کاهش شدید تلفات در مرغداری با رعایت اصولی ساده

کاهش شدید تلفات در مرغداری با رعایت اصولی ساده
بخش قابل توجهی  از تلفات در سالن های پرورش و  نگهداری طیور(مرغ) ،  ناشی از مسئله ای بنام مرگ ناگهانی بوده که متخصصین دنیا آنرا با نام ( DSS ) یا Death  Suddenly Syndrome می شناسند، مرغ بطور ناگهانی سکته کرده ، در کالبدگشایی  خونریزی شدید داخلی مشاهده می شود و داخل بدن مرغ پرخون است، این بیماری بدون هیچ مقدمه  و سابقه ای بطور ناگهانی اتفاق می افتد ،  پس از بررسی های دقیق موارد فوق، هیچ  نوع بیماری خاصی تشخیص داده نشده و گفته می شود که مرگ بدلایل ناشناخته ای صورت  گرفته است.
متخصصین جهان  این را مسئله ای لاینحل قلمداد کرده  و ظاهرا درمانی برای آن نداشته  و برای پیشگیری از این مشکل دستوراتی را صادر می کنند که تا کنون در عمل خیلی موثر نبوده است،  آنها  تلفات این  مورد را جزو تلفات عادی بحساب  آورده و توصیه می کنند که مرغداران باید با این مشکل  بسازند و بسوزند.
این معضل همیشه دغدغه خاطر مرغداران و پرورش دهندگان طیور درسراسر دنیا بوده است .

آیا واقعا چاره ای جز این نیست و باید با آن ساخت؟  جواب اینست که خیر!
به جرات باید گفت که این مشکل  نه تنهالاینحل  نیست  بلکه راه حل هایی  بظاهر بسیار ساده  ولی در باطن  بسیار دقیق و ظریف ، عملی و کاربردی دارد  و اگر از تحمیل استرس های گوناگون به مرغ جلوگیری شده و بهداشت روانی این موجود ظریف را در سر لوحه مدیریت پرورش قرار دهیم  و مدیریت کل سالن را همیشه بصورت سیستمیک ببینیم   یعنی تمام مدیریت ها مهمند و هر کدام از آنها باید منفردا درست بوده و در سیستم نیز متناسب و بموقع و هماهنگ با سایر مدیریت ها بترتیب به مرحله اجرا در آید در این صورت است که می توانیم این ایراد و مشکل بزرگ را در خیلی از موارد بسیار بسیار کم و در بعضی اوقات کاملا از گردونه تولید و پرورش  حذف نموده و کلا به این معضل خط بطلان بکشیم.
حال ما به بررسی و توضیح بیشترو راه های مقابله با آن می پردازیم و برای ملموس شدن بیشتر این مطلب  مثالی از انسان می آوریم:
پس از خوردن هر وعده غذا در انسان  و ورود غذا به  جهاز هاضمه ،عملیات هضم و جذب آغاز می گردد ، با شروع  کار هضم، معده و بترتیب بقیه جهاز هاضمه و ..... شروع به فعالیت خواهند کرد،  جهت ادامه فعالیت و تغذیه جهاز هاضمه  احتیاج به  انتقال خون بیشتری به سمت  اعضای فعال خواهد بود، بخاطر تامین این افزایش حجم خون، قلب باید  هم  به تعداد ضربا ن  خود و هم به شدت آن بیفزاید، با شروع  افزایش کار قلب ، سیستم تنفسی نیز باید فعالیت بیشتری را نسبت به حالت عادی انجام دهد و این حالت فقط در وضعیت آرامش است، حال اگر شما غذا را با استرس و یا باعجله میل نمایید  متناسب با افزایش استرس های بوجود آمده  افزایش ضربا ن و شدت ضربان قلب به ضربانهای ناشی از عملیات هضم اضافه خواهد شد و اگر  در غذا خوردن افراط نموده و پر خوری کنید  تعداد ضربانهای قلب و تنفس ها باز هم بیشتر خواهد بود .در صورتی که   غذا با تمام موارد استرس زای گفته شده در  بالا خورده شود   شما هم ضربانهای مضاعف و هم تنفس های  مضاعف و نفس نفس زدن یعنی تنفس سطحی و ناقص را خواهید داشت
حال اگر پس ازصرف هر غذا  با شرایط مذکور ،  بلافاصله برای خوابیدن به رختخواب بروید آثار افزایش  شدت و تعداد ضربا ن قلب  و تنفس های نا مرتب را در روی بالش و در گوش خود خواهید  شنید و  احساس بیقراری نموده  ، بخواب رفتن نیز برای شما مشکل خواهد شد. لذا برای رفع این معضل سعی می کنید تا غذای خود را در محیطی آرام و بدون استرس و بدون عجله میل نمایید و بلافاصله پس از صرف غذا نخوابید .
نتیجتا اینکه ، بهداشت روانی انسان در هضم و جذب  کامل مواد خوراکی نقش عمده ای را ایفا می نماید و اگر به آن بی دقتی شود می تواند مشکلات عدیده ای را در سوء هاضمه و اختلال در جهاز هاضمه  و سپس  بقیه اعضای بدن را ایجاد نماید و درصورتیکه شما بهداشت روانی را مد نظر قرار داده و از اعمال و تحمیل استرس به خودتان جلوگیری نمایید  ضربانهای قلب و تنفس های قابل تحمل  و تغییرات فشار خون و ..... را در حدی  مطلوب و طبیعی  خواهید داشت  و علاوه بر اینکه آرامش کافی  دارید و مشکلی برای شما نیست،  هضم و جذب غذا ، بطورکامل و بدون استرس انجام شده و موجب سلامتی روز افزون شما خواهد شد .
حال پس از این مثال ملموس در انسان  مطالب فوق را به مرغ تعمیم می دهیم و نقاط مشترک را متذکر می شویم:
مرغداران و پرورش دهندگان طیور در جهان توصیه می کنند که باید طیور (مرغ) را تحریک به غذا خوردن کرد و معتقدند که طیور بدون تحریک غذا نخواهند خورد در حالیکه بهیچ وجه چنین نیست، غذا نخوردن طیور ناشی از اشکال در سیستمهای مختلف سالن  و مدیریت های آن است و چنانچه  تجهیزات  و تاسیسات سالن  طیور(مرغداری) بطور صحیح انتخاب و نصب شده و مدیریت پرورش درست و حساب شده و دقیقا برمبنای فیزیو لوژی بدن مرغ و بهداشت روانی او  باشد ،  برای غذا خوردن پرنده نیاز به  هیچگونه تحریکی نخواهد بود  ، در صورت رعایت کامل موارد فوق ،  نه تنها   مرغ غذای کافی  خواهد خورد  بلکه  برعکس باید تدابیری  اندیشید تا از پرخوری مرغ  که بدون تحریک (بدون استرس) صورت گرفته است جلوگیری بعمل آید  تا از عوارض ناشی از آن دور بماند.
تحریک مرغ به غذا خوردن  بزرگترین اشتباهی است که یک  پرورش دهند ه طیور (مرغدار) می تواند مرتکب شود و این بزرگترین صدمه ای است که مرغدار  ، خود می تواند به فارمش  وارد آورد ،  باید موکدا گفت که ایراد و اشکال اساسی در همین جا ست  به این دلیل که مرغ پس از هر تحریک به غذاخوردن و دویدن برای غذا  دچار استرس شدید گردیده و در این  حالت چند استرس  ناگهانی به مرغ تحمیل خواهد شد، اول استرس ناشی از تحریک برای غذا  ،  دوم استرس حاصل از دویدن  و دیگر استرس بخاطر  عجله  وسرو کول هم بالا رفتن برای  ترس دست نیافتن به غذا  ، که موارد ذکرشده   استرس های قبل از غذا خوردن بوده  و  افزایش ضربا ن قلب ناشی از هضم غذا نیز به ضربا نهای بالا باید اضافه شود.
یادآور می شود که در  غذا خوردن ، تفاوتی بین مرغ  و انسان بوده و آن اینکه مرغ با هر تحریک به غذا ، یک وعده  غذایی اش بیشتر شده  مثلا اگر شما مرغ را   یازده   بار تحریک به غذا خوردن بنمایید علیرغم سیری اش ، ده بار دیگر هم غذا خواهد خوردو در این صورت  مشکلات ناشی از پرخوری  نیز که باعث ضربانهای شدید تر قلبی خواهد شد نیز به موارد فوق اضافه می گردد  .
تصور کنید که  این موجود خوشمزه  با این ضربانها و تنفس های ممتد و تند و ناقص و سطحی   ناشی از این همه استرس  به چه حال و روزی خواهد افتاد و با تمام این اوصاف  چه بلایی به روز این پرنده زیبا آمده وخواهد آمد ،ضربا ن  های بیش از حد قلب و نفس نفس زدن ها یعنی  تعدد  تنفس  های ناقص  باعث افزایش های ناگهانی  و در بعضی اوقات پایین و بالا رفتن های شدید فشار خون شده  و  صدمات جبران ناپذیری را چه با اثر سوء فوری و چه با اثرگذاری  سوء در آینده را  به این موجود تحمیل خواهد کرد .
حاصل این استرس ها یا بهتر بگوییم سوء مدیریت ها ،   بالارفتن بیش از حد فشار خون و تنفس ناقص و تغییرات شدید آنها   باعث پاره شدن رگهای طیور و صدمات  اساسی  فوری  به امحاء و احشاء بدن این موجود که در مرحله اول باعث مرگ گردیده و آزردگی قسمتی از اعضاء و جوارح  مرغ  که  با موارد فوق به او تحمیل گردیده، باعث  تضعیف وی  ومرگ  این موجود در مرحله   دوم  خواهد شدو  بیماریهایی که بظاهر منشاء  مجهولی داشته ولی بعلت سوء مدیریت های گذشته بوده  باعث  بیماریهای مزمن و عملا لاعلاج گردیده و در نهایت با عث از بین رفتن این موجود با ارزش در مراحل بعدی خواهد شد .
از مشکلات دیگر اینکه بدلیل هول زدن طیور  برای خوردن دان بیشتر ، داخل شدن  دان به نای مرغ  نیز باعث خفگی او خواهد شد  و این نوع  مرگ را باید به تلفات گفته شده فوق اضافه نمود ،  حاصل نتایج گفته شده در بالا  جمع شدن  مرغ هایی که سکته کرده اند و خفه شده اند   در کنار دانخوری ها و یا آبخوری ها دلایل و گواه روشنی از عوارض این مشکل بزرگ می باشد.
یکی دیگر از فشار هایی که توسط مرغدار به این موجود پاک وارد می آید و باعث استرس شدید و همچنین پرخوری خواهد شد اینست که  به محض ورود یک انسان به داخل سالن طیور ، مرغها ترسیده و پس از فرار ناشی از ترس انسان از روی مرغهایی که خوابیده اند رد شده و آنها را از خواب ناز بیدار می کنند،حال اگر یک کارگر مرغداری در روزحداقل10 بار به داخل سالن برود درست مثل اینست که شما در حال خواب باشید و یک نفر به مدت مثلا 10 بار دست شما  یا  پای شما را بشدت  لگد نموده و شما  10 بار بطور ناگهانی از خواب بپرید و صبح که از خواب بیدار می شوید   چه حال و روزی دارید ، بد اخلاق، عصبی ، بی حوصله  ، بی اشتها و ....... .
حال این استرس بزرگ را به استرس ها و ضربان قلب و نفس نفس زدن مرغ و تنفس ناقص  گفته شده در فوق  نیز اضافه  می شود، ایراد بزرگی را که این مورد ایجاد خواهد کرد علاوه برموارد بالا  با هر بار بیدار شدن  مرغ علاوه بر وارد آمدن استرس مضاعف  به وی  یک بار  به وعده غذایی اش افزوده خواهد شد وبالنتیجه ده بار دیگر به وعده های غذایی مرغ اضافه  شد ه  ، بنابراین پرخوری  از اشکالات بزرگ این مورد خواهد بود و عوارض آن معلوم.
مرگ ناگهانی یا ( DSS ) که  کلیاتی از آن و علل بوجود آمدنش فوقا ذکر شد در نقاطی که  مرتفع بوده یعنی ارتفاع از سطح دریا در آنها بالاست،  بدلیل رقت اکسیژن در هوای این مناطق  ، بیشتر و شدید تر است و طیور در این مناطق بسیار حساس تر و آسیب پذیر ترند و نفس نفس زدن و تنفس های ناقص و سطحی  بدلیل کاهش دریافت اکسیژن  توسط ریه طیور  می تواند صدمات  آنی و مزمن بیشتری را نسبت به مناطق کم ارتفاع به طیور وارد نماید  ، موارد مذکور در فوق  رابرای مناطق مرتفع باید  بیشتر و بادقتی فزونتر  رعایت نموده  تا از صدمات بیشتر به طیور جلوگیری بعمل آورد و چنانچه موارد گفته شده و راه های مقابله با آن را بدقت رعایت نمایید ، صدمات بسیار ناچیز و این مشکل را می توان حتی در این مناطق تقریبا از گردونه تولید حذف نمود.
نتیجه قطعی اینست  که بهداشت روانی نه تنها می تواند  مشکل مطرح شده در بالا را تقریبا ریشه کن نماید  بلکه  بدیهی است باید سعی نمود حتی الامکان از ورود استرس های گوناگون که تعداد معدودی از آن ذکر شد  ،  جلوگیری بعمل آورده و مرغ در نهایت آرامش و آسایش و رفاه بسر ببرد ، در این صورت افزایش ضربانهای قلب و تنفس های ذکر شده باعث استرس نگردیده و برای  خون رسانی عملیات هضم  افزایش اندک ضربا ن قلب و  تنفس اضافه و اندکی  افزایش فشار خون برای پروسه هضم کافی خواهد بود یا به دیگر سخن  تغییرات بسیارکمی درفشار خون و تنفس   برای طیور قابل تحمل و غیر قابل زیان خواهد بود و عوارضات دیگر را نیز در پی نخواهد داشت.
نتیجه غایی اینکه  دقت در بهداشت روانی طیور علاوه براینکه  مشکلات آنی  را ایجاد نکرده  بلکه  از صدماتی که  ممکن بوده بدلیل افزایش فشار خون و طپش های نا منظم قلب  به اعضایی مثل کلیه و ....وارد آید جلوگیری بعمل آمده و عوارض و نشانه های این موارد را که در چند روز بعد  از بروز استرسها می توانسته مشکل سازو مجهول باشد  از مدیریت پرورش  حذف خواهد نمود.

