کنترل ۹۹ درصدی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

کنترل ۹۹ درصدی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بیش از ۹۹درصد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۱۳۹۸ کنترل شده است، گفت: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا حداقل ۴۰ روز دیگر می‌تواند مخاطره آمیز باشد؛ بنابراین مرغداران و اتحادیه‌ها به توصیه‌های دامپزشکی عمل کنند.
علیرضا رفیعی‌پور  با بیان اینکه اقدامات سازمان دامپزشکی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منجر به این شد که در چارچوب طرح ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حرکت کنیم، اظهار کرد: سال ۱۳۹۶ با طغیان و موج خطرناک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه شدیم و به همین منظور در طرح ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان علاوه بر اقدامات معمول شامل رصد و پایش بیماری در همه مناطق روستایی، حیات وحش و مرغداری‌های صنعتی، آموزش بهره‌برداران، شناسایی قطعی بیماری، معدوم‌سازی و مراقبت شعاع بیماری، طرح هدفمند واکسیناسیون را به مدت سه سال در این طرح ملی در سال ۱۳۹۷ اجرا کردیم.
وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که این طرح بیش از ۸۵ درصد ایمنی ایجاد کند و نگران طغیان آنفلوآنزا نباشیم. خوشبختانه این طرح بیش از  میزان پیش‌بینی‌ها جواب داد و این ویروس بیش از ۹۸ درصد در سال ۱۳۹۷ و  حدود ۹۹ درصد در سال ۱۳۹۸ کنترل شد.
رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به صورت جزئی گزارش‌هایی از ابتلای پرندگان به این ویروس در نقاط روستایی و حیات وحش دریافت کردیم، اظهار کرد: ویروسی که در سال ۱۳۹۶ به کشور آسیب زد هنوز وجود دارد، اما امسال با توصیه‌های دامپزشکی، همکاری مرغداران، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها بیش از ۹۹ درصد این ویروس کنترل شد.
رفیعی‌پور تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا حداقل ۴۰ روز دیگر به دلیل تغییرات آب و هوایی می‌تواند مخاطره آمیز باشد؛ بنابراین به مرغداران اعلام می‌کنیم که همچون گذشته در چارچوب طرح ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی‌ها عمل کنند. همچنین برای اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مجددا صنعت طیور را درگیر نکند، کمیته‌ای را در استان‌ها تشکیل داده‌ایم که شامل اعضایی از سازمان دامپزشکی، جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران تخم‌گذار کشور است. این کمیته‌ مرغداری‌ها را ممیزی می‌کند و به هر مرغداری که شرایط تولید تخم مرغ نداشته باشد، اجازه جوجه مرغ تخم‌گذار  را نمی‌دهد. این ممیزی کمک بزرگی کرده است تا مرغداری‌هایی که ریسک بالای بیماری دارند، شناسایی و کنترل شوند.
به گفته وی، ۴۰ روز با ریسک بالا در پیش رو داریم و این ویروس در حوزه‌های حیات‌ ‌وحش و طیور سنتی و بومی وجود دارد و می‌تواند نفوذ کند.
توصیه واکسیناسیون هدفمند به استان‌هایی با ریسک بالای بیماری
رییس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه باید در این ۴۰ روز در حالت آماده باش و مراقبت باشیم، گفت: به‌ استان‌های گیلان، مازندارن، گلستان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی و شیراز واکسیناسیون هدفمند را توصیه کردیم؛ زیرا به دلیل تراکم طیور و تخم مرغ، ریسک بیماری در این استان‌ها بالا است و از طرفی این استان‌ها نیز در مسیر حرکت پرندگان مهاجر هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال انتقال ویروس فوق حاد پرندگان به انسان نیز وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی طی دو سال گذشته تصمیماتش را با ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گرفته و وزارت بهداشت نیز عضو این ستاد است. آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۱۳۹۷ ویروس ترکیبی به نامH۵N۶  بود که با وجود ورود به ایران ولی در نطفه خفه شد و نتوانست همچون ویروس H۵N۸ که در کل کشور وجود دارد و مخصوص طیور است، باقی بماند. همچنین اگر این دو ویروس فراگیر می‌شدند امکان اختلاط ژنتیکی با ویروس H۱N۱ انسانی وجود داشت و این موضوع می‌توانست بیماری انسانی را تشدید کند که خوشبختانه کنترل شد.
 
کلمات کلیدی کنترل آنفلوانزا
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com