پروانه چرای دامداران غیرفعال باطل می‌شود

پروانه چرای دامداران غیرفعال باطل می‌شود
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برای ساماندهی مراتع کشور قرار شد با دستور وزیر جهاد کشاورزی پروانه چرای دامداران و عشایر غیرفعال باطل و در اختیار واجدان شرایط قرار بگیرد.
شاهپور علایی مقدم در نشست خبری درباره‌ تعیین تکلیف مراتع دماوند تصریح کرد: یکماه پیش جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و قرار شد با محوریت سازمان جنگلها و نمایندگان عشایر موضوع پیگیری شود و اگر چنانچه هر نهاد و مؤسسه یا دامداری دام نداشته باشد مراتع از آنها گرفته شده و پروانه چرای دامداران و عشایر غیرفعال باطل ‌شود.
وی افزود: 43 هزار هکتار مرغوبترین مراتع در اطراف قله دماوند وجود دارد. خنکی هوا در وسط تابستان و ارقام مناسب گیاهی که در این منطقه روئیده باعث می‌شود تا امکان تعلیف دام وجود داشته باشد. البته برخی مناطق در اختیار ارگان‌ها است و اجازه ورود دام به آنجا داده نمی‌شود. به‌عنوان مثال بانک ملت در سال‌های گذشته بخشی از این مراتع را به‌عنوان مطالبات خود برداشته است و در اختیار آنها است.
 رئیس سازمان امور عشایر ایران درباره امکان خودکفایی در تولید گوشت قرمز گفت: تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری طی سال‌های گذشته به 200 هزار تن رسیده  و امکان افزایش تا 100 هزار تن دیگر هم وجود دارد.

خوراک پرداز هزار دشت

گفتنی است، کشور سالانه 850 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند و 150 هزار تن واردات دارد. در صورتی که تولید گوشت قرمز 100 تا 150هزار تن دیگر افزایش یابد در حقیقت کشور به خودکفایی گوشت می‌رسد.
 به گفته رئیس سازمان امور عشایر ایران، برای ارتقای شاخص بهداشت 400 خانه بهداشت در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین یک و نیم میلیون نفر از روستائیان عشایر از بیمه رایگان برخوردار می‌شوند که سهم جامعه عشایر 100 هزار نفر است.
علایی‌مقدم با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه پنج درصد شاخص برخورداری جامعه عشایر باید افزایش یابد، گفت: 288 پروژه آبرسانی با 135 میلیارد تومان در ایام دهه فجر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. اعتبارات تأمین آب سالم و پایدار با اذن رهبری و با تصویب مجلس در سال 98 به میزان 254 میلیارد تومان و در سال 99 به میزان 135 میلیارد تومان اختصاص یافت که شاخص برخورداری از آب سالم در جامعه عشایر از 43 به 63 درصد رسید. ضمن اینکه در دهه فجر 13 هزار و 500 پنل خورشیدی هم با اعتبار 13 میلیارد و 500 میلیون تومان با همکاری وزارت نیرو در بین جامعه عشایر توزیع می‌شود
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com