حال راه حل چیست و بهترین روش و نحوه عمل  جهت کاهش تلفات کدامست:
1-    باید حتما از دان خوری ها و آبخوری های اتوماتیک استفاده شود تا انسان برای پر کردن دانخوری ها به داخل سالن تردد ننماید و حتما کارها بطور خودکار انجام شده و دخالت و رفت و آمد های  انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.
2-   تعداد دانخوری ها و آبخوری ها باید کافی بوده و کمی هم بیشتر در نظر گرفته شود  (حتی از استاندارد کارخانه سازنده) تا مرغ ها هیچگاه در صف آب و دان قرار نگیرند و دچار استرس نشوند.
3-   از رفت و آمد های بیهوده بداخل سالن مرغداری  بهر دلیل جلوگیری بعمل آمده و باید تدابیری  اندیشید تا از طریق کنترل از راه دور سالن مرغداری را رصدکرد فی المثل سالن مرغداری را به دور بین های مدار بسته مجهز نمود .
4-   از اتوماسیون فول باید اجتناب نمود  و اعمال شرایط و امکانات به مرغ باید برمبنای معاینات انسانی  و با دقت فوق العاده زیادانجام شود.
5-   بنا به مراتب فوق به هیچ وجه طیور را نباید تحریک به غذا خوردن نمود  ، این تحریک پذیری می تواند صدای ناشی از دانخوری ها بوده و یا سوت زدن  مرغدار و یا ضربه زدن به وسیله ای یا ..... هر چیز دیگر ی  باشد .
6-   دان خوری ها باید همیشه مملو از دان  بوده  و در صورتیکه از دانخوری های زنجیری استفاده می شود همیشه پر نگهداشه شود و تدابیری اتخاذ گردد که دانخوری ها در زمان روشن شدن به ملایمت روشن شده  و ایجاد سروصداننمایند
 در صورتیکه از دانخوری های بشقابی استفاده می شود دانخوری ها  پر نگهداشته شده و همیشه در حال کار و بی صدا باشند و بشقابهای دانخوری به هیچ عنوان خالی نمانند زیرا دانخوری بشقابی در حالت خالی بودن برای استارت مجدد بسیار پر سرو صدا خواهد بود  ، دان در هر دو سیستم دانخوری باید به مرورو در مدت طولانی  خورده شود و همیشه از پر شدن جهاز هاضمه مرغ جلوگیری بعمل آید .
7-   دان و آب همیشه باید به وفور در دستر س طیور باشد و هیچوقت نباید طیور کمبودی را در این مورد احساس کنند البته بعضی از مرغداران معتقدند که اگرهمیشه دان در دسترس  طیور باشد آنها دان نخواهند خورد یا به اصطلاح دان زده می شوند ،  همانطور که گفته شد  در صورتیکه  شرایط سالن و تاسیسات و تجهیزات و مدیریت سالن در حد مطلوب باشند  بهیچ وجه این اتفاق نیفتاده و برعکس باید  تدابیری اندیشید تا از پرخوری مرغها جلوگیری بعمل آید.
مطلب مهمی که باید یادآور شد اینست که غذا خوردن مرغ با استرس ها علاوه بر مواردگفته شده در فوق باعث می شود   قسمتی از دان بدلیل هضم و جذب ناقص هدر رفته  وبدون جذب به کود تبدیل شود لذا باعث بالارفتن ضریب تبدیل   شده و قیمت گوشت مرغ را بالا  برده و موجب زیان مرغدار خواهد بود.
8-   چون  درمانهای طیور رانمی توان بصورت انفرادی  برای هر مرغ بطور جداگانه اجراکرد ،  مقابله با استرس ها و رعایت دقیق موارد مذکور  می تواند در راندمانهای مختلف مدیریت های مرغداری بسیار موثر بوده ودر صورت رعایت بهداشت روانی طیور می توان از بروز مشکلات قلبی و صدمات احتمالی به سایر اعضا و جوارح مرغ جلوگیری بعمل آید  .
ممکن است بعضی از مرغ ها بدلایل مادر زادی  دارای نارسایی های در قلب یا ..... باشند ، لذا بعضی از مرغها حساس تر و صدمه پذیر ترند و اگر به موارد بالا توجه بیشتری شود  باید مدیریت پیشگیری ها بصورت جمعی انجام شده  و با ایجاد فضایی سالم و آرام برای مرغ  می توان از مرغهایی که آسیب پذیر ترند بیشتر حمایت کرد تا این موجود باارزش را بیهوده به چاه تلفات نفرستیم.
در نوآوری ها و اختراعات همیشه  نباید حتما  اول صورت مسئله را عنوان کرد وبعد به دنبال جواب گشت ، در خیلی از موارد جواب حل مشکلات در دسترس است و فقط عنوان کردن صورت مسئله ها می تواند نوآوری جدیدی را ایجاد نموده و به مشکلات پایان دهد.
استرس های دیگر نیز که بسیار مهم است باعث مشکلات عدیده ای در طیور خواهند شد که در این مجال صحبت بحث آن نیست و موارد دیگر را به فرصتی دیگر موکول می کنیم.
تحقیقات فوق توسط اینجانب انجام گردیده و نیز بازدید های زیادی از مرغداری های کشور های پیشرفته صورت گرفته است .
 
