کاهش جمعیت زنبورهای عسل در جهان و ایران قابل توجه است

کاهش جمعیت زنبورهای عسل در جهان و ایران قابل توجه است
سفیر جمهوری اسلوونی در ایران گفت: مشکل کاهش جمعیت زنبورهای عسل برای کل جهان از جمله ایران قابل توجه است و در سال‌های اخیر گرده افشان‌ها به طور فزاینده ای در معرض خطر قرار گرفته اند.
کریستینا رادی، سفیر جمهوری اسلوونی در ایران به مناسب روز جهانی زنبور عسل با اشاره به اهمیت روز جهانی زنبور عسل گفت: «بودن یا نبودن»، این نه تنها مشهورترین سوال در دنیای تئاتر است بلکه به طور قابل توجهی اهمیت به زنبورهای عسل را به عنوان گرده‌افشان‌ها برای تنوع زیستی و امنیت غذایی جلب می‌کند؛ همچنین بر شناخت فزاینده ضرورت مورد نیاز برای رسیدگی به چالش‌های ناشی از کاهش جمعیت زنبورهای جهان تاکید دارد.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، زنبورهای عسل به ویژه در مناطقی که دارای کشاورزی زیاد هستند، به طور فزاینده ای در معرض خطر قرار گرفته اند. اوضاع با بیماری‌های جدید زنبورهای عسل و آفات بدتر می‌شود، که اثرات آنها با کاهش مقاومت کلنی های زنبور عسل تشدید می‌گردد.
رادی ادامه داد: افزایش آگاهی در مورد اهمیت زنبورها و محصولات زنبورعسل نقش مهمی در تلاش برای محافظت از زنبورها و بخش زنبورداری دارد. هدف از ابتکار روز جهانی زنبورعسل کمک قابل توجهی به همکاری بین‌المللی در زمینه مقابله با چالش‌های جهانی از نظر امنیت غذایی جهانی، ریشه کن کردن قحطی و سو تغذیه و حفظ محیط زیست از تلفات بیشتر در تنوع زیستی و تخریب خدمات اکوسیستم است.
خوراک پرداز هزار دشت

وی درباره اینکه با وجود ظرفیت‌های فراوان، صنعت زنبورداری ایران طی سال‌های اخیر دچار عقب ماندگی شده است. علت این مشکل را در چه می‌بینید؟، افزود: سال گذشته این افتخار را داشتم که بتوانم به عنوان سخنران افتخاری در کنگره بین‌المللی زنبورداران ایرانی در کرج شرکت کنم، که آنجا قصد نامه برای همکاری بین انجمن زنبورداران اسلوونی و انجمن زنبورداران ایران را دریافت نمودم. من معتقدم که در بلند مدت، کنگره در کرج رهنمودهایی را برای توسعه بیشتر زنبورداری ایرانی، ادغام آن در فضای بین‌المللی و رویکردهای مختلف حرفه‌ای، طراحی کرده است.
رادی اضافه کرد: در سخنرانی خود، از پیشرفت زنبورداری ایرانی در سال‌های اخیر ابراز خرسندی نمودم، جایی که مؤسسات حرفه‌ای و ارگان‌های دولتی در تلاشند ارتباط نزدیکتری با جامعه بین‌المللی برقرار کنند، بنابراین فرصت‌های زیادی را برای همکاری دو جانبه و چند جانبه ارائه می‌کنند. در این زمینه، همکاری بین اسلوونی و ایران در بخش‌های مختلف زنبورداری، با تأکید بر آموزش حرفه‌ای، نظارت مؤثر بر بهداشت، انتقال دانش، روش‌ها و فن‌آوری های جدید در زمینه گسترده‌تری از زنبورداری، و حمایت از قوانین جدید و رویکردهای مدرن بازار، تقویت شده است. بدین منظور، چندین سخنرانی توسط متخصصان اسلوونیایی در ایران و همچنین آموزش‌های بیشتر زنبورداران ایرانی در آکادمی بین‌المللی زنبورداری در اسلوونی برگزار خواهد شد.
وی افزود: سفارت اسلوونی در تهران، انجمن‌های زنبورداران ایرانی و شرکای ما در سراسر جهان بر افزایش آگاهی در مورد اهمیت زنبورها و همچنین تلاش برای محافظت از زنبورها و بخش زنبورداری متمرکز شده اند. هدف ما کمک به همکاری بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های جهانی به عنوان امنیت غذایی جهانی، ریشه کن کردن قحطی و حفظ محیط زیست از تلفات تنوع زیستی و تخریب اکوسیستم است. ایران بخشی جدایی ناپذیر از این تلاش‌ها است و زنبورداران ایرانی، انجمن‌ها و مؤسسات منطقه‌ای آنها متعهد به محافظت از همه گرده افشان‌ها هستند.

