پرورش ۱۶۰ هزار راس بره پرواری در قم

پرورش ۱۶۰ هزار راس بره پرواری در قم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به جایگاه مهم این استان در پرورش دام سبک، گفت: در همین ارتباط سال گذشته ۱۶۰ هزار راس بره پرواری در استان پرورش یافت و سه هزار و ۸۰۰ تُن گوشت در این بخش تولید شد.

به گزارش خبرگزاری موج قم، منصور دیان اردستانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم پیرامون وضعیت دام سبک استان، بیان داشت: سال گذشته تعداد ۲۳۰ هزار راس گوسفند داشتی مولد در قم وجود داشت، میزان تولید گوشت حاصل از میش‌های حذفی نیز در این بخش یکهزار و ۵۵۳ تُن بوده‌است.

وی افزود: در زمینه بره پرواری نیز، در سال ۱۴۰۱، تعداد ۸۰ هزار راس بره پرواری در هر دوره پروار شدند که با توجه به ۲ دوره پرواربندی بره در سال و درصد تلفات، در مجموع تعداد ۱۶۰ هزار راس بره در سال ۱۴۰۱ پروار شده و تولید گوشت حاصل از آن‌ها سه‌هزار و ۸۰۰ تُن بوده‌است.

وی با اشاره به پرورش انواع دام سبک در دامداری‌های استان قم، ادامه داد: در همین راستا طی مدت یاد شده، تعداد ۵۰ هزار راس بز داشتی مولد نیز در قم موجود بود و بر اساس آمار در سال گذشته ۲۳۴ تُن تولید گوشت از بزهای حذفی تولید شد.

اردستانی گفت: همچنین در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۵ هزار راس بزغاله در هر دوره پروار شدند که با توجه به دو دوره پرواربندی در سال و درصد تلفات، در مجموع تعداد ۳۰‌ هزار راس بزغاله در سال ۱۴۰۱ در دامداری‌های استان پروار شده و تولید گوشت حاصل از آن‌ها ۵۱۳ تُن بوده‌است.

وی تاکید کرد: بر این اساس در مجموع طی سال گذشته، میزان ۶ هزار و ۱۰۰ تُن گوشت قرمز از دام‌های سبک استان استحصال شده‌است که این سطح تولید در سال جاری با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همراهی بهره‌بردارن این بخش، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

در مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com