نظرات شما
  •  

    رضا مظلومی گفت : ۹۱/۰۴/۲۵

    کاملا موافق ای مقاله هستم وامیدوارم دوستان مرغدار هم رعایت کنند

    پاسخ...
  •  

    KARIMHOSINNJAD گفت : ۹۱/۰۴/۲۵

    باتشکرازبرنامه خوبتون استفاده خوبی کردم امیدوارم موفق وسربلندهردودنیاواخرت باشید

    پاسخ...
  •  

    ابولفضل حاجی گفت : ۹۱/۰۴/۲۶

    در مورد پر نگهداشتن دانخوریها موافق نیستم چرا؟ 1باعث پرخوری میشود 2 باعث مسمومیت میشود 3 باعث عدم اشتها میشود و چند دلیل دیگر

    پاسخ...
  •  

    افشار گفت : ۹۱/۰۴/۲۸

    دقيقادرست است موافقم

    پاسخ...
  •  

    zagrosmakian گفت : ۹۱/۰۴/۲۹

    تحقيق جالبي است و نتايج بدست آمده ارزشمند ،اثر استرس هاي فيزيكي و محيطي منجمله سرو صدا ،ساعات وشدت نور وتاريكي ،عدم محدوديت دان وآب يا ساعات گرسنگي ،حركت كارگران در سالن به دلائل مختلف ، جيره غذائي و تغييرات دوره اي آن ، تغييرات رطوبت نسبي ، تهويه و ميزان آن،سرد بودن كف سالن علي رقم گرماي 34درجه اي هواي سالن و ........ همگي مي توانند سبب استرس گردنند .اميد است راجع به تك تك موضوعات مذكور ودر هفته هاي مختلف دوره 49 روزه پرورش تحقيق لازم صورت گيرد تا اثرات اين عوامل به تنهائي ويا چندتائي نيز مشخص گردد.

    پاسخ...
  •  

    شهرام جوانمرد گفت : ۹۱/۰۴/۲۹

    با تشکر از مطالب ارائه شده بهتره جهت کاهش استرس ناشی ازتردد نفرات در سالن جهت کنترل و انجام کار های مربوطه از لباس کار یک شکل ویک رنگ استفاده شود ونیز از ایجاد سایه جلو گیری شود

    پاسخ...
  •  

    سارا محمدی گفت : ۹۱/۰۴/۳۰

    با تشکر از تحقیق شما .مقاله جابی بود.

    پاسخ...
  •  

    کریم عباسی گفت : ۹۱/۰۴/۳۰

    بسیار خوب .
    به امیدهمبستگی وهمراهی بیشترمرغداران.

    پاسخ...
  •  

    اسماعيل دهقانيان گفت : ۹۱/۰۵/۰۱

    ممنون عالي بود

    پاسخ...
  •  

    محرم اسرار گفت : ۹۱/۰۵/۰۱

    چاپ چنین مقاله ای در itp بسیار بعید بود - بیدار کردن از خواب ناز - پریدن مرغها از روی همدیگر و بیدار کردن آنها -تشبیه استرس طیور به انسان - لاینحل ماندن این مسئله از نظر متخصصان و....................... بسیاری نکات من در آوردی دیگر / مسئولان itp لطفا" در انتخاب مقالات دقت بیشتری بفر مایید تا وقت افراد خواننده هدر نرود.

    پاسخ...
  •  

    غلامرضا اسدی گفت : ۹۱/۰۵/۰۲

    سلا م مرغ داران عزیز موفق نیستم چون لازم است مرغ با بعضی از استرسهای موجود در سالن آشنا وبه آنها عادت کند

    پاسخ...
  •  

    کیامرث اسدپور گفت : ۹۱/۰۵/۰۲

    با تشکر این راهم میشود یکبار آزمایش کرد ما نند نظرات سایر دامپزشکان که متاسفانه000

    پاسخ...
  •  

    دلسوز گفت : ۹۱/۰۵/۰۳

    جناب محرم اسرار تحصیلات شما در چه رشته ای و چه مقطعی است؟
    سپاسگزارم

    پاسخ...
  •  

    عماد گفت : ۹۱/۰۵/۰۴

    اینجانب با 21سال سابقه میتونم بگم که فقط 50% مطلب درست بود! تحریک جوجه در هفته اول زندگی به غذا خوردن لازمه. اما در روزهای بعدی مخصوصا روزهای گرم باید به حداقل برسه.شبها هم 2 ساعت یکبار باید سرکشی بشه! خاموشی دادن هم بسته به نزاد مرغ میتونه مفید باشه. موفق باشید

    پاسخ...
  •  

    مختاری گفت : ۹۱/۰۵/۰۵

    با پر بودن دانه خوری ها موافق نیستم.فکر می کنم که زیادی به استرس ها حساس شده اید.اینقدر ها مهم نیستند.چیزهای مهم تر از استرس وجود دارد.

    پاسخ...
  •  

    شاهین گفت : ۹۱/۰۵/۰۶

    اخه تو که جرات نداری خودتو معرفی کنی پس چرا نظر میدی محرم .. ها ها

    پاسخ...
  •  

    الهیار گفت : ۹۱/۰۵/۰۷

    نظرشماجالب بودولی بخش قطع دان بایدتحقیق بیشتری شود

    پاسخ...
  •  

    فقیه گفت : ۹۱/۰۵/۰۷

    اگر دانخوری همیشه پر باشد همواره با مقداری از دان کهنه در داخل سالن مواجه هستیم که منبع اصلی انتقال الودگی است

    پاسخ...
  •  

    محمد سبحانی گفت : ۹۱/۰۵/۰۸

    با تشکر از مقاه خوبتون.کاملا موافق نظر شما هستم

    پاسخ...
  •  

    حسین محمدی از اردبیل گفت : ۹۱/۰۵/۰۸

    مقاله جالبی است اگه قرار باشه داخل سالن رفته نشود چنانچه تلفات وجود داشته باشد چی خواهد شد مگه شما توصیه نمیکنید تلفات و گله های مرده زودتر از سالن خارج شود به این موضوع نیز توجه شود ضمنا پرورش مرغ یک فنی است که باید یاد بگیری مثل تعریف حسابداری : حسابداری فنی است که چگونه نوشتن و ثبت حساب را هرکس بر اساس مهرت و فن خودش مینویسد پس پرورش مرغ فنی است با استفاده از علم

    پاسخ...
  •  

    ایوب گفت : ۹۱/۰۵/۰۹

    از مقاله خوبتون ممنونم ولی در مورد پر کردن دانه خوریها و کم رفتن کارگر به داخل سالن موافق نیستم و در ضمن اگر جوجه را به سروصدا عادت بدهی بهتر است

    پاسخ...
  •  

    علی اکبر شیرخانی گفت : ۹۱/۰۵/۱۴

    استرسها را باید به حداقل رساند از جمله سروصدا و هر اتفاقی که منجر به ترس طیور گردد ولی به نظر من دانخوریها باید روزانه یک بار خالی شوند. تحریک مرغ به دان خوردن بخصوص در هفته اول و در طول سرمای شب لازم است. از محدودیت غذایی در طول گرمای روز و محدودیت رشد در هفته های دوم تا چهارم متناسب با وزن و سن بارگیری و نیز از رشد جبرانی در ده روز انتهایی و ... باید برای رفع چنین مشکلاتی و در مجموع عملکرد بهتر استفاده نمود .

