چگونه گوسفندان را چاق کنیم / اصول خوراک دهی به گوسفند

چگونه گوسفندان را چاق کنیم / اصول خوراک دهی به گوسفند
 اگر در زمینه پرورش گوسفند تازه کار هستید و تجربه‌ی چندانی درباره نحوه خوراک دهی صحیح به دام های گله‌ای که جدیدا اقدام به نگهداری از آنها می کنید، ندارید بایستی حتما برای رسیدن به ضریب تبدیل مناسب اطلاعات و دانش کافی در این حوزه را بدست آورید. اساسا با وجود طاقت فرسا بودن تحقیق و جست و جو، یک دامدار موفق باید در مورد تغذیه گوسفندان و باقی دام هایی که پرورش می دهد، نکات مختلفی را بیاموزد.
گوسفندان مانند حیوانات نشخوارکننده بر اساس هدف پرورش به مواد مغذی گوناگونی برای رشد حداکثری و تولید محصولات دامی، نیازمند هستند.
در این بخش چندین نکته‌ی کاربردی و مهم درباره پرسش فوق "چگونه گوسفندان را چاق کنیم ؟" خواهیم پرداخت. مطمئن باشید تنها با کمی دانش و رعایت یکسری موارد، به سادگی قادر به افزایش سوددهی کسب و کار دامپروری خود خواهید بود. حتی اگر بودجه کمی داشته باشید.

چرا تهیه یک جیره غذایی خوب و مقوی برای رشد گوسفندان مهم است؟
برآورده ساختن نیازهای غذایی حیواناتی همچون گوسفند به متعادل بودن جیره‌ای که در اختیار آنها قرار می گیرد، بسیار وابسته است. ایجاد بالانس بین هزنیه تمام شده تهیه جیره و تامین موادی همچون پروتئین، ویتامین ها و انرژی برای گوسفندان همیشه به عنوان چالشی اساسی برای دامداران شناخته می شود. علاوه بر این در حقیقت، اکثر مشکلات بهداشتی و شیوع بیماری در میان اعضای یک گله، به نوعی با تغذیه نامناسب گوسفندان گره خورده است. به عنوان مثال تغذیه بیش از حد میش های آبستن می تواند خطرناک باشد، در حالی که برای بره های پرواری کوچک، خوراک دهی کم و نامناسب، این حیوانات را مستعد ضعف و از دست دادن مقاومت بدنی در جهت مبارزه با بیماری های مختلف می کند.

برای اینکه به ارزان ترین قیمت ممکن ، بتوانید گوسفند زنده بخرید ، اینجا کلیک نمایید.

بعضی از مهم ترین مواد مغذی برای سالم نگهداشتن گوسفند :
•کربوهیدرات ها (بزرگترین قسمت جیره مصرفی گوسفندان)
•پروتئین (گران ترین بخش رژیم غذایی گوسفندان)
•نمک، مواد معدنی و ویتامین ها
•آب
•فیبر
عدم تامین کافی هریک از این مواد مغذی، روند تولید محصولات دامی یک گله را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و بروز بیماری های مختلفی را به دنبال خواهد داشت.


چرا جیره غذایی هر گله گوسفند باید به طور مخصوص تهیه شود؟
خب تا اینجای مقاله تقریبا با اهمیت تغذیه صحیح گوسفندان آشنا شدید و ممکن است با خود گمان کنید که با افزایش حجم خوراک دهی به گوسفندان می توانید به خوبی نیازهای غذایی این حیوانات را برآورده نمایید. با این حال بهتر است بدانید که تهیه یک فرمول مناسب برای آماده سازی جیره گوسفندان به معیارهای مختلفی وابسته است. نیازهای غذایی هر گله بسته به جنسیت، نژاد، هدف از پرورش و مرحله ای که در حال حاضر در آن قرار دارند متفاوت می باشد. به عنوان مثال در برخی فصول قوچ ها بیشتر از میش ها به غذا نیاز دارند، این در حالیکه در فصول آبستنی و شیردهی باید میش ها حجم بیشتری غذا دریافت کنند. در ضمن در نظر گرفتن صرفه اقتصادی تهیه علوفه برای یک شخص دامپرور که به دنبال سوددهی مناسب است، همواره باید دارای اهمیت باشد. از این رو پیشنهاد می شود که برای این منظور به افرادی جیره نویسی که از دانش و تجربه کافی برخوردار هستند، مراجعه نمایید.

