گزارشی از هفدهمین مجمع سالیانه فدراسیون بین المللی خوراک دام(IFIF)

گزارشی از هفدهمین مجمع سالیانه فدراسیون بین المللی خوراک دام(IFIF)
مجمع سالیانه فدراسیون بین المللی خوراک دام  به مدت 2 روز در تاریخ 17 و 18 آبان ماه در دفتر فائو واقع در شهر رم ایتالیا برگزار گردید و دکتر قدیری به عنوان نماینده انجمن صنایع خوراک دام ایران در این مجمع حضور یافت.
معاون دبیر کل فائو، در آیین خوش‌آمد گویی مراسم گفت: امروزه اهمیت خوراک دام در اکثر کشورها از غذا بیشتر شده است و مدیریت مزارع، وجه تمایز تولیدکنندگان کوچک و بزرگ خود را در میزان تولید غذا می‌بیند. او در ادامه گفت: قطعاً دستیابی به دنیایی بدون گرسنگی با بالا بردن استاندارد در خوراک دام و ارتقاء تولید این محصولات امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون دبیر کل فائو در ادامه افزود: همه چیز با خوراک دام شروع می‌شود. اجازه بدهید در ابتدا هدفمان را در فائو و فدراسیون خوراک دام بگویم. هدف اول ما در این اجلاس سالیانه، نشان دادن اهمیت بخش خصوصی است.
 این‌یک حقیقت است که دولت‌ها نمی‌توانند به تنهایی در این صنعت فعالیت کنند و هم‌چنین دنیا هم نمی‌تواند خودش را تنها با غلات سیر کند و در واقع اهمیت امنیت غذا از خوراک دام نشأت می‌گیرد.
لازم است به این نکته اشاره‌کنم که نکته کلیدی این روزهای ما، کاهش روزافزون میزان CO2 در تولیدات دام و طیور است و نه تولید بیشتر!
او در پایان گفت که اهمیت کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از مرحله تولید غذا اولویت فدراسیون بین‌المللی خوراک دام و فائو است؛ چراکه سالانه ٢/٥ میلیون نفر جان خود را به خاطر بیماری‌های ناشی از دام و طیور از دست می‌دهند.

در این نشست نماینده بخش خوراک دام و طیور کشور ایران - دکتر قدیری - به معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و هم‌چنین تهدیدهایی که صنعت خوراک دام ایران می تواند با آن مواجه شود و یا هست پرداخت.
قدیری هم چنین به مسائلی همچون بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان، وجود خشک‌سالی در ایران و میزان اثرات تحریم‌ها در صنعت دام و طیور ایران پرداخت و به موضوعاتی چون توسعه پایدار در صنعت خوراک دام، آزادسازی اقتصاد، موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و ظرفیت‌های ایجادشده در صنعت خوراک دام در سال‌های اخیر، جهت سرمایه‌گذاری مشترک اشاره ویژه ای نمود.

معرفی کتاب بازار خوراک دام ایران (Iran Feed Market) ماموریت دیگری بود که بر عهده نماینده ایران بود. کتابی که مورد توجه کارشناسان فائو قرار گرفت و در حاشیه نمایش کتاب سئوالات زیادری را برای بازیگران اصلی صنعت خوراک دام جهان، مطرح کرد که توانستند پاسخ های خود را از دکتر قدیری دریافت نمایند.

هم چنین در این نشست از جدیدترین کتاب فائو با موضوع "متحول نمودن صنعت دام‌پروری با اهداف توسعه پایدار" نیز، رونمایی شد. بخش مهمی از این کتاب به طور مفصل به صنعت خوراک دام پرداخته است.

در حاشیه هفدهمین مجمع سالیانه فدراسیون بین المللی خوراک دام(IFIF) دکتر قدیری جلسه ای دوساعته را  با آقای برهه تکولا - رئیس بخش تولیدات دامی و امنیت غذایی فائو - برگزار نمود که دستاوردهای تجربه ای بسیاری را به همراه داشت.
آقای تکولا در خصوص توسعه پایدار و اهمیت خوراک دام در امنیت غذایی آینده بشر نکات جالبی را مطرح کردند و اعلام داشتند فائو معتقد است که همه بدی‌ها در نکات ذره‌بینی و ریز نهفته است.ایشان معتقدند که آنتی‌بیوتیک زیادی در خوراک دام مصرف می‌شود که باعث افزایش مقاومت دام در برابر آنتی‌بیوتیک و پیشرفته‌تر شدن بیماری‌ها در آن‌ها می‌شود و این افزایش مقاومت می‌تواند به هنگام انتقال بیماری، برای انسان مسئله‌ساز شود.
تکولا به منابع غنی ژنتیکی ایران اشاره نمود و گفت : ایران از نظر منابع ژنتیکی، یکی از گسترده‌ترین منابع دنیا را دارد و هدف اصلی فائو این است که نژادهای بومی از منظر تولید بهره‌ور شده و بازده شان افزایش یابد. تکولا هم چنین بر این موضوع که توسعه منابع گیاهی بومی ایران می‌تواند جایگزین مناسبی جهت خودکفایی کشور در غذا شود تأکید کرد.
رئیس بخش تولیدات دامی فائو بر بالانس خوراک دام تاکید داشت و مباحث مفیدی را در خصوص کاهش ضایعات و بازگشت ضایعات به چرخه مصرف مطرح نمود.
یکی از نکاتی که در این جلسه به آن اشاره شد، نحوه همکاری فائو با بخش خصوصی است و ابراز کردند که در واقع فائو به دلیل ماهیتش که دولتی است، برای گسترش فعالیت‌هایش با محدودیت‌هایی روبرو است.
تکولا از ورود انجمن خوراک دام ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی به صحن علنی فائو ابراز خرسندی کرد و اعلام داشت اگر بخش خصوصی با آن‌ها ارتباطی مناسب و دائمی برقرار نکرده است، نقطه‌ضعف و اشکال از فائو می باشد و بخش خصوصی در این زمینه تقصیری نداشته است. این اعتراف چیزی است که شاید به ندرت و یا اصلا در سبک تفکرات مدیران کلان ایرانی نباشد.
از آنجایی که این نماینده فائو تا کنون به ایران سفر ننموده است این وعده را داد تا در آینده‌ای نزدیک رئیس منطقه‌ای فائو را به ایران اعزام کند.