    پاسخ...
  •  

    مهدی یاوری گفت : ۹۱/۰۵/۱۸

    سلام.مقاله را کامل چند بار مرور کردم با اینکه حدود از سال 80 بطور علمی و تجربی کار با مرغ گوشتی رو شروع کردم به عینه دیدم که مرغها اگر از روزهای اول ورود جوجه ها دایما سرکشی شوند به حضور و سرکشی پرسنل عادت کرده و حتی موقعی که بزرگ شدهد و سظح سالن را کامل به خود اختصاص میدهند به زور از جای خود بلند شده و حتی از خواب هم نمیپرند باید توجه داشت که نحوه سرکشی به سالن خود یک هنر است که باید اهسته ارام و شمرده قدم برداشت حتی مشاهده کردم که سرکشی مداوم به سالن یکی از راههای بسیار تاثیر گکذار در افزایش اشتها و سرزندگی طیور هست مخصوصا جاهایی که طیور به صورت غریزی برای خواب انتخاب میکنن و بیشترین تجمع گاز امونیاک در این مناطق هست مثل کنار دیوارها اگر با بلند نکردن مرغها انها را متفرق نکنیم خود باعث سوزش پرهای سینه و بدنبال ان افزایش ورود میکروبها به بدن طیور و بیماری میشود در رابطه با سکته مرغها عوامل اصلی جیره دما تهویه و رعایت یک برنامه نوری کارامد حداقل 6 ساعت مدواوم میباشد و استرس تنها درصد بسیار کمی شاید 2 درصد کل تلفات سکته ای را ناشی میشود باتشکر

    پاسخ...
  •  

    مهدی یاوری گفت : ۹۱/۰۵/۱۸

    در صورت تمایل حاضرم اقدامات موثر ی را که باعث شد تعداد تلفات sdsدر فارمهای تحت مدیریت خودم که در شهرستان سنقر با ارفاع بالای 1800 متر از سطح دریا حدودا40 مرغداری صنعتی و نیمه صنعتی انجام گرفته را در اختیار دوستان قرار دهم .تعداد تلفات قبل از اقدام در هر مرغداری حدود 4 درصد بعد از انجام مطالعات میدانی و اقدامات منطقی و تجربی تعداد تلفات سندرم مرگ ناگهانی به 20 مورد حداکثر در هر مرغداری رسید بدون توجه به ظرفیت مرغداری

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۱/۰۵/۱۸

    اصلا خوب نبود چون بخش اعظم ان غیر علمی بود

    پاسخ...
  •  

    رامین گفت : ۹۱/۰۵/۱۸

    من اصلا کلا با نظر هیچ کس موافق نیستم !

    پاسخ...
  •  

    یاشار گفت : ۹۱/۰۵/۱۸

    مقاله ارائه شده دارای اشکالاتی عمده است ولی برای موفقیت بایستی از نظرات همدیگه استفاده کنیم و حداقل 1 سال کامل در داخل مرغداری باشیم و سپس مقاله ارائه کنیم با تشکر ...

    پاسخ...
  •  

    شهاب گفت : ۹۱/۰۵/۱۸

    با سلام خدمت همه دوستان .به هيچ عنوان بابرنامه هاي فوق موافق نيستم .چه از لحاظ دان يا اينكه كاگر كمتر داخل سالن برود.فقط بايد از سرصداي زيادكه باعث استرس ميشود جلوگيري كرد

    پاسخ...
  •  

    علیرضا گفت : ۹۱/۰۵/۱۹

    دوربین مداربسته ربطی به کاهش استرس ندارد .

    پاسخ...
  •  

    یزدانی گفت : ۹۱/۰۵/۱۹

    با تشکر
    باید عرض کنم این استرس ها در برابر استرس هایی مانند وقوع بیماریها. , واکسیناسیون های غیر اصولی و تجویز داروهای سنگین و تغییرات جیره غذایی و.... اصلا استرس محسوب نمی شوند
    مقاله شما در مجهزترین مرغداریهای هلند و برزیل اعمال میشود نه در ایران

    پاسخ...
  •  

    مهدی چرغجی(دامپزشک) گفت : ۹۱/۰۵/۲۲

    پر نمودن دانخوری ها امری کاملا اشتباه می باشد. در مورد هفته اول به علت این که از لحاظ ژنی طیور سرعت رشد بیشتری نسبت به قبل را پیدا کرده اند پس تحریک اشتها امری ضروری است مخصوصا در هفته اول که به نظر من حداقل 8 بار در روز باید در دانخوری ها دان ریخته شود.

    پاسخ...
  •  

    اميراحمدي گفت : ۹۱/۰۵/۲۲

    با اين مقاله به تجربيات خودمان شك مي كنيم

    پاسخ...
  •  

    علی رضا جمالی زرقانی گفت : ۹۱/۰۵/۲۳

    به امید همبستگی واستفاده از نظرات هم در کارمان برای جلوگیری ازتلفات وکاهش خسارت

    پاسخ...
  •  

    صوفي گفت : ۹۱/۰۵/۲۴

    50درصد موافقم زمين خالي براي ساختن مرغداري موجود است

    پاسخ...
  •  

    محمد تقی اشرف گفت : ۹۱/۰۵/۳۰

    من مشاور یکی ازمرغدارن در شهر سرخه سمنان هستم یک دور باید با روش تحقیقاتی شما آزمایش کنم ببینم جواب داد به کلیه مرغداران اطلاع رسانی خواهم کرد وجنابعالی را دعا اگه نمیگی آیه یاس نخوان فکر نکنم جواب بده ببینیم چی پیش میاد

    پاسخ...
  •  

    محمد تقی اشرف گفت : ۹۱/۰۵/۳۰

    باید آزمایش کرد فکر کنم نتیجه 50 / 50 است جواب بگیرم خبر میدم

    پاسخ...
  •  

    LVYNHV گفت : ۹۱/۰۵/۳۱

    کاملا درست بود آفرین

    پاسخ...
  •  

    مجتبی بویری گفت : ۹۱/۰۵/۳۱

    من خودم استرسهایی که به مرغهام وارد میکنم شاید چندین برابر این استرسها باشه از اب پاشیدن و حموم کردن مرغها با اب شیلنگ برای خنک کردنشون تا دمحرومیت های طولانی از اب و غذا اما سندروم مرگ ناگهانی را هم زیاد داشتم نمیدونم شاید این نظر هم واسه خودش اهمیت داشته باشه

    پاسخ...
  •  

    محمد از نوشهر گفت : ۹۱/۰۶/۰۱

    من همین الان در 2تا فارم جداگانه با 3 روز اختلاف سن جوجه راس ریختم. ارتفاع تقریبا یکیه.تنها فرق عمده اینه که بر حسب شرایط مالی از 2تا کارخانه جداگانه تولید دان پلت تغذیه میشن: یکی از فارمها کاملا بدون سکته و اون یکی سکته بی سابقه دارم وجالب اینکه دان فارمی که سکته دارم رو برای اولین بار دارم تجربه میکنم و از مرغدارهایی که از این دان رو دارن استفاده میکنن سوال کردم اونا هم سکته دارن" به نظر من بالانس دان چه از نظر انرژی وپروتیین و چه از نظر ریزمغذی ها بیشترین عامل سکته یا مرگهای ناگهانی رو داره. البته مواردی که ای دوست ما بیان کرد همگی در بهبود عملکرد تاثیر گذاره.به امید موفقیت همگی.

    پاسخ...
  •  

    رضوان گفت : ۹۱/۰۶/۰۴

    اميراحمدي بهتره به تجربیات خودت شک کنید . چون فاقد پایه و اساس علمی هستند .

    پاسخ...
  •  

    محرم اسرار محمد مهدی گفت : ۹۱/۰۶/۰۴

    محرم اسرار تو با دکتر محمد مهدی رابطه چیزی نداری؟ مطمئنی ؟

    پاسخ...
  •  

    داود اکبری زاده گفت : ۹۱/۰۶/۰۴

    محرم اسرا حمایت میکنیم حمایتت میکنیم !