مشکلات رایج تغذیه و خوراک دهی به گوسفندان :

پرورش گوسفند با گونه های دیگر جانوری:
گوسفند را می توان با حیوانات دیگر مانند بز، مرغ و خروس و ... پرورش داد، اما باید مراقب نحوه انجام آن باشید. مثلا نباید گوسفندان اجازه دسترسی به غلات یا مکمل های معدنی گونه های دیگر را داشته باشند. مصرف بیش از حد این گونه مواد غذایی، می تواند سبب بروز مشکلاتی همچون نفخ در میان اعضای گله شما شود و یا مسمومیت های غذایی همچون مسمومیت ناشی از مصرف زیاد مس را به وجود آورد. به طور کلی باید تمام مواد غذایی را از دسترس اینگونه حیوانات دور نگه دارید.

تغذیه با گیاهان سمی:
دامدارانی که در فصول گرم سال از مراتع و چراگاه های طبیعی برای تغذیه حیوانات خود استفاده می کنند باید در نظر داشته باشند که برخی از علف های هرز و گیاهان موجود در این مراتع برای تغذیه گوسفند زنده خطرناک تلقی می شوند. بررسی و پاکسازی مداوم چراگاه‌ها برای جلوگیری از پدید آمدن مسمومیت های غذایی ناشی از مصرف چنین گیاهانی مهم است.

خرد نکردن و مخلوط نکردن مناسب اجزای تشکیل دهنده جیره:
بررسی های مختلف نشان می دهند که بخش قابل توجهی از علوفه و غلات مصرفی حیوانات مثل گوسفند بدون هضم مناسب از بدن آنها خارج می شود. مهم ترین علت وقوع این مشکل مربوط به ناتوانی معده نشخوارکنندگان در تجزیه و تحلیل تکه های بزرگ جیره می شود. توصیه می کنیم گیاهانی همچون یونجه را حتما به صورت خرده شده در اختیار گوسفندان برای مصرف قرار دهید.

عدم در نظر گرفتن چراگاه کافی:
اندازه مرتعی که برای تغذیه گوسفندان خود نیاز دارید بسیار متغیر است. معمولا کیفیت و میزان علوفه مراتع برحسب میزان بارندگی، کیفیت خاک، نوع علوفه در حال رشد و نحو مدیریت مرتع متفاوت می باشد. معمولا گیاهان در طول سال با سرعت یکسانی رشد نمی کنند. یک هکتار مرتع در سال های پربارش می تواند نیازهای غذایی گوسفندان بیشتری را نسبت به همان یک هکتار در فصول خشک برآورده سازد.
دامداران که بیشتر به صورت سنتی به کار پرورش گوسفند زنده مشغول هستند ، با استفاده از تکنیک هایی همچون قسمت بندی مرتع و همچنین تعیین دقیق نیازهای غذایی گله خود می تواند، با کم ترین هزنیه به بهترین بازدهی دست پیدا کنند.


انواع خوراک برای گوسفند :
 
غلات :
گوسفندها عاشق غلات هستند. با وجود خوش خوراک بودن غلات، متاسفانه اگر مصرف آنها در جیره محدود نشود، با پرخوری بیش از حد این مواد مغذی از سوی این حیوانات بروز مشکلاتی همچون نفخ بسیار محتمل است. ریز یا آسیاب کردن این مواد به هضم سریع تر و بهتر آنها کمک خواهد کرد و منجر به کاهش ناراحتی های گوارشی برای گوسفندان می شود. استفاده کنترل شده غلات برای حیواناتی که نیازهای غذایی بالاتری دارند، مانند میش ها باردار در اواخر آبستنی مهم است.

یونجه و دیگر خوارک های ذخیره شده:
زمانی که مراتع پوشش گیاهی خود را از دست می دهند، بهترین منبع برای خوراک دهی به گوسفندان گیاهانی همچون یونجه ذخیره شده می باشد. گوسفندان می توانند بخش بزرگی از احتیاجات خود را از طریق خوردن گیاهانی همچون یونجه ، کاه و ذرت سیلو شده تامین کنند. ذخیره سازی صحیح برای جلوگیری از خراب شدن و کپک زدگی این گیاهان برای جلوگیری از خسارات مالی بسیار دارای اهمیت است.

