پلت چیست و کاربرد آن کجاست ؟

پلت چیست و کاربرد آن کجاست ؟

امروزه پس ازگذشت سالیان سال ازورود تکنولوژی خوراک آماده (پلت)،شاید هنوز درنقاط مختلف کشور شاهد تولید غذا بصورت دستی باشید اما با وجود همین عدم آگاهی و عدم اطلاع رسانی صحیح وآموزش علمی وناکافی ،دیگر کسی به ارزش پلت و جایگاه آن در صنعت دام وطیور به دیده تردید نمی نگرد.
نیاز به خوراک ارزان ، با کیفیت ودرعین حال فرموله شده مرغداران ودامداران را برآن می دارد که با وجود تمام ظن وگمان های بی مورد اقدام به مصرف کنسانتره پلت نمایند و چه بسا بتدریج با خوراکی روبرو می شوندکه علاوه بر تامین احتیا جات دام از بسیاری هزینه های بی موردنیز جلوگیری می کند.
تکنولوژی پلت کنسانتره ای فرموله شده را ارائه میکند که ازنظر فیزیکی وعبور ازسوراخهائی که اصطلاحا "دای" نامیده می شود تحت فشار مکانیکی در دستگاه های مجهز ومخصوص، پلت را عرضه میکند.
به طوریقین حرارت و فشاربخاری که مواد اولیه آماده شده درروند تولید پلت ازآن برخوردار میگردند بسیاری ازعوامل ضد مغذی وباکتریها (سالمونلا وایکولای )را نابود میکند و عوامل بازدارنده رشد که در مواداولیه ای چون سویا ، گندم ،جو ،تخم پنبه و ..... می باشد در دمای فرآوری 90-60درجه سانتی گراد و تحت فشار دیگر قادر به فعالیت نخواهند بود.
این دمای بالا در ارتقاء قابلیت هضم مواد اولیه مصرفی نیز کمک بالقوه ای میکند بدین ترتیب که حرارت پلت درژلاتینه شدن مواد نشاسته ای ( کربوهیدراتهای غیرالیافی) تاثیرگذاشته وبه هضم بیشتر آن دردستگاه گوارش طیور یا شکمبه گاو کمک میکند.
به طورکلی پلت کردن که بوسیله آسیا ب کردن مواد اولیه و سپس فشردن آنها بداخل یک دستگا ه سوراخ دار انجام میگیرد علاوه بر موارد ذکرشده فوق مزایای دیگری را دربردارد.
این حبه های آماده که درقطرهای مشخص وطولهای منظم ساخته میشوند درمقایسه با خوراکهای آردی خوشخوراک تربوده و درصد بالائی از خوراکهای گاوشیری ،پرواری وطیور را به خود اختصاص داده اند.
پلت کردن جیره های با ذرات بسیار ریز غالبا مطلوب بوده چراکه ازطرفی موادیکه در فرموله کردن خوراک استفاده میشوند درمجاورت هوا به آسانی اکسیده شده وکیفیت خوراک را کاهش میدهند که پلت کردن مانع ازقرارگرفتن آزاد این ذرات ریز وریزمغذی ها (Additive ) در مجاورت مستقیم هوای آزاد میگردد واز طرف دیگر بسیاری ازاین ذرات ریز و ریزمغذی هائی که ملزم به استفاده ازآنها درجیره میباشیم دراثر باد و درمعرض هوای آزاد بهدر رفته و بعبارتی بخشی از فرمول غذائی ودرواقع قسمت گرانتر آن به راحتی پرت میگردد.
موضوع دیگراین واقعیت است که دام بزرگ در محلهای توزیع خوراک(آخور) اقدام به جداسازی قسمتهای مختلف کنسانتره میکند و عملا در پایان تغذیه گاوشیر ی درآخور با مخلوطی ناهمگن از علوفه وخوراک آردی مواجه می شویم که سلیقه ای ،دام اقدام به انتخاب نموده است. و درصورت مصرف پلت ،دام به تغذیه مخلوطی همگن وفرموله شده که تمام نیازهای غذائی خودرا برآورده خواهدکرد مجبورخواهد شد. همین مسئله درطیور به عملکرد گله و بالابردن آن وجلوگیری از پرت خوراک وکاهش گردوغبار کمک شایانی خواهد کردو بالطبع مشکلات وبیماریهای ناشی از آن به طور نامحسوس تحت کنترل درخواهد آمد.
مسئله دیگر کمک به ذخیره سازی درانرژی بدن حیوان است که مصرف پلت بدلیل صرف زمان کمتر به ذخیره انرژی حیوان کمک کرده واحتیاجات انرژی راکاهش میدهد.و افزایش بزاق حاصل ازمصرف پلت بخصوص دردام بزرگ بدلیل افزایش بیکربنات حاصل از بزاق در جلوگیری از بیماریهایی چون اسیدوز موثرمیباشد.
تغییرات فیزیکی وشیمیائی که مواد اولیه درفرایند تولید پلت متوجه آن میشوند نهایتا باعث بهبود افزایش وزن شده و در عملکرد وضریب تبدیل غذائی خود را بطور آشکار نمایان میکند و مشکلات ناشی از نگهداری و بسیاری ازبیماریهای معمول را دردام وطیور ازبین خواهد برد.

 
کلمات کلیدی نهاده پلت
نظرات شما
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com