پیش‌بینی تولید بیش از ۳.۷ میلیون تن گوشت مرغ و تخم‌مرغ

پیش‌بینی تولید بیش از ۳.۷ میلیون تن گوشت مرغ و تخم‌مرغ
مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد امسال نزدیک به سه میلیون و ۷۸۰ هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور تولید شود.

 امید امینی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: امسال تولید حدود دو میلیون ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن تخم‌مرغ پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ظرفیت تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ بیش از اعداد اعلام شده است، اما به دلیل محدودیت بازار مصرف داخلی و صادرات، پیش بینی فعلی را برای بخش تولید انجام داده‌ایم.

امینی نیاز تخم‌مرغ در ماه‌های کم مصرف را کمتر از ۸۵ هزار تن و در ماه‌های پرمصرف بیش از ۹۵ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: در چهار ماهه امسال به طور میانگین ماهانه ۸۷ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید و برنامه‌ریزی شده این میزان تولید به بیش از ۹۰ هزار تن در ماه افزایش یابد.

وی درباره صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیز تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا هفته گذشته نزدیک به ۲۱۰۰ تن تخم‌مرغ خوراکی، بیش از ۷ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه دار و ۲ هزار تن گوشت مرغ صادر شده است.

مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، تامین نیاز داخلی و رفع کامل محدودیت های صادراتی را از برنامه های معاونت امور تولیدات دامی دانست و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون صادرات گوشت مرغ، تخم مرغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار داشته ایم.

وی افزود: رفع محدودیت ها شامل برداشتن عوارض صادراتی، تسهیل در صدور مجوزها و کاهش بوروکراسی می شود.

امینی ادامه داد: در راستای کاهش بوروکراسی طبق آخرین ابلاغ جهاد کشاورزی، صدور مجوز ها حتی از سوی تشکل ها برداشته شده و اگر محصولی شرایط و ضوابط بهداشتی داشته باشد می تواند صادر شود.

وی تصریح کرد: تشکل ها نیز مسوولیت مدیریت و نظارت بر بازار و صادرات را انجام خواهند داد.

امینی درباره قیمت محصولات طیور نیز اذعان داشت: دو مدل افزایش قیمت وجود دارد که یکی ناشی از بر هم خوردن عرضه و تقاضا و کمبود تولید است که مورد پسند ما نیست، اما افزایش قیمت دیگر که ناشی از افزایش هزینه های تولید می باشد را برای پایداری تولید باید بپذیریم.

وی افزود: اگر در این روزها افزایش قیمت نسبت به ابتدای سال در بازار دیده می شود ناشی از افزایش هزینه تولید بر اثر حذف ارز ترجیحی نهاده ها، اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح یارانه ها و پرداخت مستقیم یارانه به مردم است.

مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چند ماه گذشته پس از اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح یارانه ها به علت کاهش مصرف داخلی، گوشت مرغ زیر قیمت مصوب یعنی کمتر از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم و تخم مرغ زیر قیمت مصوب ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه شده که هرچند خوشایند مصرف کننده است، اما تولیدکننده را متضرر می کند.

وی گفت: تولید کننده برای تولید پایدار باید با سود منطقی محصولش را به بازار عرضه کند ، در غیر این صورت تمایلی به تولید نخواهد داشت.

امینی درباره علت کاهش جوجه ریزی در ماه های اخیر نیز بیان کرد: وقتی قیمت محصول تولید شده پایین تر از قیمت مصوب در بازار معامله شود، نتیجه اش کاهش جوجه ریزی خواهد بود و تولید کننده گله های جوجه یکروزه نیز زودتر از سن معمول گله هایش را حذف می کند و ادامه این روند چالش ایجاد خواهد کرد.

وی درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ پس از اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه ها اظهار داشت: در حال حاضر خرید تضمینی این محصولات از طریق شرکت پشتیبانی امور دام صورت می گیرد و از ا ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ و بیش از ۷ هزار تن تخم مرغ خوراکی از تولید کنندگان توسط شرکت پشتیبانی اموردام از تولیدکنندگان خریداری شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com