وقتی بره و دام های مولد در صف کشتار قرار می گیرند

وقتی بره و دام های مولد در صف کشتار قرار می گیرند
رئیس اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی گفت: خشکسالی شدید امسال سبب شده است تا مراتع با فقر مطلق مواجه شوند این در حالی است که مراتع با دامداری لازم و ملزوم یکدیگر است.
مدیری ، با اشاره به اینکه کشاورزی پایه اقتصادی خراسان شمالی است، اظهارکرد: در ماه هایی ابتدایی سال نیاز دامداران به علوفه دستی برای تغذیه دام ها است اما امسال خشکسالی از یک سو و قیمت افسارگسیخته نهاده های دامی از سوی دیگر به دامداران فشار وارد کرده است.
وی افزود: بخشی از مشکلات به وجود آمده و افزایش قیمت نهاده های دامی به علت انحراف ایجاد شده در ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است، بطوریکه باید این ارز توسط اساتید و افراد اهل فن توزیع می شد به بیراهه رفت و با آن محصولات دیگری که ضرورتی برای واردات آن نداشت، وارد کشور شد.
مدیری ادامه داد: نتیجه کار منجر به آن شده است به علت اینکه دخل دامدار با خرجش نمی خواند و توانایی تامین علوفه دستی را ندارد، شروع به کشتار دام های زنده خود کرده است بطوریکه در حال حاضر کشتار دام به سوی کشتار بره ها، دام ماده و حتی گاوهای آبستن می رود.
وی خاطرنشان کرد: طی دو سه ماه گذشته یک سری دلال اقدام به سلف خری کرده اند و اجازه نداده اند که در زمان و فصل خود صورت گیرد در نتیجه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کاه به چهار تا پنج هزار تومان رسیده است.
سامانه بازارگاه ماشینی است که بنزین ندارد
این مسئول با اشاره به اینکه دولت نهاده را برای فروش در سامانه بازارگاه قرار می دهد، تصریح کرد: اما در حال حاضر این سامانه همانند ماشینی می ماند که بنزین ندارد.
وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر اعلام می شود نهاده به اندازه کافی در بنادر موجود است، گفت: اگر نهاده به اندازه کافی وجود دارد چرا ترخیص نمی شود چراکه خود به خود به سوی فساد می رود و باید تمهیدی اندیشیده شود تا خروج این نهاده ها تسهیل شود.
مدیری افزود: از سوی دیگر گاهی اوقات تعدادی از واردکنندگان نیز نهاده را برای اینکه شاید قیمت آن افزایش یابد، از گمرک خارج نمی کنند.
وی ادامه داد: مشکل دیگری که در ارتباط با نهاده دامی وجود دارد این است که سامانه بازارگاه بار می گذارد اما برای پیدا کردن کامیون و حمل بار به مشکل برمی خوریم بطوریکه در حال حاضر برای حمل بار نیز در بنادر جنوبی دلال و دلال بازی شده است و برای حمل بار از باربری زنگ می زنند و می گویند چند می دهی را کامیون برایت پیدا کنم، سپس کامیون پیدا می شود و راننده کامیون می گوید چند می دهی تا بار را برایت بیاورم.
رئیس اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی تصریح کرد: در نهایت نتیجه کار آن می شود، باری که برای این استان می آید با دو برابر کرایه واقعی است.
رسیدن قیمت جو به حدود ۱۰ هزار تومان دور از انتظار نیست
وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر دامدار نهاده را از سامانه بازارگاه خریداری کرده اما بعد از گذشت دو ماه هنوز بار تحویل وی نشده است، اظهارکرد: سامانه بازارگاه برای تحویل محموله نهاده دامی در وهله نخست پول را از دامدار می گیرد و باید بعد از ۱۰ روز محموله را تحویل دهد اما متاسفانه این روند بیش از ۳۰ روز طول می کشد، حال باید دامدار در این فاصله زمانی چه بکند، افرادی که اولا سرمایه ندارند و از سوی دیگر همان اندک سرمایه خود را به سامانه بازارگاه پرداخت و نهاده خریداری کرده و دیگر پولی برای خرید نهاده از بازار آزاد ندارد در نتیجه مجبور است دام خود را به فروش بگذارد.
مدیری با اشاره به اینکه در حال حاضر به نهاده دامی همچون یونجه ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق نمی گیرد، گفت: اما یونجه یکی از نهاده های مورد نیاز دام است و دولت باید مدیریت کند تا به این نهاده نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به کمبود شدید علوفه در دامدارها نیز حرص و ولع ایجاد شده است و تصور می کنند که باید یکسره انبار کنند و همین امر نیز بر روی افزایش قیمت نهاده تاثیرگذار باشد.
این مسئول افزود: از سوی دیگر تعدادی از کشاورزان نیز در سال جاری تمایلی به فروش گندم و جوی برداشت شده خود ندارند که یا به امید بالارفتن قیمت محصول خود است و یا برای مصرف .
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت ورود نکند رسیدن قیمت جو به حدود ۱۰ هزار تومان تا دو سه ماه آینده خیلی دور از انتظار نیست.
مدیری با تاکید بر اینکه سال های سال بر روی ژنتیک دام های خود کار کرده ایم و اکنون تعدادی از بهترین ژنتیک در داخل کشور ایران است، ادامه داد: روزی وارد کننده محض اسپرم برای دام ها بوده ایم ولی اکنون صادر می کنیم، اما اگر توجهی به تامین نهاده های دامی و قیمت آن نشود ذخایر ژنتیکی را به علت کشتار دام از دست خواهیم داد و تا سه چهار سال آینده گاو و گوسفندی نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: پیشنهاد ما بر این است که دولت کار را به دست خود اتحادیه کشوری دامداران بسپارد چراکه اتحادیه کشوری برآیندی از اتحادیه های استانی است.
رئیس اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی افزود: دولت ارز را در اختیار اتحادیه قرار دارد اما از آن سو نظارت های دقیقی را بر روی نحوه خرج کرد آن داشته باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com