    پاسخ...
  •  

    مینا جلالی زند گفت : ۹۱/۰۶/۰۴

    عجب . کاملا مشخص است که محرم اسرار از پس پریروز میایند

    پاسخ...
  •  

    سمیه گفت : ۹۱/۰۶/۰۶

    باعرض سلام و خسته نباشید،اگه دون خوریها همیشه پر از دون باشه مسئله پرت دون پیش میاد و باعث میشه که ضریب تبدیل خراب شه و هزینه هم زیاد میشه و همچنین باعث عدم یکنواختی گله میشه،در روزهای آخر سر زدن به سالنها مهمه چون مرغ سنگین شده وزیاد حرکت نمیکنه و بیشتر توی نیم دوک سالنها میخوابه که باعث سوختگی و فلجی در مرغ میشه،بهتره که جوجه هارو از اول به ورود کارگر عادت بدیم البته نباید همرا با سرو صدا باشه.

    پاسخ...
  •  

    دکتر محمد مهدی افقی گفت : ۹۱/۰۶/۰۶

    با عرض سلام . مقاله کاملا بیخود است

    پاسخ...
  •  

    دکتر محمد مهدی عمودی گفت : ۹۱/۰۶/۰۶

    با سلام مقاله خوبی نیست . ضعف علمی دارد

    پاسخ...
  •  

    آرش کارشناس دام و طیور گفت : ۹۱/۰۶/۱۱

    به نکات خوبی در این مقاله اشاره کردید اما به نظر بنده مطلبی را هم باید اضافه کرد و آن احتیاج مرغ به سنگ برای هضم غذاست که با خوردن سنگهای کوچک و انتقال آن به سنگدان مرغ باعث هضم غذا میشود براستی اگر سنگ کافی در دسترس مرغ نباشد معده این جانور چگونه میتواند خوراکی های سخت مانند دانه گندم یا جو را هضم کند

    پاسخ...
  •  

    ياسر گفت : ۹۱/۰۶/۱۴

    مرغ فقط نژادخوب باشه مادرسالم نيازي به اين حرفهانداره ميشه جفتي هفت والاهي مقاله بنويس

    پاسخ...
  •  

    محسن گفت : ۹۱/۰۶/۱۴

    .نه علمیه نه تجربی .باید بری اول کارگر مرغداری بشی بعد نظر بدی .البته اگه دکتر هم باشی به اندازه یک کارگر خبره با ده سال تجربه اطلاعات نداری .ببخشید ها .البته از این که اصل نیت شما خیر بوده ممنونم

    پاسخ...
  •  

    جواد گفت : ۹۱/۰۶/۱۶

    با سلام.من به مدت 10 سال میباشد که از بلند کردن مرغها برای بیشتر اب وغذا خوردن استفاده نمیکنم.ولی این به ان معنی نمیباشد که مرغها را برای خوردن غذا و اب تحریک نمیکنم.برای تحریک مرغها از برنامه نوری و سیستم ورود وخروج مناسب هوا استفاده میکنم.البته برای جمع اوری تلفات و چک کردن دما و دستگاههای ابخوری و دانخوری مسلما بایستی داخل سالن شد.از این روشم جواب هم گرفتم و در پایان دوره 45 تا 47 روزه میانگین مرغها بین2700 تا 2850 میباشد

    پاسخ...
  •  

    ر گفت : ۹۱/۰۶/۱۸

    سالن مرغداری باید 50 متر در12 باشد ومدار بسته باشد از یک کانال2در3 هوا وارد شود وهوارا فیلتر کنید تا ویروس داخل نشودوهوای ورودی مشعل باکمک ساخت کانال از بیرون سالن بیایدتا مشعلکمبود هوانداشته باشدو ورودی هوا راروزی 2تا3بارفرمالین بپاشید

    پاسخ...
  •  

    فردوسي گفت : ۹۱/۰۶/۱۹

    پر خوري مرغ مخصوصا دان پلت موجب اب اوردگي شكم شده و درست جذب نميشود . پس دانپلت دادن به مرغ بر اساس جيره روزانه در سه نوبت هشت ساعته موجب رشد و جذب مواد غذايي در دان پلت ميشود و از پرخوري مرغ جلوگيري كرده وظريب تبديل بالا ميرود. باتشكر .البته نوع اجداد . واكسن .املاح موجود در اب. هوادهي نيز از اصول است.

    پاسخ...
  •  

    farzad گفت : ۹۱/۰۶/۱۹

    man ke babam nazdik be 20 sal ya shayad bishtar to in kar hastan in osol ro be kar nabordan faghad nokati ke khyli moheme inke kmatarin stress be morgh vared beshe , hala ba sharayti ke barash dorost mikonin . nor ke dar salon hast khabe morgh ya baghiye mavared .
    movafagh bashid .

    پاسخ...
  •  

    reza گفت : ۹۱/۰۶/۲۰

    سلام
    مرغدار نيستم
    اتفاقي مطلب و نظرات رو خوندم
    ولي از طرز برخورد بعضيا با نويسنده تعجب كردم

    پاسخ...
  •  

    دکتر حسین صالحی گفت : ۹۱/۰۶/۲۲

    این مقاله پایه علمی ندارد.....دانخوری پر رو باید تند تند سر بزنی....که مغایره با عبورو مرور کم در محوطه......

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۱/۰۶/۲۵

    اگرمقدارغذابرای مرغدارمشخص باشدتابتواندهوادهی کاملتری را اعمال نماید یابهتراینست همان مقدار دان را در دفعات بیشتری در اختیار مرغهاقرار دهیم

    پاسخ...
  •  

    محمد شیراز گفت : ۹۱/۰۶/۲۵

    با سلام .بنظر من اگر مقدار دان مصرفی روزانه قابل کنترل ومشخص باشدو انرا به دفعات بیشتری تقسیم نماییم و هوا دهی مناسبی که درتمام نقاط سالن بطور یکنواخت وسرعت باد مناسب وتخلیه هوای خوب داشته باشیم به پرورش کمک خوبی میکنیم ارزوی موفقیت برای زحمتکشان بی پشتیبان

    پاسخ...
  •  

    دکتر محمدي - اروميه گفت : ۹۱/۰۶/۲۷

    با سلام خدمت دوستان دامپزشک و مرغداران عزيز و زحمتکش : همه مقالات و تاليفات علمي صرف نظر از پايه علمي نويسنده مي تواند حاوي مطالب قابل قبول و منطبق بر تجربيات مثبت و يا واجد مطالب غير قابل قبول و نادرست باشد . ولي بايد توجه داشته باشيم که قسمتها و مطالب مفيد مقالات ارائه شده را با مشورت گرفتن از اساتيد علمي و تجربي صنف خويش در واحدهاي خود بکار برده و از فوايد آن بهره مند گرديم . با آرزوي سربلندي ايران و ايراني در تحقق شعار توليد ملي و کار و سرمايه ايراني

    پاسخ...
  •  

    ابولفضل فراهانی گفت : ۹۱/۰۶/۳۰

    با تشکر از مقاله خوبتون کاملا موافقم با نظرتون

    پاسخ...
  •  

    مجتبی گفت : ۹۱/۰۶/۳۰

    لطفا این سوال منا جواب بدین.چرا با اینکه مرغها واکسینه میشن بازم همون بیماریها را میگیرن.همیشه نیوکاسل و انفولانزا دارم.باید چه کنم

    پاسخ...
  •  

    افشین حیدری نیا گفت : ۹۱/۰۷/۰۲

    با تشکر از مطالب ذکر شده. یادآور میشوم بیماری SDS یا مرگ ناگهانی است نهDSS

    با تشکر

    پاسخ...
  •  

    بهرام علی پور گفت : ۹۱/۰۷/۰۳

    باسلام به خدمت کلیله کسانی که جدیدا قصد راه اندازی مکان تولیدی رو دارن میخاستم بگم که طرح خودتونو راه بندازید اگه حمایت شدید که شدید ولی اگه نشدید سریع تغییر کاربری بدید و تبدیلش کنید به تالار برگذاری مراسم البته با این حمایت احتمال زیاد همه باید تغییر کاربری بدن با تشکر از حمایت مسئولین محترم

    پاسخ...
  •  

    سینا صابر گفت : ۹۱/۰۷/۰۸

    مقاله غیر علمی بود

    پاسخ...
  •  

    ُسامان گفت : ۹۱/۰۷/۱۸

    آیاجوجه مرغ هاازخوردی تابزرگی به حرکت کردن وادار شوند که راه بروند یاخیر؟

    پاسخ...
  •  

    یاسین ویسی گفت : ۹۱/۰۷/۲۷

    به نظر من این نظر شخصی شماست ولی من یک برنامه رو مرغداری اجرا می کنم که در طول دوره که 50 روز است مرغ ها وزنی معادل 3.2 تا 3.6 کیلوگرم است البته این رو یاد آور بشم که همیشه ده درصد تلفات پابرجاست. درطول دوره 50روزه 25 روز رو در خاموشی کامل به سر می برند و 25 روز فقط دان می خورند .البته طریقه صحیح داروها خیلی مهمه و واکسن ها و غیره

