور می تواند بوقلمون پرورش دهد

گلستان به اندازه کل کشور می تواند بوقلمون پرورش دهد
برزگر خاندوزی گفت: در استان گلستان به اندازه کل کشور می توانیم بوقلمون پرورش دهیم و فضا و امکانات لازم در استان برای این منظور وجود دارد.
 داود خاندوزی؛ جایگاه کار و کارآفرینی در دین مبین اسلام بی بدیل است و پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) کار کردن را هم ردیف جهاد در راه خدا برشمرده و می فرماید«هر کس از راه حلال برای استغنای خود و خانواده اش تلاش کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد کرده است و هر کس با تلاش و آبرو، در پی حلال دنیا باشد، در مرتبه شهدا خواهد بود»
حال با چنین حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نمی توان جایگاه والای یک کارآفرین که فرصت های شغلی بی شماری را به وجود آورده را متصور شد
بسیاری از کارآفرینان بدون چشم داشت و تنها با حس کمک به هم نو خود دست به اقداماتی می زنند که بسیار پربرکت و ماندگار می شود، مثل حجت الاسلام احمدی در روستای وامنان که توانست عرق کار را در دل مردم روستای مرزی و محروم وامنان زنده کند و این روستا را به یک الگوی اقتصاد مقاومتی تبدیل سازد.
البته الگوهای زیادی در استان گلستان وجود دارد که وقت خود را وقف خدمت به مردم و توسعه کارآفرینی کردند، یکی از این افراد «محمد برزگر خاندوزی» است که در روستای تقی آباد ملک در شرق شهرستان گرگان سکونت دارد.
این کارآفرین با همت جهادی به دنبال این است که پای صنعت بوقلمون را در استان گلستان باز کند و تا به امروز نیز توانسته بیش از 30 روستا و شهر را در استان گلستان با پرورش یک نژاد خاص بوقلمون که سازگاری خوبی در استان گلستان دارد رونق ببخشد.
صعنت بوقلمون که در فارسی دری به آن «فیل مرغ» نیز می گویند در دنیا از رشد بسیار مطلوبی برخوردار بوده به طوری که در حال حاضر تولید گوشت بوقلمون در جهان حدود 5 میلیون و 500 هزار تن در سال است که 50 درصد آن توسط کشور آمریکا تولید و 40 درصد باقیمانده سهم کشورهای اروپایی و 10 درصد تولید هم سهم سایر قاره های جهان است و قطعا با توجه به ظرفیت هایی که استان گلستان دارد و اهتمام مسئولان می توان شرایط صادرات بوقلمون را از استان گلستان به کشورهای حوزه سی ای اس و عراق و کشورهای عربی دیگر فراهم کرد.
پرورش بوقلمون یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی است که درآمدزایی خوبی را به همراه دارد و پرورش بوقلمون اگرچه رمز و رازهای خاص خود را دارد اما از سود تضمین شده ای نیز برخوردار است و برای کشف این رمز و رازها با این کارآفرین گلستانی گفتگو می کنیم.
چند سال است که در عرصه تولید دام و طیور فعالیت می کنید؟
نزدیک به 12 سال در کار پرورش دام و طیور هستم و علت فعالیت من در این عرصه به دلیل علاقمندی شخصی به پرورش طیور بود و در سال های آغازین فعالیت به پرورش غاز روی آوردم  ولی مشکلاتی وجود داشت و به دنبال پرورش پرنده  بهتری با ضریب تبدیل بهتر بود که سرانجام به پرورش بوقلمون رسیدم.
پس از چند سال فعالیت در عرصه پرورش طیور به پرورش بوقلمون روی آوردید؟
پس از 10 سال تجربه در حوزه پرورش طیور و ماکیان به پرورش بوقلمون روی آوردم، بوقلمون بازار بهتری نسبت به دیگر ماکیان و طیور دارد.
 در بوقلمون نژاد پرورشی خارجی مثل «بیوتی» در کشور وجود دارد و دیدم که اگر پرورش این نژاد را داشته باشیم همواره نیازمند و محتاج به خارج خواهیم بود و لذا این نژاد را از لیست خود خارج کردم.
لذا از نژاد«برنز» برای پرورش استفاده کردیم که در این منطقه بومی سازی شده و با نژادهای محلی نیز ترکیب شده است و بزرگترین نقطه قوت پرورش این نژاد این است که چرخه کامل تولید آن را در کشور داریم و نیاز به کشورهای دیگر برای پرورش آن وجود ندارد.
از چه زمانی نژاد« برنز» را انتخاب کردید و چگونه فعالیت خود را بر روی این نژاد آغاز کردیم؟
یک سال گذشته با یک شرکت تعاونی که 13 نفر عضو داشت وارد عمل شدیم و با سه نفر از اعضای این تعاونی که فعالتر بودند با آنها وارد مذاکره شدیم و چند سفر به تربت حیدریه، مشهد، تهران، ورامین و همدان برای آشنایی بیشتر با این نژاد داشتم و با کسانی که تجربه لازم برای پرورش این نژاد را داشتند نیز گفتگو کردیم.