مکمل های معدنی و نمک:
گوسفندها باید به مواد معدنی فرموله شده دسترسی کافی داشته باشند. درصد وجود مواد معدنی در اکثر گیاهان کافی نیست به همین خاطر توصیه می کنیم در مقادیر مشخص از مکمل های معدنی در جیره استفاده شود.

یک مکمل معدنی خوب حاوی مواد زیر می باشد:
کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، پتاسیم ، ویتامین دی، ویتامین ای، مس، آهن، روی و ... .
در ضمن قبل از استفاده، از اینکه مکمل خریداری شده حتما مخصوص گوسفندان باشد، اطمینان حاصل کنید.

روش درست برای خوراک دهی به گوسفند ( بهترین ترفندها برای پاسخ به سوال چگونه گوسفندان را چاق کنیم ؟) :

از تجهیزات مناسب و به روز استفاده نمایید:
استفاده از دستگاه هایی همچون فیدر میکسر برای تهیه خوراک مخلوط و ساخت آخورهای مناسب در امر تغذیه اصولی دام هایی همچون گوسفند، امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده اند. استفاده از آبشخور و آخورهای با اندازه‌ی کافی ضروری است زیرا به عنوان مثال گوسفند یونجه ای که زیر پا لگدمال شده باشد را دیگر نمی خورد. همین نکات ریز باعث کاهش میزان ضایعات و صرفه جویی پول شما خواهد شد. تنظیم ارتفاع آخور و آبشخورهای موجود در محیط دامداری باید به گونه ای باشد که سر حیوان به راحتی درون آن قرار بگیرد. همچنین همیشه باید به تمیز نگهداشتن قسمت های مختلف جایگاه نگهداری گوسفندان نیز دقت شود.

میزان خوراک مصرفی باید اندازه گیری شود:
به طور تقریبی هر گوسفند به ازای هر 450 گرم وزن بدن خود باید به جز سایر مواد مغذی حدود 15 گرم یونجه بخورد. اگر گوسفندان شما خیلی جوان یا خیلی پیر، باردار یا شیرده و یا بیمار هستند بسته به شرایط مختلف به غذای بیشتری نیاز دارند. این حیوانات همچنین باید روزانه 450 گرم فیبر بخورند. در کل برای اینکه خیلی دقیق قادر به کنترل وضعیت رشد تک تک دام های خود باشید، باید حجم خوراک مصرفی روزانه را اندازه گیری نمایید. یک روش خوب دیگر برای تشخیص اینکه گوسفندان شما کم یا زیاد تغذیه می شوند، بررسی وضعیت بدنی آنها می باشد. به عنوان مثال اگر با دست گذاشتن بر ستون فقرات گوسفندان، توده‌ی استخوانی زیادی را لمس کردید، حکایت از آن دارد که دام پرواری شما به حد کافی چاق نشده است.

چه چیزهایی را نباید به عنوان به غذا به گوسفندان داد؟

نان:
خیلی از مردم به اشتباه به گوسفند زنده نان برای خوردن می دهند. در مقادیر کم، احتمالا تاثیر خاصی نداشته باشد اما در حجم زیاد، به دلیل احتمال وجود کپک ها می تواند منجر به انتقال بیماری های مختلفی به این حیوانات شود.

سایر این مواد عبارتند از :
ریواس، سیب زمینی، شلغم، محصولات دامی، کلم بروکلی، یاس بنفش

چگونه می توانیم گوسفند زنده چاق و پروار در تهران خریداری نماییم؟
اگر کیفیت خوراک و تغذیه گوسفند زنده برای شما در هنگام خرید اهمیت دارد، در مرکز خرید بازار گوسفند تمامی این نکات در زمان پرواربندی همیشه به بهترین شکل ممکن توسط دامداران این مجموعه (سایت بازار گوسفند) رعایت می‌شود. پس چنانچه قصد خرید گوسفند زنده در تهران را دارید، توصیه می کنیم حتما از این سایت دیدن نمایید و پیشنهادات ارائه شده آن استفاده کنید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com