سفیر جمهوری اسلوونی در ایران ادامه داد: در چهار سال گذشته، سفارت اسلوونی متخصصانی بسیار حرفه‌ای در سطوح مختلف در ایران یافته است که دانش زیادی در زمینه زنبورداری داشته و تمایل به تقویت همکاری با جامعه بین‌المللی دارند. در این زمینه، صمیمانه از همکاری عالی با وزارت جهاد کشاورزی ایران سپاسگزارم. بسیار قدردانی می‌کنم که قبل از همه گیری، با یکدیگر به طور مشترک روز جهانی زنبورعسل را که توسط سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ به ابتکار جمهوری اسلوونی اعلام شد، جشن می‌گرفتیم، ما همچنین همکاری‌های بیشتری را در زمینه‌های دیگر برنامه ریزی می‌کنیم.
رادی درباره اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و سایر مواردی که موجب مرگ و میر و از بین رفتن جمعیت زنبورهای عسل شده است، چگونه می‌توان از این صنعت محافظت کرد؟، افزود: مشکل کاهش جمعیت زنبورهای عسل برای کل جهان از جمله ایران قابل توجه است. در سال‌های اخیر گرده افشان‌ها به طور فزاینده ای در معرض خطر قرار گرفته اند، که عمدتاً ناشی از تغییر در کاربری زمین و ساختار مناظر طبیعی، اقدامات شدید کشاورزی، تک فرهنگ‌ها، ظهور آفات و بیماری‌های جدید، استفاده از سموم دفع آفات و تغییرات آب و هوا است.
وی ادامه داد: تمایل دارم رویکرد اسلوونی در مورد زنبورداری، ابتکارات و راه حل های خود را که به جامعه جهانی گسترده منتقل می‌کنیم، در اینجا مطرح کنم؛ زنبورداری برای اسلوونیایی‌ها به معنای شیوه‌ای از زندگی است، در اسلوونی، یک ملت دو میلیون نفری، از هر ۲۰۰ نفر یک نفر زنبوردار است - این رقم چهار برابر کل اتحادیه اروپا است.

رادی گفت: این نیز یکی از دلایلی است که تعداد خانواده‌های زنبورهای عسل در اسلوونی در حال افزایش است، در حالی که اغلب در سراسر جهان در حال کاهش است، حتی با تغییراتی که در کشورمان رخ داده است، چه سیاسی و چه اقتصادی و چه فرهنگی، ما بیشتر سنت خانوادگی زنبورداری را حفظ کرده ایم. ما به طور انحصاری برای تولید عسل بیشتر تلاش نمی‌کنیم، اما زندگی پایدار با زنبورهای عسل را حفظ می‌کنیم. که ما به آنها احترام می‌گذاریم، به آنها کمک می‌کنیم و به هیچ وجه به عنوان تولید کننده عسل به طور انحصاری از آن بهره برداری نمی‌کنیم، همانگونه که متأسفانه در بسیاری از کشورها چنین است.
وی تاکید کرد: به نظر من، ایران به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ عسل در جهان باید این رویکرد را در یک سازمان زنبورداری کوچک و متوسط لحاظ کند. این به آنها کمک می‌کند تا بهتر با تغییرات اقلیمی، آلودگی صنعتی و هوا در مناطق زنبورداری مقابله کنند. با رویکرد تولید انعطاف پذیر، آنها کنترل بهتری بر محصولات نهایی و در نتیجه کیفیت بالاتر و قیمت بالاتر در بازارهای جهانی خواهند داشت.
۲۰ می، روز جهانی زنبور عسل است که در این روز «آنتون یانشا»، پیشگام زنبورداری، در سال ۱۷۳۴ به دنیا آمد؛ هدف از این روز جهانی، شناخت نقش زنبورها و سایر گرده افشان‌ها در اکوسیستم است. کشورهای عضو سازمان ملل متحد پیشنهاد اسلوونی را برای اعلام ۲۰ مه به عنوان روز جهانی زنبور عسل در دسامبر ۲۰۱۷ تصویب کردند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com