این نشست در روز جمعه 18 آبان ماه به پایان رسید و موارد مفیدی به صورت جمع بندی و دستاورد این نشست از سوی رئیس فدراسیون بین‌المللی خوراک دام مطرح گردید:
- بالا بردن صدای صنعت و نشان دادن اهمیت صنعت خوراک دام از دلایل افزایش همکاری فدراسیون با فائو بوده است؛ هم‌چنین ایشان بر اهمیت همکاری و مشارکت تشکل‌های دیگر صنعت همچون مرغداران، دامداران و آبزی پروران تأکید کردند.
- در این مراسم بر اهمیت افزایش همکاری با مؤسسات کدکس، استاندارد و در کل مؤسساتی که در زمینه افزایش امنیت غذا فعالیت می‌کنند تأکید دوباره شد.
- در این مراسم مطرح گردید که در سال گذشته سطح فعالیت‌های فدراسیون تا جایی گسترش پیدا کرده است که در حال حاضر اعضای این فدراسیون ٨٠٪‏ از خوراک دام دنیا را تولید می‌کنند؛ و ابراز امیدواری شد که روزی این میزان به 100% برسد. در ادامه گفته شد که فدراسیون در سطح آسیا عقب است و از اینکه کشورهایی همچون چین، ژاپن و ایران عضو این فدراسیون هستند و در این راه پیش‌قدم شده‌اند ابراز خرسندی شد.

- در ادامه مراسم از کشور کلمبیا به عنوان جدیدترین عضو این فدراسیون تشکر شد و سپس از اعضا خواسته شد تا درخواست‌هایشان را برای سال ٢٠١٩ از رئیس فدراسیون اعلام کنند.
- در طی مراسم رئیس انجمن خوراک دام برزیل گفت؛ چرا انجمن خوراک دام روسیه عضو این فدراسیون نمی‌شود؟ و دبیر کل فدراسیون در پاسخ به این سؤال گفت: ما با روسیه هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و آن‌ها عضو ناظر هستند و فعالیت‌های فدراسیون را رصد می‌کنند. ضمن اینکه با آن‌ها ملاقات‌هایی در روسیه انجام داده‌ایم و متوجه شدیم که آن‌ها متحد نیستند و در واقع صدایشان واحد نیست.
- همچنین روسای انجمن خوراک دام چین، استرالیا و کانادا موضوعاتی را در خصوص بیماری تب خوکی آفریقایی مطرح کردند و در این زمینه هشدارهایی جدی دادند. در ادامه رئیس انجمن خوراک دام آمریکا تأکید کرد که ما باید در صنعت خوراک دام، مهم‌ترین اصلمان "پیشگیری" باشد. امروز تب خوکی بزرگ‌ترین چالش جهان در پرورش خوک و غذا است و ما خودمان را تحت‌فشار می‌بینیم که درباره این موضوع پیش‌قدم بشویم. او ادامه داد که ما خطر را کاملاً حس می‌کنیم و با کشورهایی مثل کانادا هماهنگی‌هایی را صورت داده‌ایم،ولی درک این بیماری برایمان خیلی سخت است و در واقع ما نمی‌دانیم نهاده‌های دامی و مواد تشکیل‌دهنده خوراک دام باعث گسترش این بیماری می‌شوند یا خیر؟! و متأسفانه هنوز تستی برای کشف این بیماری در خوراک دام نداریم! او خاطرنشان کرد که دانشمندان ما به‌شدت در حال تحقیق روی این موضوع هستند و گفت: ما دانشگاهی داریم که برای سرعت بخشیدن به تحقیقات در زمینه این بیماری به کمک مالی نیاز دارد. او هم‌چنین در پایان صحبت‌های خود گفت که نگرانی دوم ما این است که ممکن است این بیماری از طریق انسان شیوع پیدا کند!
- در ادامه این مراسم، صورت‌های مالی مورد تصویب اعضا قرار گرفت و اعضا با پیشنهاد افزایش ١٠٪‏ حق عضویت موافقت کردند؛ هم‌چنین در ادامه این جلسه اعضا بر افزایش سرمایه این فدراسیون رأی دادند. آخرین افزایش سرمایه این فدراسیون مربوط به سال ٢٠١١ بوده است.
- همچنین رئیس فدراسیون در پایان جلسه از رعایت شدن تساوی حقوقی زن و مرد در هیئت‌رئیسه ابراز خوشحالی کرد و گفت که در حال حاضر تعداد زن و مرد در هیئت‌رئیسه رعایت شده است و در هیئت‌رئیسه جدید یک خانم به نمایندگی شرکت کارگیل خارج و خانم دیگری از شرکت ادیسو به عنوان نماینده فدراسیون مواد افزودنی خوراک دام اتحادیه اروپا وارد هیئت‌مدیره شده‌اند.

شما می توانید گزارش کوتاه پخش شده از رسانه ملی ایران از این مجمع را در زیر مشاهده نمایید
دانلود
 
کلمات کلیدی فائو مجمع فائو IFIF fao
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com