مقدمه ای ساده برای آنهایی که به صورت محلی یا تفریحی از جوجه خود نگهداری می کنند:
چگونه بفهمم که جوجه ام نر است یا ماده ؟

چگونه بفهمم که جوجه ام نر است یا ماده ؟
یک جوجۀ کوچک جوجه مرغ و یا جوجه خروس (cockerel) است. معمولاً از 4 تا 17 هفتگی را سن نوجوانی پرنده می دانند. جوجه ها را از روز 1 تا 18 هفتگی یا تا اولین تخم گذاری، با جیرۀ پیش دان و به دنبال آن با خوراک مخصوص مرغ تخم گذار تغذیه کنید.
همان طور که سنین نوجوانی ما نقش مهم و کلیدی در دوران بلوغ و بزرگسالی ما دارند، مرحلۀ نوجوانی جوجه ها نیز در آیندۀ مرغ ها اهمیت دارد. معمولاً در مرغداری های خانگی زیاد اهمیتی به دوران نوجوانی طیور نمی دهند اما مرحلۀ بسیار حائز اهمیتی است. در واقع این هفته ها سرشار از لذت هستند؛ جوجه ها به سرعت بزرگ می شوند، شخصیت های مجزا پیدا می کنند و در محوطه برای خود می چرخند. با توجه به اینکه تغییر و تحولات جالبی در این دوره دیده می شود، سؤالات متعددی هم در این خصوص وجود دارد که در زیر به برخی از آنها می پردازیم.

چگونه بفهمم که جوجه ام نر است یا ماده ؟

همچنان که طیور رشد می کنند، جنسیت آنها بیشتر مشخص می گردد. در سنین 5 تا 7 هفتگی دیگر بایستی به وضوح تفاوت های میان جوجه های نر و ماده را ببینید. در مقایسه با جوجه های ماده، تاج و آویز غبغب جوجه های نر زودتر رشد می کند و بزرگ تر است. سایز و اندازۀ جوجه های ماده معمولاً کوچک تر از جوجه های نر است. پرهای روی بال ماده ها بلندتر از جوجه های نر است اما در مقابل، پرهای دُم جوجه های نر بلندتر است.

انتقال جوجه ها از جوجه کشی به مرغدانی

جوجه ها را تا 6 هفتگی درون دستگاه گرم کننده نگه دارید؛ با بزرگ شدن جوجه ها در دستگاه گرم کننده بایستی برای هر پرنده 1 متر مربع فضا وجود داشته باشد تا احساس راحتی کنند. دما می بایست بین 21 تا 24 درجۀ سانتیگراد باشد تا آنها را برای رفتن به محیط خارج آماده سازد. آنها به گرمای کمتری نیاز دارند چرا که بزرگ تر شده اند و بهتر می توانند خود را با محیط انطباق دهند.
در اینجا نکاتی برای انتقال طیور از دستگاه گرم کننده به مرغدانی در سنین 6 تا 8 هفتگی.
1-گرمای تکمیلی را حذف کنید.
2-خود جعبۀ دستگاه را درون مرغدانی قرار دهید.
3-جوجه ها را به مرغدانی بیاورید در حالی که جعبۀ گرمازا هنوز در آنجا قرار دارد تا اگر جوجه ها بتوانند انتخاب کنند.
4-جوجه ها را نظارت کنید.
5-جوجه های جوان را از جوجه های بزرگ تر جدا سازید تا زمانی که به یک اندازه برسند.

تا چه مدت بایستی جوجه ها را با خوراک پیش تغذیه کنیم؟

با بزرگ شدن جوجه ها بسیاری از مرغداران نمی دانند که چه موقع بایستی جیرۀ خوراک آنها را تغییر داد. برنامۀ خوراک آنها از 1 روزگی تا 18 هفتگی یکیست و تغییر نمی کند. یعنی تا 18 هفتگی بایستی از جیرۀ کامل پیش دان برای آنها استفاده کنید. خوراک های پیش دان پروتئین بالاتر و کلسیم کمتری در مقایسه با خوراک مرغ های تخمگذار دارند. برای طیور تخمگذار خوراک پیش دانی را تهیه کنید که 18 درصد پروتئین و حدود 1.25 درصد کلسیم داشته باشد. برای مرغ های گوشتی و گله های طیور ترکیبی، پروتئین جیرۀ خوراک بایستی حداقل 20 درصد باشد.
کلسیم زیاد می تواند برای رشد آنها مضر باشد اما خوراک کامل پیش دان، متعادل و برای رشد طیور مفید است. عناصر دریافتی منجر به رشد پرها، ماهیچه و استخوان طیور می گردد. پریبیوتیک و پروبیوتیک از سیستم ایمنی و گوارش محافظت می کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com