در ابتدا 400 جوجه بوقلمون نژاد برنز را برای پرورش به این منطقه آوردیم و در هفته نخست متقاضی زیادی داشتیم به گونه ای که که چیزی برای پرورش برای ما باقی نماند.
در مرحله بعدی از تربت حیدریه 700 قطعه جوجه بوقلمون به استان آوردیم و از این میزان 200 قطعه را برای پرورش نگهداری کردیم و این جوجه ها یک ماهه بودند و پس از چهار ماه در 5 ماهگی تخمگذار شدند و سازگاری این نژاد در استان گلستان منجر به تعجب برخی از تولیدکنندگان بوقلمون در استان تبریز شد.
علت این سازگاری بوقلمون نژاد برنز با گلستان چه بود؟
شاید آب و هوا و نوع غذایی که به این بوقلمون ها می دادیم مناسب تر بوده و زودتر به مرحله تخمگذاری رسیدند و یکی از مزایای این نژاد این است که در طول سال تخمگذاری می کند و این درحالی بود که در استان گلستان مردمی که به شکل سنتی بوقلمون پرورش می دهند نژادهای بومی منطقه دیرتر به تخمگذاری می رسیدند و در طول سال تنها 15 و 20 عدد تخمگذاری این نژادها انجام می دهند.
بوقلمون نژاد برنز در طول سال حدود 80 تا 100 تخم می گذارد و تخمگذاری آن در استان گلستان 5 برابر بوقلمون بومی است و زیر شش ماه به سن تخمگذاری می رسد.
در پرورش بوقلمون با چه مشکلی در استان رو به رو هستید؟
قطعا با گسترش پرورش بوقلمون با مشکل صادرات رو به رو خواهیم شد و از سویی باید به فکر کشتارگاه مناسب برای بوقلمون باشیم، مردم استقبال خوبی برای پرورش بوقلمون دارند و می توان تولید بوقلمون را در استان گلستان افزایش داد.
در استان گلستان به اندازه کل کشور می توانیم بوقلمون پرورش دهیم و فضا و امکانات لازم در استان برای این منظور وجود دارد.
در استان تقریبا 30 روستا و شهر پرورش این نژاد را آغاز  کردند و البته افرادی نیز  به شکل مستقیم وارد این عرصه شدند و آمارهایی که در اختیار داریم بیانگر آن است که در 100 روستا و شهر استان گلستان این نژاد پرورش داده می شود ولی البته تنها 30 روستای با مجموعه ما همکاری دارند.
در استان گلستان بالغ بر 3 هزار مولد نژاد برنز وجود دارد و به تولیدکنندگان برای فروش محصولات کمک می کنیم.
در توسعه پرورش بوقلمون در استان با چه مشکلاتی رو به رو هستید؟
در توسعه پرورش بوقلمون در استان مردم استقبال خوبی داشتند و تنها مشکل ما فروش است و اگر مشکل فروش حل شود می توانیم به کشورهای عراق و دیگر کشورهای حوزه سی ای اس صادرات بوقلمون را انجام دهیم.
انتظار داریم شرایطی فراهم شود که با کشور عراق و کشورهای حوزه سی ای اس ارتباط برقرار شود تا تولید مردم به فروش برسد و در استان نیازمند یک کشتارگاه بوقلمون نیز هستیم.
درآمد پرورش بوقلمون چه میزان است؟
بسیاری از افراد به ویژه در روستاها می توانند در حوزه پرورش بوقلمون فعالیت کنند ولی نیاز به سرمایه دارند تا استارت کار را بزننند و با 20 تا 30 میلیون می توانند به درآمد 2 میلیون تومانی برسند ولی متاسفانه ارگانی در این خصوص حمایتی نمی کند.
در ارائه تسهیلات کارشکنی در ادارات منجر به پشیمانی مردم می شود و بیان می کنند که بر اساس استانداردها باید فعالیت آغاز شود و این در حالی است که می تواند به تدریج این استاندارها را به وجود آورد.
شما چه کمکی به پرورش دهندگان بوقلمون در استان می کنید؟
از اجرای این فعالیت چیزی برای خود نمی خواهم، در تلاش هستم که بتوانیم برای مردم کاری کنیم و به این منظور در 100 روستا آموزش پرورش بوقلمون را ارائه کردیم و در این مسیر از هیچ کسی حتی یک هزار تومانی دریافت نکردم و تنها دوست داشتم کار مردم حل شود.
از مسئولان چه انتظاری دارید؟
ارگان ها و موسسات دولتی از تولید کنندگان حمایت کنند و تسهیلاتی به آنها ارائه کنند و از صفر تا 100 در کنار مردم باشند و همچنین در سطح استان کشتارگاه برای کشتار بوقلمون مورد نیاز است، پرورش بوقلمون در استان از گالیکش و مراوه تپه تا کلاسنگیان انجام می شود.
بوقلمون پرنده ای است که آب و هوای این استان را قبول کرده و با یک سری امکانات کم و وقت کم می توانیم پرورش بوقلمون را آغاز کنیم.
تلاش شده که در استان زنجیره کاملی از جوجه کشی تا فروش را ایجاد کنیم و سعی کردیم در بین بخش های مختلف این ارتباطات را به وجود بیاوریم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com