    پاسخ...
  •  

    هادی سنندجی گفت : ۹۱/۰۷/۲۸

    کاملا موافق این مقاله هستم وامیدوارم دوستان مرغدار هم رعایت کنند

    پاسخ...
  •  

    امير گاراژيان گفت : ۹۱/۰۷/۲۸

    پيشنهاد من اينه كه بايد مرغدار از دو نوع دان استفاده كند يكي دان پليت شده و ديگر اينكه ذرت و سويا نصف مصف استفاده كنيم اينطوري مشكلي از لحاظ آب آوردگي بوجود نمياد و اينكه يك مرغدار نميداند در داخل دان پليت از چه نوع كيفيت ذرت و سويا استفاده ميشود . آرزوي موفقيت براي تمام مرغداران عزيز

    پاسخ...
  •  

    محمد رضا جاهدی گفت : ۹۱/۰۷/۲۹

    با سلام.20 ساله مرغدارم.سکته خیلی کم تو سالنهام دارم.موافق مقاله فوق نیستمچرا دان زمانی که میمونه جوجه دان نرمه رو نمیخوره.و متاسفانه پرت دان رو بالا میبره.البته من با خاموشی هم کاملا مخالفم.ولی معتقدم باید شدت نور رو کم کنیم.البته بزرگترین مشکل مرغدار.واکسنهای بسیار مشکلزا میباشد

    پاسخ...
  •  

    سعید قاسمی گفت : ۹۱/۰۸/۰۲

    سلام
    به نظرم علمی نیست
    اگه کارگر درست و بدون وارد کردن استرس ورود و خروج کنه مشکلی نیست حتی اگه مرغها بهش عادت کنن که مفید هم هست دانشمندان سوئدی دریافتند که غذا دادن به جوجه با دست باعث سلامتی و عملکرد بهتر جوجه نسبت به بقیه شده
    با تشکر

    پاسخ...
  •  

    ابوذربسطامی اسداباد گفت : ۹۱/۰۸/۰۳

    باسلام من 23سالمه بابام 30ساله مرغداره تازه ازسربازی برگشتم رفتم توکار مرغداری تجربه نسبتاخوبی دارم ولی این مغاله بامرغداری سنتی ماجور درنمیاد

    پاسخ...
  •  

    احسان گفت : ۹۱/۰۸/۰۵

    12سال مرغدارم بامقاله موافق نیستم تجربه.اب هوای منطقه ای شرط موفقیت است.به امید موفقیت همهی مرغداران زحمتکش.

    پاسخ...
  •  

    م تیموری گفت : ۹۱/۰۸/۰۸

    مطالبی که عنوان شده این را میرساند که محقق ارجمند فراتر از تجربه و علم به مباحث نگریسته و از عمق وجود به رفتارشناسی طیور پرداخته و جای تشکر دارد
    جسارتا اضافه میکنم که زمانی میتوان خوراک را بصورت آزاد در اختیار گذاشت که بصورت پلت شده باشد و همانطور که دوست عزیزمان گفت مواد نرم که ریزمغذی ها هستند در پایان باقی نماند
    ضمن اینکه در فارمهای سنتی میتوان با لباسها آبی یا سبز وارد شد تا کمترین استرس بوجود آمده وSDSکمتری رخ دهد
    در مجموع سپاسگزارم

    پاسخ...
  •  

    آزاد محمدی گفت : ۹۱/۰۸/۰۸

    کاملا موافق ای مقاله هستم وامیدوارم دوستان مرغدار هم رعایت کنند

    پاسخ...
  •  

    سيد رضا موسوي ندوشن گفت : ۹۱/۰۸/۱۰

    lمقاله خوبي بود با تشكر از شما

    پاسخ...
  •  

    حاتمی گفت : ۹۱/۰۸/۱۰

    با عرض سلام و تشکر از مقالتون
    اگه این مفالرو برا یه سالندار که حدافل ده ساله مرغ بزرگ میکنه بخونیم زیاد استقبال نمیکنه ازش.
    تجربه نشون داده چیزای اصلی تو مدیریته فارم تنظیم هوا با توجه به سن گلست.بقیه چیزا موثر هست اما نه تا این حد.
    بعدشم همه اینا بستگی به سالم بودنه جوجه یک روزه داره.
    که متاسفانه تو ایران...

    پاسخ...
  •  

    رامین رحمانی گفت : ۹۱/۰۸/۱۰

    خیلی ممنون

    پاسخ...
  •  

    سامان احمدی گفت : ۹۱/۰۸/۱۲

    منم این موارد تجربه کردم و کاملا با این مقاله موافقم

    پاسخ...
  •  

    حسین قربانی گفت : ۹۱/۰۸/۱۲

    سلام دوست عزیز . بنده عقیده شما را در مورد سندرم ناگهانی مرغ گوشتی خواندم و کاملا صحیح است ودر مورد مقابله با این عارضه هم نظر صحیحی داده بودید . دلیل مخالفت عدهای از مرغداران اگر مقرضانه لجوجانه نباشد . دلیل آن است که سالن وتجهیزات استاندارد ودان استاندارد با ترکیبات کامل و بلت شده استفاده نمی شود . باکمال تشکر

    پاسخ...
  •  

    حسین قربانی گفت : ۹۱/۰۸/۱۳

    با عرض سلام . نظر کلی در باره مرغداری گوشتی به عرض می رسانم که مرغداری در کشور ما یک ریسک است. وحال برای مدیریت ریسک باید هزینه درستی انجام داد . ازجمله سالن مرغداری و دان مصرفی وجوجه یک روزه . و خیلی مهم است که جوجه یک روزه سالم باشد. در عیر این صورت از هر لحاظ باختیم. ازجمله واکسن که اگر برای چنین جوجه هایی مصرف شود بیماری را تشدید کردیم.

    پاسخ...
  •  

    علیرضا اردکانی گفت : ۹۱/۰۸/۱۹

    با سلام برای این مقاله خوبتان باید گفت که واقعا به خال زدید و مشخص است که تجربه زیادی را در این کار صرف کردید من هم یک مرغداری هستم و حتما دستورات شما را بکار خواهم بست امیدوارم که بقیه هم قدر شما را بدانند

    پاسخ...
  •  

    غلامرضا اسلامی گفت : ۹۱/۰۸/۱۹

    باتشکر از مقاله خوبتان مطمئنا به یکی از بزرگترین مشکلات در مرغداری اشاره کرده اید که بیشترین بحران ها را در سالن های مرغداری ایجاد می کند ما حتما منتظر مقالات با ارزش دیگر شما هستیم

    پاسخ...
  •  

    رحمت قبادیانی گفت : ۹۱/۰۸/۲۱

    مرغدار بدبخته.هر چقدر مقاله هم بخوانه بدبخته.همه دارن ازش میخورن.بجای استرس مرغها یک نفر پیدا بشه برای استرس خود مرغدار مقاله بنویسه

    پاسخ...
  •  

    تيمور الحق گفت : ۹۱/۰۸/۲۶

    اين مقاله را نمي پسندم

    پاسخ...
  •  

    سامان جعفری گفت : ۹۱/۰۸/۲۶

    با تشکر از مقاه خوبتون.کاملا موافق نظر شما هستم .

    پاسخ...
  •  

    نتنت گفت : ۹۱/۰۸/۲۷

    سلام در رابطه با سکته باید بگم نوع جدیدی امده مراقب باشید ابگرم کن کاره گر ا برقی بود اتصالی پیدا کرد و نیپلها برق دار شد وسکته فراوان

    پاسخ...
  •  

    علی محمدی گفت : ۹۱/۰۸/۳۰

    با تشکر از مقاله خوبتون.لطفا کسانی که تجربه کافی در مرغدای ندارن به زحمات طرف توهین نکنن

    پاسخ...
  •  

    سینا احمدی گفت : ۹۱/۰۸/۳۰

    اخرش نفهمیدم مرغداری سود یازیان؟

    پاسخ...
  •  

    شایان قادری گفت : ۹۱/۰۹/۰۱

    بنظر من مشکل مرغدارا بی پولی .نقدینگی ندارن .که کیلوی دان برای 2ماه کیلویی 100تومان گرونتر

    پاسخ...
  •  

    s.m گفت : ۹۱/۰۹/۰۳

    نمی شود مقاله را کاملا رد یا قبول کرد. تجربه تعیین کننده است. البته استرس خوب نیست این خیلی قابل قبول است اما نحوه کنترل استرس بسته به تجربه و نیروی انسانی کاربلد دارد.

