رئیس انجمن پروش دهندگان مرغ گوشتی:
کمبود دان سبب رشد قیمت گوشت مرغ شد

کمبود دان سبب رشد قیمت گوشت مرغ شد
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران علت افزایش مجدد قیمت گوشت مرغ را کمبود دان و کاهش عرضه این محصول به بازار عنوان کرد و گفت: کمبود دان نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا و با وجود تاکید مسئولان وزارت جهادکشاورزی در تامین نهاده های مورد نیاز صنعت دام و طیور کشور و تخصیص ارز دولتی به آن، اما دست اندرکاران صنعت طیور از ناکافی بودن توزیع دان گلایه دارند و آن را علت اصلی کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ در بازار می دانند.
تازه ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی نیز نشان می دهد در هفت ماهه نخست امسال چهار میلیون و 755 هزار و 536 تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و 106 میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 21 درصد رشد داشت؛ برهمین اساس نهاده های دامی صدرنشین محصولات وارداتی به کشور شده است.
البته به تازگی صادرات گوشت مرغ با شرط تامین بازار داخلی رفع ممنوعیت شد که برخی کارشناسان بر این باورند که آزادسازی صادرات تاثیری در قیمت گذاری گوشت مرغ بازار داخلی نخواهد داشت.
براساس آمارها، سالیانه 100 میلیون تن گوشت مرغ در سطح جهان تولید می شود که نزدیک به 10 میلیون تن آن در مبادلات تجاری قرار می گیرد؛ از این رقم حدود سه میلیون تن آن به مصرف همسایگان ایران می رسد؛ عراق هر سال بیش از 640 هزار تن و عربستان 800 هزار تن مرغ وارد می کنند، در حالی که ایران ظرفیت تولید نزدیک 3 میلیون تن گوشت مرغ را دارد.
طبق آمارها سالیانه 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید و عرضه می شود که تامین کننده نیاز داخلی است؛ در سالهای اخیر سالی 100 هزار تن مرغ مازاد بر نیاز داخلی آن به کشورهای هدف صادر می شد.
پس از بروز نوسان های ارزی در ابتدای امسال، دولت حمایت از تولید داخل و کالاهای اساسی را در دستور کار قرار داد و اقدام به تخصیص ارز یارانه ای 4200تومانی برای نهاده های تولید از جمله کنجاله سویا، ذرت کرد اما با این وجود، دست اندرکاران صنعت طیور می گویند افزایش هزینه های تمام شده تولید، قیمت گوشت مرغ را تحت تاثیر قرار داده است.
به همین دلیل با اینکه در مردادماه امسال ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ را برای مصرف کنندگان هشت هزار و 175 تومان تعیین کرد، اما این محصول در ماه های اخیر نه فقط با نرخ مصوب عرضه نشد بلکه بهای آن در خرده فروشی ها به هر کیلوگرم بین 10 تا 11 هزار تومان رسیده بود.
در این پیوند «محمد یوسفی» روز شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: اکنون دان مورد نیاز صنعت طیور در کشور موجود است اما به دلیل مشکلاتی در سیستم حمل و نقل و 2 برابر شدن کرایه حمل بار با معضل توزیع آن در استان ها مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: از 20 روز پیش قرار بود محموله نهاده های طیور از بنادر بارگیری و بین استان ها توزیع شود اما هنوز این مهم رخ نداده است.
این مقام صنفی گفت: به دلیل کمبود دان، مرغ رشد لازم را ندارد و با سرعت کمتری به بازار عرضه می شود که همین کاهش عرضه در افزایش قیمت این محصول موثر است.
وی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بندر 2500 تومان و ذرت 1200 تومان است که با احتساب کرایه حمل 200 تومانی بابت هر کیلوگرم از این اقلام، بهای هر کیلو کنجاله سویا 2700 تومان و ذرت 1400 تومان تمام می شود؛ این درحالیست که پیش از این قیمت حمل هر کیلوگرم ذرت و کنجاله سویا 100 تومان بود.
وی رفع مشکل تامین دان در کشور را تخصیص و انتقال به موقع ارز و سیستم حمل و نقل دانست و ادامه داد: اکنون برخی کشتی های حمل نهاده های دام و طیور در بنادر کشور پهلو گرفته اند اما به دلیل تخصیص نیافتن به موقع ارز و سیستم حمل و نقل در بنادر باقی مانده اند.
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران تصریح کرد: نگرانی تولیدکنندگان برای کمبود دان ممکن است منجر به کاهش جوجه ریزی در واحد شود که ادامه این روند بر قیمت مرغ در بازار اثرگذار است.
وی اظهار داشت: البته دولت برای توزیع نهاده های دام و طیور در کنار حمل و نقل جاده ای، شرایط را برای استفاده از حمل و نقل ریلی نیز فراهم کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com