چشم اندازی قوی برای تولیدکنندگان مرغداری آسیا در سال 2019 میلادی

چشم اندازی قوی برای تولیدکنندگان مرغداری آسیا در سال 2019 میلادی
در سال جدید میلادی نیز، آسیا بار دیگر بهترین اقتصاد را ارائه خواهد داد اما وضعیت هزینۀ تولید برای مرغداران این منطقه به چه صورت خواهد بود؟
در سال میلادی جاری چشم اندازها برای تولید کنندگان مرغداری آسیا نیز همانند سایر نقاط جهان، بسیار مثبت تلقی شده است.
طبق برآوردها، رشد اقتصادی منطقه بالای 5 درصد پیش بینی شده که اگرچه این رقم کمتر از رقم سال 2018 است اما با اینحال، همچنان امسال هم بالاترین میزان رشد در جهان را دارد.
در رابطه با صنعت مرغداری آسیا وجود برخی فاکتورها نظیر افزایش درآمد مصرف کنندگان و متعاقباً افزایش تقاضا، وجود ذخائر خوراک کافی در برخی کشورها، و عدم شیوع گستردۀ بیماری انفولانزای حاد مرغی در نهایت منجر به رسیدن به مرحله ای شده که سال 2019 میلادی را خوب و مثبت نشان دهد؛ اگرچه وجود برخی تهدیدات برای این منطقه همچنان وجود دارد.

افزایش بی سابقۀ قیمت ها در چین
بد اقبالی صنعت گوشت خوک چین موجب شد تا اکثریت مصرف کنندگان به سمت گوشت مرغ روی آورند. پیش از شیوع بیماری تب خوکی افریقایی که در آگوست 2018 بود، وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی کرد که تولیدات گوشت مرغ چین با 3 درصد رشد به 12 میلیون متریک تن افزایش خواهد یافت. شاید اکنون این پیش بینی اندکی کم لطفی به نظر آید. افزایش تقاضا تنها عامل تأثیرگذار در این صنعت نبوده بلکه تولید کنندگان از بهای مطلوب خوراک نیز ذینفع گردیده اند. اما با اینحال، در نتیجۀ ممنوعیت های تجاری متعدد، محدود شده اند.
انتظار می رود که تولید، مصرف و واردات چین در سال جاری افزایش یابد و حتی در صورتیکه بازار داخلی قادر به پاسخگویی تقاضا نباشد، واردات را افزایش دهد. علیرغم وجود برخی مشکلات و با وجود آنکه در آغاز سال چین بیشتر وارداتش را از تایلند و کشورهای اروپای شرقی داشت اما برزیل همچنان بزرگترین صادر کننده به این کشور خواهد بود.
به دنبال مناظرات تجاری با امریکا، چین قادر خواهد بود که واردات خود از این کشور را از سر بگیرد چرا که به دنبال شیوع انفولانزای مرغی، واردات تولیدات امریکا به چین از سال 2015 میلادی ممنوع شده بود.  بالاترین میزان صادرات محصولات مرغداری از امریکا به چین در سال 2008 میلادی و به ارزش 722 میلیون دلار بود.
چنانچه نتیجۀ مذاکرات تجاری میان چین و امریکا منفی شود، نه تنها بر روی اقتصاد چین بلکه بر روی اقتصاد سایر کشورهای منطقه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

اندونزی
اندونزی سال 2018 میلادی را با اُفت قیمت مرغ گوشتی و کاهش درآمد تولید کنندگان زنجیره ای به اتمام رساند. در حالیکه انتظار می رود تقاضا در دراز مدت همچنان افزایش یابد اما رشد در سال جاری ثابت به نظر می رسد.
به گزارش Rabbobank، انتظار می رود که در نیمۀ اول سال جاری عرضۀ جوجۀ یک روزه محدودتر گردد اما در نیمۀ دوم سال بهتر شود.
اگرچه بخش تولید مثل و پرورش در سال گذشته سودآوری بیشتری داشته اما با وجود مشکلات در سایر بخش ها مانند قیمت بالای خوراک جبران شده است.
از سال های آغازین دهۀ جاری مصرف گوشت مرغ و ماکیان به طرز چشمگیری افزایش یافت؛ اما از آنجائیکه سرانۀ مصرف گوشت در برخی کشورها نسبتاً کم است پتانسیل برای رشد بیشتر وجود دارد.

رشد ثابت و پیوسته در ژاپن
برای تولیدات مرغداری ژاپن نیز در سال جاری رشدی ثابت و پیوسته پیش بینی شده که در واقع تداوم همان رشد 2 درصدی است که برای سال 2018 میلادی برآورد شده بود.
انتظار می رود که تولیدات تا پایان سال به 1.73 میلیون متریک تن برسد. چشم اندازها در رابطه با صنعت مرغداری ژاپن بسیار رقابتی است و رویۀ خارج سازی تولید کنندگان کوچک از بازار به نظر می آید که ادامه داشته باشد و تولیدات گوشت مرغ اگرچه بیشتر شده اما تعداد تولید کنندگان کمتر شده است.
مصرف نیز اگرچه با آهنگی آهسته تر از سال گذشته، اما با 2.5 درصد رشد به 2.835 میلیون متریک تن می رسد. وزارت کشاورزی امریکا نیز خاطر نشان ساخته که جمعیت سالخورده و افزایش شهرنشینی همچنان به افزایش تقاضا برای غذاهای آماده دامن می زند. همچنین تمایل آنها به مصرف گوشت سینه بیشتر از گوشت ران است که معمولاً پُرطرفدارتر محسوب می شود.  
طبق پیش بینی ها واردات گوشت مرغ ژاپن در سال جاری 3 درصد افزایش خواهد یافت. اما در مقابل این چشم انداز مثبت، Rabobank اشاره می سازد که در آغاز سال جاری قیمت گوشت مرغ در این کشور بسیار تحت فشار بود و میزان ذخائر و موجودی آن به طرز چشمگیری بالاست. این نکته چشم انداز بازار ژاپن را بسیار رقابتی نشان می دهد.

تایلند
برآوردها حاکیست تولیدات گوشت مرغ تایلند با 4 درصد رشد به 3 میلیون متریک تن برسد. با توجه به اینکه این بخش تا پیش از این با قیمت های بالای خوراک و قیمت های پایین تر از سربه سر برای مرغ گوشتی در تکاپو بوده، اما چشم اندازها برای آن نسبتاً مثبت قلمداد می گردد. به نظر می رسد که مصرف گوشت مرغ در این کشور 4 – 3 درصد در سال گذشته رشد داشته و در حالیکه این رشد در سال 2019 نیز همچنان ادامه دارد اما طبق برآوردها با آهنگی آهسته تر یعنی 2 درصد رشد خواهد بود. رشد مصرف در بخش غذاهای آماده و فست فود بیشتر و در حدود 6 – 5 درصد خواهد بود. با اینحال بایستی خاطرنشان بود که 70 – 60 درصد از خرید گوشت مرغ تایلندی ها هنوز هم از بازارهای سنتی تره بار صورت می گیرد.
سال گذشته صادرات گوشت مرغ تایلند 8 درصد رشد داشت و پیش بینی می شود که در سال جاری نیز با 6 درصد رشد بیشتر به 870 هزار متریک تن برسد.
Rabobank چشم انداز صنعت مرغداری تایلند را رقابتی و چالش برانگیز برآورد می کند. مدیریت صحیح در رشد تولیدات تأثیر خواهد داشت و به رفع مشکل مازاد موجودی ها در سال 2018 و متعاقباً بهره وری کمک خواهد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com