    پاسخ...
  •  

    امین اصفهان گفت : ۹۱/۰۹/۱۵

    بهترین راه برای موفقیت در کار مرغداری به جای مشورت با دکتر دامپرشک از تجربیات دیگر مرغداران وهمفکری کارگر باتچربه ی مرغداری استفاده کردباتشکر از شما

    پاسخ...
  •  

    سوما گفت : ۹۱/۰۹/۱۸

    مطالب جالب بود ،مرسی

    پاسخ...
  •  

    آنا... گفت : ۹۱/۰۹/۱۹

    ممنون ازمقاله های جالب وخوندنی تون-لطفا درمورد آسیت وروشهای مبارزه با اون بنویسین باتشکر.

    پاسخ...
  •  

    دکتر شیرزادگان گفت : ۹۱/۰۹/۲۳

    با سلام حضور تمامی مرغداران عزیز
    مقاله ارائه شده مانند استرس گله و ارتباط آن با کاهش مرگ ناگهانی و تعداد دیگری از مقالات تاحدودی معقول به نظر می رسد ولی بعضی از مطالب منبع قابل استناد نداشته و پیشنهاد می شود تا مرغداران گرامی قبل از بکار گیری از این مطالب در امر پرورش، با کارشناسان این رشته نیز مشورت بعمل آورند. با تشکر

    پاسخ...
  •  

    اسماعيل دهقانيان گفت : ۹۱/۰۹/۲۵

    سلام من تمامي مقالات را باكمال دوست دارم چون هر نظريه اي با يك سري تحقيق به مقاله تبديل شده حتي با هر خطاي كه باشد مابايد فقط تجربه بيشتري كسب كنيم چون هرچه تجربه بيشتر ي كه كسب شود مشكلات هم بيشتر خواهد شد.ولي ركن اصلي در مرغداري كاري به ساخت وساز 100درصدي مدرن ندارد ان تجربه هست كه مي تواند ضريب تبديل خوبي را برملا نمايد گرسنگي در مرغداري ركن اساسي توليد است نه اينكه دان خوري را پركرد اسيت وسكته را چكاركرد هوادهي درمرغداري ركن دوم درصورتي كه هوادهي عالي بدون سرماخوردگي باشد هرچه دوست داري دان بده چراكه درتابستان اسيت نيست چون هوادهي بيشتر از ميزان مورد نياز دردسترس مرغ هست ركن سوم دماي پايين از روز اول عادت دهيم با دماي كم مرغ عمل اوريم تا چربي مرغ كه با اين دان گران جمع مي شوداز دست نرود.ركن چهارم بهداشت وورود انواع دام ازجمله گوسفند در اطراف مرغداري حال بد نيست بدانيد مرغداري ما هروقت در مسير كوچ عشاير قرارگرفت 50درصد تلفات ما هم بيشتر شد

    پاسخ...
  •  

    بهزاد معروفی گفت : ۹۱/۰۹/۲۵

    باتشکر از مقاله خوبتون.اقای قربانی لطفا در مورد سالنهای باعرض 30*100 بیشتر توضیح نمایید.

    پاسخ...
  •  

    یوسفی گفت : ۹۱/۰۹/۲۷

    اگه کسی چیزی بلد باشه مرغدار براش وقت مقاله خوندن و مقاله نوشتن نمیزاره

    پاسخ...
  •  

    علی .اس گفت : ۹۱/۰۹/۲۸

    باتشکرازمقالتون50درصد+

    پاسخ...
  •  

    فروغ آشتیانی گفت : ۹۱/۰۹/۲۹

    مطالب با اینکه منابع علمی قابل استناد نداره اما با توجه به منابع علمی و عملی دیگه کاملا درست به نظر میرسه. ممنون از مقاله کاربردی شما

    پاسخ...
  •  

    فرهاد گفت : ۹۱/۱۰/۰۱

    مرغدار جماعت کارش شده ازمایش کردن نظرات بقیه باشه رو مقالتون کارمیکنم اگه جواب داد بهت خبرش میدم.

    پاسخ...
  •  

    alireza hosein zadeh گفت : ۹۱/۱۰/۰۳

    از 53 تا حالا مرغدارم ولی هر کاری کنید نمی تونید مانع از رفتن کارگر به سالن شید آره تو مرغداریای ا ستورالیا و هلند هوچین چیزی ممکن......

    پاسخ...
  •  

    جعفر کرییمی گفت : ۹۱/۱۰/۰۴

    با تشکر از مقاله خوبتون،ولی مشکلی اصلی مرغدار نقدینگی

    پاسخ...
  •  

    اسماعیل نهاوندی گفت : ۹۱/۱۰/۰۶

    بعضی از این نکات منطقی بوده و اکنون نیز اجرا می کننم. بعضی دیگر را بعد از کمی مشورت به حالت گسترده و یا محدود اجرا خواهم کرد. اما بحث در این است که بنده با 23 سال سابقه حاضرم راهکار های جدید را تجربه و یا لااقل بررسی کنم. اما بعصی هم صنفان به شدت با روش های غیر سنتی مبارزه و بعضی ظاهرا متخصیصین نظرات توهین آمیز ارسال می کنند.

    پاسخ...
  •  

    دانشور شهرام گفت : ۹۱/۱۰/۰۷

    بنده اعتعقاد دارم از روز اول دمای سالن کم باشد وجوجهارا باصداهای مختلف اشنا کرد دوم گرما از سطح زمین به بالا بیاد سوم هر صد جوجه جای مشخص داشته باشد تا بتونیم مرغ وخروس را از هم جدا وظعیفها را جدا کنیم چهرم لوله هایی از کف زمین به سقف بزنیم تا گازهای تولید شده به راحتی به بیرون حدایت شوند بعد از شلنگهای نوری ابی رنگ استفاده کنیم

    پاسخ...
  •  

    حسین حسین پور گفت : ۹۱/۱۰/۱۱

    مقاله فوق هم داری نکات درست و هم نکات نا درست بود. به طور مثال اصلا دقت نگردید که همشه پر بودن داتنخوری ها اگر نوع دان دستی باشد باعث عادت مرغ به خوردن دان های درشت از جمله گندم و ذرت میشه و به اصطلاح مرغدار ها ته ریل ها نرمه ها رو نمیخورن!اما نکات ارائه شده درصورت اعمال 100 درصد نکات مثبتش خیلی بیشتر از نکات منفی اون هست. درمورد عدم احساس کمبود امروزه به این نتیجه رسیدن که ایجاد کمبود دان یا به اصطلاحی دانم دادن های متاوب در گله ها به شکلی که در هر سیکل 6 ساعته تا 8 ساعته 1 ساعت فقدان دان در گله وجود داشته باشه باعث افزایش جذب و راندمان گله خواهد شد!

    پاسخ...
  •  

    جمیل وکیل گفت : ۹۱/۱۰/۱۳

    با شتکر از مقله خوبتون واقعا من این راهکارهای شما را تجربه کرده ام

    پاسخ...
  •  

    محمدامامی گفت : ۹۱/۱۰/۱۶

    ممنون ولی مشکل اصلی مرغداران بخصوص کسای که ازدان آماده استفاده میکنن مشکل بیماری ورم روده است خواهشا دراین موردم مقاله بدین تشکر.

    پاسخ...
  •  

    علی رحمتی گفت : ۹۱/۱۰/۲۷

    مقاله قابل استفاده برای 30درصد مرغداران است 70درصد پیشرفته ترازاین نظرهاهستند کاملتر توضیح دهید خواهش میکنم

    پاسخ...
  •  

    هادی علیزاده گفت : ۹۱/۱۱/۰۷

    با تشکر مقاله شما کاملا تجربی و درست است به نظر من مشکل اصلی جوجه است البته در صورتی که پرورش صحیح باشه

    پاسخ...
  •  

    سمیه جام شیر گفت : ۹۱/۱۱/۰۸

    سلام مقاله خوبیر بود در بحث پرورش طیور استرس امری است که کاهش ان داشتن دوره موفق است.

