مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام:
کارخانجات خوراک دام و طیور با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

کارخانجات خوراک دام و طیور با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: اکنون ۷۵۶ کارخانه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و کنسانتره بین ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارند اما با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.
« مجید جعفری» امروز (یکشنبه) در نشست مطبوعاتی خود درباره برگزاری ششمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان، نیاز کشور به خوراک دام بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن دانست و افزود: با وجود این ظرفیت علاوه بر تامین واحدهای تولیدی و پرورشی داخلی وارد فرایند صادرات این محصولات شوند که ارزآوری خوبی برای کشور در پی خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: اکنون در اکثر کشورهای دنیا مصرف نهاده‌های خام دامی در واحدهای تولیدی دام و طیور منسوخ است، حتی در ترکیه و اندونزی هم خوراک آماده مصرف برای دام، طیور و آبزیان استفاده می‌شود زیرا این خوراک به دلیل  نیم پز شدن عاری از هرگونه آلودگی است.

وی اضافه کرد: خوراک آماده مصرف دام، طیور و آبزیان به انضمام  داشتن ریز مغذی‌ها به یک غذای کامل تبدیل می‌شود که می‌تواند در نهایت در افزایش کیفیت محصولات پروتئینی اثرگذار باشد.

جعفری افزود: مصرف خوراک دام منجر به افزایش تولید و بهره وری می‌شود و در عین حال در ضریب تبدیل نقش بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با تاکید براینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت در نهاده‌های دامی را از بین می‌برد گفت:  به طور حتم آزادسازی نرخ ارز به نفع تولیدکنندگان است زیرا علاوه بر تامین کافی نهاده‌ها می‌توانند از محصول با کیفیت‌تر استفاده کنند.

طی سال‌های اخیر با تعیین نرخ ارز ترجیحی برای نهاده‌های بخش کشاورزی عده‌ای از این رانت بهره بردند به طوری که حتی یک کیلوگرم نهاده نیز با ارز آزاد وارد کشور نمی‌شد، اما با نرخ های آزاد این محصول در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار می‌گرفت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با بیان اینکه اکنون به دلیل محدودیت ارز دولتی نهاده کافی وارد نمی‌شود اظهارداشت: در صورت آزادسازی نرخ ارز مشکل کمبود و کیفیت نهاده‌ها برطرف می‌شود.

جعفری تصریح کرد: تفاوت چهار برابری ارز دولتی و ارز نیمایی باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود به طوری که یک تریلی سویا اگر در بازار آزاد به فروش برود ۳۰۰ میلیون تومان سود آوری دارد. این در حالی است که یک مرغداری در طول دوره پرورش، ۱۰ها تریلی از این خوراک استفاده می‌کند و اگر در بازار آزاد بفروشد سود سرشاری خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان کشور اضافه کرد: بنابراین اصلاح یارانه ارز ترجیحی به نفع تولید کنندگان و در نهایت مصرف کنندگان است. اما به نظر می‌رسد دولت باید برای کاهش آسیب‌ها در این بخش تدابیری بیندیشد.

وی تصریح کرد: تخصیص ارز ترجیحی به واردات نهاده‌های دامی طی سال‌های گذشته به نفع کارخانه‌های تولید خوراک دام و کنستانتره نیز نبود زیرا فاصله قیمتی بین نهاده‌های خام با ارز ترجیحی با خوراک آماده مصرف با نرخ ارز آزاد قابل رقابت نبود، اما در صورت آزادسازی نرخ ارز و کاهش این فاصله قیمتی به نفع تولید است که از خوراک آماده مصرف بهره ببرند.

توسعه بن دا فرآور


جعفری یکی از مشکلات عمده این بخش را قیمت دستوری خوراک دام دانست و گفت: امیدواریم با اجرای حذف ارز ترجیحی قیمت دستوری هم برداشته شود که به طور حتم موجب افزایش کیفیت تولیدات می‌شود.

وی اظهارداشت: از تخصیص ارز ترجیحی عده‌ای دلال سود می‌برند که حذف آن می‌تواند به نفع منافع ملی کشور باشد.

برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی خوراک دام، طیور و آبزیان از ۲۱ دی ماه
« مهدی مسعودی » دبیر اجرایی ششمین همایش بین المللی و نمایشگاه تخصصی خوراک، دام و طیور و آبزیان نیز گفت: حضور کارخانجات خورا ک دام بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در بهره وری تولید تاثیر دارند و می‌توانند با صادرات این محصولات ارزآوری داشته باشند.

وی افزود: این نمایشگاه با حضور ۷۰ شرکت داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود به طوری که در این مقطع زمانی دو شرکت روسی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

دبیر اجرایی ششمین همایش بین المللی و نمایشگاه تخصصی خوراک، دام و طیور و آبزیان از جایگزینی باقلای مصری به جای سویا خبرداد و اضافه کرد: یکی از این شرکت‌هاروسی با حضور خود در ایران تلاش دارد باقلای مصری را به جای سویا ارایه دهد که کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف سویای وارداتی را در پی خواهد داشت.

ششمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان از روز سه شنبه ۲۱ تا ۲۳ به مدت سه روز در بوستان گفتگو برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند از ۱۰ صبح تا ۱۸ بعدظهر از این نمایشگاه بازدید کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com