کمبود گوشت مرغ با بی توجهی به واحدهای مادر

کمبود گوشت مرغ با بی توجهی به واحدهای مادر
دبیر انجمن جوجه یکروزه یکی از عوامل تاثیرگذار در گرانی گوشت مرغ در روزهای اخیر را بی توجهی برخی از دستگاههای کارگروه تنظیم بازار به مشکلات صنعت پرورش مرغ مادر دانست.
محمدرضا صدیق پور با بیان اینکه دلیل اصلی کمبود مرغ در روزهای اخیر محدودیت در تامین نهاده های ذرت و کنجاله سویا است، اظهار کرد: البته این کمبود نهاده برای واحدهای مرغ مادر به منظور جلوگیری از حذف گله های مولد کمتر و برای پرورش دهندگان مرغ گوشتی این کمبود نهاده محسوس تر است. همچنین با وجود محدودیت و کمبود نهاده ها توزیع ذرت و کنجاله سویا از طریق سامانه بازارگاه موجب شفاف سازی، رصد و پایش در دریافت نهاده به مصرف کننده واقعی شده است و امیدواریم با تامین به موقع و کافی ذرت وکنجاله سویا در بازارگاه دستیابی به نهاده ها و بهبود تولید فراهم شود.

کمبود نهاده انگیزه جوجه ریزی را کاهش داده است
وی ادامه داد: به طور کلی کمبود نهاده ها که به دلیل کندی در  تخصیص به موقع و مشکلات انتقال ارز ایجاد شده، بر همه بخشهای تولید اثر جدی گذاشته است؛ به طوری که چون نهاده به موقع و به اندازه کافی به دست پرورش دهندگان مرغ گوشتی نمی رسد، انگیزه جوجه ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی کاهش پیدا کرده است و عمدتا جوجه های یکروزه در جوجه کشی بدون مشتری مانده یا با قیمت پایین  فروخته می شود.

به هشدارها توجهی نمی شود
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با اشاره به اینکه واحدهای تولید جوجه یکروزه از هشت ماه پیش در حاشیه ضرر هستند، گفت: واقعیت این است که گله های مولد دچار آسیب جدی شده اند و اگر زودتر فکری به حال تولید کنندگان جوجه یکروزه به عنوان پایه و حلقه اصلی تولید مرغ نشود، در آینده نزدیک دچار کمبود جوجه و به تبع آن با کمبود گوشت مرغ مواجه خواهیم شد. همچنین در ماههای قبل وقتی جوجه یکروزه به قیمت ۵۰۰ تومان فروخته شد، به دستگاه های متولی در کارگروه تنظیم بازار هشدارهایی داده شد و مکاتباتی نیز صورت گرفت، اما متاسفانه توجهی به این مکاتبات نشد.
وی یکی از عوامل تاًثیرگذار در گرانی گوشت مرغ در روزهای اخیر را بی توجهی برخی از دستگاه های کارگروه تنظیم بازار به مشکلات صنعت پرورش مرغ مادر دانست.

خسارت واحدهای مرغ مادر بلاتکلیف مانده
این فعال بخش خصوصی در ادامه تشریح کرد: در جلسه روز ۲۱ مهر ماه کارگروه تنظیم بازار، تولید تولیدکنندگان جوجه یکروزه مکلف به تولید  ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در آبان ماه شدند. این عدد ۱۱۰ میلیون تکلیف است و بایستی انجام شود. از طرفی سازمان حمایت نیز در همان جلسه مکلف به اصلاح قیمت جوجه و قرار شد بعد از اصلاح قیمت مصوب جوجه یکروزه، مابه التفاوت قیمت فروش جوجه در بازار و قیمت مصوب به صورت هفتگی توسط وزارت جهاد کشاورزی محاسبه، به سازمان برنامه و بودجه اعلام و خسارت ضرر و زیان واحد های مرغ مادر پرداخت شود؛ ولی از ۲۱ مهر تاکنون علیرغم پیگیری های متعدد هیچ پاسخی داده نشده و هیچ اقدام موثری از طرف سازمان حمایت صورت نگرفته و خسارت واحدهای مرغ مادر بلاتکلیف مانده است.


قیمت تمام شده جوجه یکروزه ۴۴۰۰ تومان
صدیق پور خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب جوجه یکروزه را  ۲۹۰۰ تومان اعلام کرده است؛ در حالیکه قیمت جوجه یکروزه برای تولیدکنندگان با ۱۵ درصد سود ۴۳۰۰ تا ۴۴۰۰ تومان تمام می شود. انجمن جوجه یکروزه به صورت شفاف و کارشناسی آنالیز قیمت را ارائه کرده و از آنها درخواست کردیم که به هرشیوه ای که صلاح می دانند قیمت تمام شده جوجه یکروزه را حساب کنند.

افزایش ۴۰۰درصدی قیمت واکسن و ریزمغذی ها و رشد  ۳۰ درصدی قیمت نهاده ها
وی با بیان اینکه در افزایش قیمت جوجه در سال ۱۳۹۸ معادل پنج درصد و در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰ درصد به قیمت جوجه یکروزه اضافه شد، اظهار کرد: از ابتدای امسال قیمت واکسن و ریز مغذی ها ۴۰۰ درصد بیشتر شده است. قیمت نهاده های اصلی همچون ذرت و کنجاله سویا به عنوان مواد اصلی دان مصرفی توسط همین سازمان حمایت که چندین  ماه است بر سر افزایش قیمت جوجه یکروزه مقاومت می کند، در یک تصمیم گیری ۳۰ درصد افزایش یافت.

سازمان حمایت با صنعت جوجه یکروزه همراهی نمی کند
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با طرح این پرسش که با وجود افزایش قیمت نهاده ها، چرا افزایش قیمت جوجه برای سال ۱۳۹۹ تنها ۱۰ درصد است؛ در حالیکه مرغ و تخم مرغ در سال جاری ۶۵ درصد افزایش قیمت داشته است؟ گفت: مبنای محاسبات این ۱۰ درصد  بدون حضور تشکل ها، دقیقا چیست؟ واقعیت این است که نمی دانیم چرا سازمان حمایت با صنعت جوجه یکروزه همراهی نداشته و به نظرات تشکل توجه ندارد و از طرفی این سوال پیش می آید که چگونه قیمت جوجه یکروزه را ۲۹۰۰ تومان تعیین کرده است؟

هشدار کمبود جوجه در ماه های آتی
وی با بیان اینکه واقعی شدن قیمت جوجه حدود ۶۰۰ تومان در قیمت گوشت مرغ تاثیر خواهد داشت، گفت: متاسفانه بی اعتنایی و مقاومت در برابر این افزایش قیمت، تولیدکنندگان جوجه را در دامنه زیان قرار داده، توان تولید از آنها سلب شده و موجب حذف گله های مولد شده است که نتیجه آن کمبود جوجه در ماه های آتی خواهد بود. البته شاید عده ای می خواهند از این کمبود استفاده کنند و واردات مرغ  انجام دهند و بی توجهی و بی اعتنایی برای آنها صرفه اقتصادی دارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در پایان گفت: متوسط فروش هر قطعه جوجه یکروزه توسط واحدهای مرغ مادر در هشت ماه گذشته ۱۱۰۰ تومان بوده است و با یک حساب سرانگشتی هم می توان متوجه شد که مرغداران ۲۲۰ میلیارد تومان در ماه ضرر  کرده اند. با این وضعیت و ادامه ضرر و زیان، تولیدکنندگان چگونه می توانند این همه خسارت را تحمل کنند؟
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com