    پاسخ...
  •  

    دلشاد لارستان گفت : ۹۱/۱۱/۱۰

    بنظر بنده بدنست امادرباره دان پلت حکم درستی نمی کند تجربه درکار مرغ ما فوق اینهاست واما درصنعت مرغ هرچقدرهم علم وتجربه داشته باشی بازهم کمه

    پاسخ...
  •  

    محسن فارسی گفت : ۹۱/۱۱/۱۹

    با سلام ممنون از مقاله جالب شما بنظرم کمی جای تامل دارد و کمی کارشناسی بیشتر ولی در کل خوب بود من حتما استفاده میکنم از نظریاتتون موفق باشید

    پاسخ...
  •  

    علیرضا سهرابی گفت : ۹۱/۱۱/۲۷

    کاهش استرس درسته اما تو مرغداریهای سنتی ما بعضی چیزا اجتناب نا÷ذیره بعضی نکاتش درسته

    پاسخ...
  •  

    امیرحسین کریمی گفت : ۹۱/۱۱/۳۰

    مرغدار 110000 قطعهای ورامین هستم تا حدودی مطالب شما را قبول دارم لطفا در مورد مقابله با بیماریهای ویروسی نظر دهید

    پاسخ...
  •  

    پیمان خضری از ارومیه گفت : ۹۱/۱۲/۰۱

    با سلام به نظر من مهمترین چیز بعد از دان هوا هستش بعدش بستر اگه اینارو خوب کنترل کنیم ومیزان نشاسته دان رو بالا ببریم بهترین و سالمترین مرغ رو داریم اینارو تجربه کردم که میگم.

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۱/۱۲/۰۸

    1. هوا
    2. هوا
    3. هوا

    پاسخ...
  •  

    مهراب حاجی پور گفت : ۹۱/۱۲/۱۰

    با سلام ممنون از مقاله خوبتان ...

    پاسخ...
  •  

    جهانگير ازادبخت گفت : ۹۱/۱۲/۱۱

    هر روز درباره مرغ چيزاي جديد ميكن ولي متاسفانه با وضعيت امروزي نمدونم مرغدار ميتونه اينهمه ازمايش را انجام بده يا نه

    پاسخ...
  •  

    آرین خورشیدی گفت : ۹۱/۱۲/۱۸

    منتظر مقالات خوبتان هستم

    پاسخ...
  •  

    واحدی گفت : ۹۱/۱۲/۱۹

    ممنون از مقاله خوبتون ولی این روش نیاز ب سالن خوب هست ک اونم سرمایه زیاد میخواد

    پاسخ...
  •  

    علی محمدی گفت : ۹۲/۰۲/۲۳

    کاملا موافق این مقاله هستم وامیدوارم دوستان مرغدار هم رعایت کنند

    پاسخ...
  •  

    امید گفت : ۹۶/۰۶/۲۸

    به نظر من همه جوانب پرورش مرغ در نظر گرفته نشده و فقط حول استرس با بزرگنمایی زیاد بحث شده است .

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۶/۰۷/۱۸

    بسم الله

    توجه توجه توجه توجه توجه
    برای الآن همه ی این راه حل ها و بحث ها بی فایده هست
    عزیزیان بازار مرغ رو دلال ها برداشته داره میره
    افتضاح افتضاح
    چندتا به قول خودمون کله گنده بازار دست گرفتن و دلال ها اجازه نمیدن هیچکس سود کنه دون مرغ و خرید مرغ آماده فروش ، انحصاری کردن . مرغدار رو بیچاره میکنن

    من بیهوده نمیگم اینهایی که دسوشون تو کاره خبر دارن
    حداقل استان یزد رو که من خبر دارم کاااااملا همین طوره
    من خودم کاملا بررسی کردم
    میگد نه!!!
    برید یه دور مرغ بریزید میفهمید چه دلال بازی هست و چه برسرتون میاد
    من نه مرغدارم که بخوام دفاع کنم نه حاضرم تو این وضع برم کار مرغداری

    حالا هرکه هر انتفادی میخواد بکنه
    من حقیقت و گفتم حرفمم زدم تا وجدانم راضی باشه


    خواهشا مدیر محترم سایت اگه دلش میسوزه برا مردم و خودش ، قصد جسارت ندارم دلال نیست ، متن حقیر رو بزاره
    تا یه عده بیچاره نشن

    یا علی التماس دعا

    پاسخ...
  •  

    شایان خیری گفت : ۰۰/۰۳/۲۸

    سلام خسته نباشید من مرغداری پانزده هزاری دارم جوجه هایم 34روزن به یک دفعه گی از دان افتادن دمای سالنم خوب است ۲۹میخواستم بدونم علتش چیست ممنون میشم

    پاسخ...
  •  

    محمود جمالی گفت : ۰۰/۰۸/۱۶

    سلام دوستان عزیز .بنده حدود 3 سال است در مرغداری کار میکنم.به نظرم هر نظریه ای در مرغداری میتواند جالب توجه باشد ولی باید با آزمایش و روش علمی بررسی شود یعنی باید یک سالن مرغداری آزمایشگاهی داشت و در وضعیت مشابه برای نیمی ازمرغها دان همیشه باشد و نیم دیگر نه .تا درپایان بتوان وضعیت گله را از جمیع جهات بخصوص سکته با هم مقایسه کرد و نظر داد .و این موضوع تفاوت ما با کشورهای پیشرفته است چرا که در آنجا سازمانهایی که امکان آزمایش علمی دارند نظریه های متفاوت را عملا آزمایش میکنند و اگر پاسخ داد آنرا در اختیار مرغداری ها میگذارند تا راندمان کار بالا برود اما در کشور ما متاسفانه اصلا چنین چیزی نیست وهر مرغداری سلیقه ای و عمدتا سنتی عمل میکند .به نظر من این فرضیه در اجرا ایراداتی دارد که برخی دوستان بدان اشاره کردند از جمله اینکه 1- حداقل در هفته اول پرورش، باید جوجه را حرکت داد تا زرده برطرف شود و درگیر بیماری های روده ای بعدی نشود 2-ضمنا در اجرای این برنامه حتماباید تا پایان دوره پرورش ازدان پلیت استفاده نمودکه هزینه آن بالا میباشد چون دانی که خودمان بعد از هفته اول آسیاب و میکس میکنیم را جوجه فقط دانه های درشتش را که عمدتا شامل ذرت است میخورد و قسمت آردی شامل بخشی ازسویا ،کنسانتره ،نمک،جوش شیرین و...در دانخوری باقی میماند وکهنه میشود.3-در مورد استرس ،بنده کاملا با ایشان موافقم سالنهای ما باید به گونه ای طراحی شود که ما خیلی کم وارد آن شویم تا کمتر به مرغها استرس وارد شود 4-ضمنا با توجه به اینکه عمدتا مرغداران در ایران به خاطر وضعیت بداقتصادی خیلی بیشتراز ظرفیت سالن شان مرغ نگهداری میکنند و معمولا آبخوری و دانخوری های سالن مکفی نمی باشد استرس زیادی به مرغها وارد میشود. در پایان امیدوارم مسئولین با صرف بودجه مراکز تحقیقاتی در ایران مثل کشورهای پیشرفته عمل کنند تا ما هم در برخورد با چنین فرضیه هایی سر در گم نشویم و از بلاتکلیفی نجات یابیم .

    پاسخ...
  •  

    دکتر بدیعی گفت : ۰۰/۰۸/۱۸

    با سلام
    در این 2 سال اخیر مرغداری گوشتی حتی با تلفات 50 درصد اقتصادی است .شاید میزان زیادی ارز یارانه ای زیر خاک می رود ولی برای مرغدار جوجه تبدیل به گوشت شود که سود است و اگر تبدیل به تلفات شود دان باقیمانده ضرر را جبران می کند.حال با این شرایط آیا پرورش دهنده دنبال ارتقا ضریب تبدیل و یا شاخص کارایی گله میشود.ارز یارانه ای باید حذف شود و سازو کار حمایتی دیگری دنبال شود.

    پاسخ...
  •  
    ابولفضل حاجی گفت : در مورد پر نگهداشتن دانخوریها موافق نیستم چرا؟ 1با...

    وحید گفت : ۰۱/۰۸/۱۷

    در مورد مرغ تخم گذار حرف شما درست اما در گوشتی جواب نمیدهد

    پاسخ...
  •  
    محمد تقی اشرف گفت : من مشاور یکی ازمرغدارن در شهر سرخه سمنان هستم یک د...

    مصطفی گفت : ۰۱/۱۰/۰۴

    پوشیدن لباس آبی چون پرنده به این رنگ کور است باعث کاهش استرس میشه
    پرنده نیاز به بلند شدن داره ولی باید به آرامی انجام بگیره چون بعضی وقتها به دلیل مشکلات اندام حرکتی یا کمبود ویتامین و مواد معدنی تمایل به بلند شدن ندارند
    در زمستان چون تمایل به خوردن آب کمتره بایستی مزه آی را با شکر یا مولتی ویتامین خوب کرد و یا کمی در جیره نمک اضافه کرد تا پرنده آب بخوره در غیر این صورت غلظت خون و فشار خون باعث داره شدن رگ ها و پرخونی و مرگ میشود

    پاسخ...
  •  
    رضا مظلومی گفت : کاملا موافق ای مقاله هستم وامیدوارم دوستان مرغدار ...

    مرتضی ایوز گفت : ۰۱/۱۰/۲۴

    واقعا منم موافقم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com